Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-29, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Inte säkert att han visat tillräckligt tydliga tecken/symtom för att starta en RPU (rättspsykiatrisk undersökning) vid den aktuella tidpunkten. Han kan ha överlappande problematik på det som förvärrats över tid, kanske om behandling uteblivit eller inte svarat på behandling. Vissa psykiatriska sjukdomar är oerhört svårbehandlade, det går till viss del men ibland är det mycket svårt, särskilt om personen inte har insikt om sin sjukdom. Ingen föds elak, men vissa psykiatriska sjukdomar kan ju helt klart ställa till det både för sig själv och för samhället om inte insatserna påbörjas i tid. Vill dock påpeka att alla med schizofreni är inte mördare på något sätt bara för att göra det klart men det finns ett fåtal som helt enkelt är svåra att behandla, dels pga kemin i hjärnan som är unik för varje person, brist på sjukdomsinsikt, vill inte/anser inte att hen behöver hjälp, slarvar med medicin, får hjälp men är inte tillräcklig, vissa sjukdomar förvärras med åldern mm... människan är komplex och vi kommer troligen aldrig att kunna fixa alla, tyvär.

Det.gjordes vid förra tillfället väl?
Citera
2025-12-29, 18:31
Medlem
Umarells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockholm-motala
Hur kunde han få skyddad identitet?
Jag läste att han fick sin bostad vandaliserad. Kanske därför.
Citera
2025-12-29, 18:32
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Enda sättet att få livstid i Sverige är rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning.
Ja, som mördaren och pedofilen Sten-Erik Eriksson, han satt inspärrad på rättspsyk sedan han mördade och våldtog en åttaårig pojke på Lidingö våren 1967. Han fick vara där tills han lämna i kista i juni 2017.

Expressen intervju med honom; https://www.youtube.com/watch?v=WSmhbQv6a-c
https://www.youtube.com/watch?v=5kTmRPw9KdE

https://www.expressen.se/nyheter/krim/mordaren-och-pedofilen-sten-erik-eriksson-ar-dod/
Citera
Medlem
Vad är det som skiljer detta brott mot ex mamman i boden som fick sätta sitt liv till daga.
Direkt ska man tjäna pengar på någons död. Usch
Citera
Medlem
bellesbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abidazz
Lillebror sökte också gård att hyra?

https://postimg.cc/2Lp1q758

Citat:
Ursprungligen postat av cyally
Frånvaro av ångest och liknande brukar ofta härledas till antisocial personlighetsstörning (ofta kallad psykopati). Märkligt att han inte ansågs lida av det då.

Det kan han väl ha ansetts lida av, den typen av personlighetsstörning är dock ingenting som hindrar ett fängelsestraff.
Han verkar dock ha skitzofrena drag, vilket skulle kunna få honom in på rättspsykiatrin.
Där skulle han sedan kunna hållas kvar längre än i fängelset.
Enda till döden hade varit att föredra.
Citera
2025-12-29, 18:33
Medlem
Något off topic tyvärr, men det faktum att GM kunde släppas efter så kort tid efter att ha försökt kidnappa en liten flicka, och att han sen har bytt identitet minst tre gånger, det beror faktiskt inte på "feministerna". Redan på 1960-talet skrevs det in i brottsbalken att fängelsestraff var något skadligt som skulle undvikas så mycket som möjligt.

Själv minns jag ett fall från 1980-talet i Skåne. En kannibal, som hade mördat, styckat och ätit sin flickvän, skulle släpps ut från mentalsjukhuset.

"Han är fortfarande lika farlig", sa överläkaren på mentalsjukhuset, "men man kan inte hålla en människa inspärrad hur länge som helst. Dessutom är han inte farligt för allmänheten, utan bara för kvinnor som han inleder en relation med."

Jaha, men vad hette den här kannibalen då? Så att förälskade kvinnor skulle kunna undvika honom? Ja, det fick vi ju inte veta förstås. Det skulle ju vara besvärligt och obehagligt för den här kannibalen om folk fick reda på att han var kannibal. Därför var det ju mycket bättre att hålla hans identitet hemlig och låta honom starta ett nytt liv där kvinnor i hans närhet inte fick veta att han kanske ville äta upp dem. För om någon ny kvinna blev ihop med honom och han sen åt upp henne, så var det väl hennes eget fel, eller hur?

