Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-28, 19:15
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Har tittar på vääldigt många objekt där relativt unga par säljer men aldrig sett något i närheten av 80% belåningsgrad.

Som absolut högst brukar den ligga runt 60-70%. Panterna är ju också ofta nedamorterade utan att det syns.

Detta är dock villor nära Sthlm. Hur det det ut för billiga radhus eller villor i skogen utanför Södertälje låter jag vara osagt.

Okej men då jämför vi på olika sätt. Jag tittar inte på pantbrev vid försäljning utan tänker mig vad folk har i belåningsgrad när de köper fastigheten.
Onödigt att lägga in mer än 50%.
Det förvånar mig inte att de som bor i villa i närförort har en lägre belåningsgrad än vad jag skrev. Men även 30min från stan får du lägga 6-7msek för något hygglig numera så nog är belåningsgraden nog 70-85% i många fall.
Det kan ju även vara så att du köper något till säg 85 % belåningsgrad men har en rejäl sudd på sidan för att renovera huset.
Citera
2025-12-28, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Okej men då jämför vi på olika sätt. Jag tittar inte på pantbrev vid försäljning utan tänker mig vad folk har i belåningsgrad när de köper fastigheten.
Onödigt att lägga in mer än 50%.
Det förvånar mig inte att de som bor i villa i närförort har en lägre belåningsgrad än vad jag skrev. Men även 30min från stan får du lägga 6-7msek för något hygglig numera så nog är belåningsgraden nog 70-85% i många fall.
Det kan ju även vara så att du köper något till säg 85 % belåningsgrad men har en rejäl sudd på sidan för att renovera huset.

För att få låna 6 msek med 1,1msek i insats krävs minst två löner på nästan 60k styck om man har barn, bilar och studielån.

Då är man absolut maxbelånad och har inte låneutrymme för oförutsedda utgifter så banken lär då inte godkänna hus med renoveringsbehov ens. Möjligen om man köper något nybyggt för den kalkylen.

Men som sagt, det verkar ovanligt vad jag kan se. Pantbreven som ligger på hus som jag ser unga sälja efter att bara bott något år ligger aldrig på +80% av bostadens värde.

Ett svenssonpar med två medellöner får låna runt 4,5msek
Citera
2025-12-28, 21:01
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Dagens Nyheter försöker dra igång bolånekarusellen inför det nya året med en uppfodrade artikel om hur även unga som kommit in på bostadsmarknaden under de senaste årens priskrach kan röna framgång sålänge man bara satsar allt. Artikeln innehåller flera talande citat:

”– Det var mer värt med ett bolån än en ingenjörsutbildning, säger Iza.”

”– De senaste åren har vi jobbat, ätit och renoverat utan avbrott.”

”Håkan och Iza träffades under studietiden på KTH och förenades i ett gemensamt mål om att klättra i bostadshierarkin.”

”– Vår fjärde dejt var på en lägenhetsvisning och den köptes”

”– Jag insåg redan i gymnasiet att jag hellre är ful än fattig”

”– Jag ansåg att jag kunde göra mer pengar på bostäder än på en utbildning från KTH.”

”Om jag hade gått klart KTH, tagit ett jobb och sparat tio procent av lönen hade mina ägg hunnit ruttna innan vi köpt huset.”

Artikel avslutas som grädde på moset med med en graf om hur bostadspriserna förväntas explodera under 2026

https://www.dn.se/ekonomi/11-miljonersvilla-vid-26-sa-gjorde-det-unga-paret-bostadskarriar-i-stockholm/
Citera
2025-12-28, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Jag skulle gissa att ganska många köper med 85% belåning, men som du skriver - inte de dyrare objekten.
Men å andra sidan, ska du köpa en villa som är OK runtom Stockholm idag får du lägga ut minst 6-7MSEK och då undrar jag om inte rätt många ligger mellan 70-85% i belåning.
Det är trots allt svensson som till största del bor i dessa hus.
Jaha, tvingar dom banken till 85% under revolverhot då, eller hur går det till?

Jag förklarade väl varför man inte är så sugen på att höja risken.

