Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
Idag, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Jag är en en okvalificerad skrivbordsamiral som de flesta, men sag har svårt att se nyttan med sådana här mastodonter.

Är tanken att kolosserna skall fungera som reaktordrivna höghastighetseskorter med hög utållighet? Fatryg som kan matcha hangarfartygen utan att behöva sakta ned för att hålla oljefartygens lägre tempo? Går det inte att peta in reaktorer i kryssare?

Risken är att kolosserna blir så skyddsvärda att de själva behöver eskorter.

Att USA inte har råd med dem är en annan sak. När skall USAs skattebetalare börja rösta fram politiker som inte är köpta/utpressade av särintressen?

USA hade kärnkraftsdrivna kryssare för eskort i 10 000 ton klassen i början av 60-talet.
Citera
Idag, 18:55
Medlem
Men det ser inte riktigt ut som just slagskepp, som väl ska vara 200 meter långa, ha pansar typ 50 cm tjockt och ha åtminstone två torn med 4x300 mm bestyckning. Bilden liknar inte riktigt USS Iowa, eller hur? Hangarfartygen gjorde slagskeppen irrelevanta, och det var därför de försvann. Trump bejtar media, det är väl det som det handlar om, inte slagskepp. Eller så är det felöversatt.
Citera
Idag, 19:01
Medlem
SphericalHamsters avatar
25 stycken slagskepp 100 gånger slagkraftigare än något i sitt slag tidigare som slagits i slagsmål i världsslag, ibland med andra slags slagskepp. En sådan enorm fallos rymmer mindre slags skepp i poolen inuti slagskeppet.
Citera
Idag, 19:10
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Vad menar du?
Sveriges mest kända örlogsfartyg döptes efter vår kungaätt, dvs regalskeppet Vasa och det fartyget fick en lång och framgångsrik karriär, iofs på vasamuseét, hade den lyckats komma ut på fritt vatten hade den kanske lyckats sänka en fiskebåt innan det kantrade...
Mig veterligen brukar moderna klasser av örlogsfartyg namnges efter det första i serien.

I trådens första inlägg citerades en artikel där det dels stod att den nya klassens namn skulle vara 'Trump', dels att presidenten höll upp en plansch med en tänkt bild på det första nya skeppet, med namnet USS Defiant.

Nu är det säkert inte helst fastslaget vad det första skeppet -- om serien blir av -- ska heta, men det låter ju lite som Trumps stil att frångå allmänt vedertagna principer.

Om örlogsfartyg namnges efter personer, skulle jag tippa på att dessa ska vara avlidna, men helt säker på det är jag inte.
Citera
Idag, 19:17
Medlem
Glödskals avatar
Vore det inte bättre att bygga rena arsenalskepp? Snabba lastkossar med typ en en massa VLS-celler och lite självskydd men inget andra dyra system?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in