Att jag drar upp den här gamla historien beror på att jag vill visa att idén om att förövare ska släppas fria snabbt och få ny identitet och ges möjlighet att begå nya hemska våldsdåd mot en oförberedd allmänhet, den idén är verkligen inte ny utan går tillbaka minst till 1980-talet. Överläkaren som släppte kannibalen lös skulle ha nickat gillande över den milda behandlingen som Robin-Hampus-Vilma fick efter att han hade försökt kidnappa en liten flicka. Den här sexualsadistiske mannen släpptes ju fri efter två år, och sen fick han möjlighet att byta identitet gång på gång så att allmänheten inte skulle veta vem han var.

Bravo, skulle överläkaren säkert ha sagt!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Tove i Vetlanda. (Inte Tova som är annat fall, där Billy mördade henne och slängde henne i en skottkärra)

Är jag ute och cyklar nu? Vad menar du?

Hur kan du bunta ihop offret Tove i Vetlanda med de andra mörderskorna? Du skrev:

Quote/ Han var och är en narcissist precis som Johanna Jansson, Tove, Johanna Möller./Unquote.

Och nu förtydligar du det.
Citera
Medlem
StartGenealogys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ursäkta? Vadå lättklädda? (.......)

Jag menar att lägger man fina lättklädda bilder på nätet så kan det vara det som gör att någon sexualstörd börjar stalka eller något värre.

Bra att tänka på det innan.

Om jag inte sett fel i all hast tidigare så fanns en lättklädd badstrand-bild på henne själv, offentligt upplagd på hennes sida och såna bilder kan nog väcka sexualstördas intresse, och då är frågan om det är värt det.

Gm borde avrättats redan vid kidnappningen av 10-åringen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Förutom att han glömde att ha W i namnet. Handskar vid överfallet glömde han visst med

Stavningen kan ju ha gjorts medvetet för att sticka ut.

Varför tror du att han inte hade handskar på sig?
Citera
2025-12-29, 18:34
Medlem
Spelar ingen roll om äcklet bytt namn, han är en man. Juridiskt en man och han är en man som styckmördat en kvinna och försökt att kidnappa och skada ett barn. Jag skiter i om alla skriker feminist men HAN ÄR EN MAN SOM MÖRDAT EN KVINNA. Ta fan inte bort att han är en MAN. Ytterligare en, ja det finns kvinnor som mördar men hur liten del av statistiken? Jag vill inte förminska det utan det är fakta, alla mord, alla våldsbrott och allt våld i nära relation är fruktansvärt och varenda människa som skadar någon annan borde fan inte få vara på denna planet men detta är en psykisk sjuk man som dessutom bytt namn till samma namn som en tidigare styckmördad kvinna. Han är grovt sjuk.
Citera
2025-12-29, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastelcloud
Obs hoppa inte på mig, kanske för naiv men:
Angående namnbytet till Vilma.. det betyder väl inte att han är trans per se?
Att sminka sig, kalla sig ett kvinnonamn osv är väl inte att vara en transperson på riktigt?? Mer en ”stil” vilken kille som helst egentligen kan ta till om det skulle behövas?
Och att han nu hade sån ÄCKLIG ”tur” att pga hans ÄCKLIGA tidigare brott - fått ändlösa namnbyten beviljade och att till och med få byta till ett kvinnonamn är en sorg för hela jävla svenska folket. Vem man än är.

Men jag KAN inte tänka mig att han kan hamna på kvinnoanstalt för att han kallar sig Vilma och sminkar sig. Inte heller bli kallad hon/henne i kommande FUPar?

Transpersoner är väl människor som genomgår en hel process för att ens till slut få steroider/östrogen osv. Eller är jag FÖR naiv och cyklar i nattmössan?!
"En nära anhörig bekräftar för DN att personen identifierar sig som kvinna och använder kvinnligt pronomen."
Men jag tror man juridiskt sett måste vara kvinna för scenariona du beskriver, vilket jag inte tror han är.
Skulle han byta för att få hamna på kvinnoanstalt tror jag det kommer dyka upp en stor opposition som förespråkar lagändring för att förhindra just det.
Citera
2025-12-29, 18:36
Medlem
flesh-flutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av detektiven789
Stor komik när SVT Rapport rapporterar att det inte handlar om en gärningsman utan om en "gärningsperson"... 🥴

Alla är gärningsperson numera. Det är ett självändamål att ha så lite man och män som möjligt i det svenska språket. (Det var till och med kutym att ersätta man med ”en” för några år sedan). En kan tycka att att det är överdrivet men i fallet med såna som hen, Vilma, passar det ju.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in