Sedan kan dom nog gå med på det i vissa fall. Det är bara att lägga högre ränta på bolånet och ha hög amortering. Och så skall då låntagaren klara säg 7% ränta. Och då säger kanske KALP att till dom ska banken kanske inte låna ut. Och då säger banken nej.
Ja, kan banken då säga om inkomsten är väldigt hög. Men då blir frågan hur vanligt det är. Och så kanske låntagaren säger nej vill den räntan och amorteringen. Finns det fallet också.
Citera
2025-12-28, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare

”Om jag hade gått klart KTH, tagit ett jobb och sparat tio procent av lönen hade mina ägg hunnit ruttna innan vi köpt huset.”
Se där en som är 26 och har en 11-milj villa redan. Omöjligt skulle en del säga. Tom omöjligt för vanligt folk oavsett ålder.

Men det är som killen säger i videon. Man får välja. Dom har lagt fritiden på att renovera. Och skippat allt annat. Ett pris inte många vill ta.
Och eftersom dom inte har några pengar att tala om så får dom utföra jobben själva. Inga dyra hantverkare där. Och då får dom ut värdet av jobbet med någon timpenning som beror på vad dom kan sälja bostaden för senare.

Killen ser ut att ha haft 5 tidigare bostäder. Så han verkar ha spenderat ca 2 år med att renovera upp de var. Gör man ett grovt överslag så:
antag att han får sig ca 200 kr/timma för hantverkarjobb hemma.
Och jobbar 1000 timmar per år. Då blir det 200k per år. Efter 10 år är det 2 mille.
Och eftersom han jobbar med bostaden på fritiden så bränner han inte så mycket av lönen. Den kommer sparas också. Och tillkommer.

Ser väl ut som han kan arbeta ihop till ganska ansenlig kontantinsats.
Citera
2025-12-28, 22:34
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Dagens Nyheter försöker dra igång bolånekarusellen inför det nya året med en uppfodrade artikel om hur även unga som kommit in på bostadsmarknaden under de senaste årens priskrach kan röna framgång sålänge man bara satsar allt. Artikeln innehåller flera talande citat:

”– Det var mer värt med ett bolån än en ingenjörsutbildning, säger Iza.”

”Håkan och Iza träffades under studietiden på KTH och förenades i ett gemensamt mål om att klättra i bostadshierarkin.”

”– Vår fjärde dejt var på en lägenhetsvisning och den köptes”

”– Jag insåg redan i gymnasiet att jag hellre är ful än fattig”

”– Jag ansåg att jag kunde göra mer pengar på bostäder än på en utbildning från KTH.”

Artikel avslutas som grädde på moset med med en graf om hur bostadspriserna förväntas explodera under 2026

https://www.dn.se/ekonomi/11-miljonersvilla-vid-26-sa-gjorde-det-unga-paret-bostadskarriar-i-stockholm/

Nu är artikeln låst men från citaten kan man i alla fall sammanfatta det hela som tragikomiskt i kubik.

Sen att det där fula rucklet i Sunkentuna anses vara värt 11m är ju bara det ett enda stort flabb - stackars jävla människor!
Citera
2025-12-28, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Nu är artikeln låst men från citaten kan man i alla fall sammanfatta det hela som tragikomiskt i kubik.

Sen att det där fula rucklet i Sunkentuna anses vara värt 11m är ju bara det ett enda stort flabb - stackars jävla människor!
Sunkigt sa DViking om strandtomten i en av Stockholms lågskattekommuner.

Dom har nog inte betalat så mycket för byggnaden. Men att folk betalar för adress och läge är ju för svåra koncept för en del i tråden.

Ser att de finns några grannhus som värderas till 7 miljoner högre. Så jobbar dom på kan dom nog lyfta detta några miljoner.
Senast redigerad av ekbo251 2025-12-28 kl. 23:56.
Citera
2025-12-29, 04:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders

På 80 talet var det 80% men vid en högre brytpunkt. Dock fick enkom dessa dra av 80% på sina räntor vilket gjorde det enormt fördelaktigt. En hög direktör med en jättebelånad villa på Lidingö hade då netto en bättre situation än de skulle ha idag.

Reallönerna stod stilla vilket var uselt för Sverige som land och inflationen var hög. De nominella löneökningarna var dock väldigt höga så inte nog med att man fick 80% ränteavdrag man fick dessutom lånen uppätna av inflationen.

Som alla förstår när de läser ovan är att den högavlönade direktören hade ett mer gynnsamt läge kontra övrig befolkning på 70-80 talet givet att han hade höga bolån.

Med en avreglerad kreditmarknad och stor ökning av bolånen skapade detta en systemhotande situation som tvingade fram skattereformen

Första gången jag hör om detta, kollar på wikipedia o ser :
Citat:
Ränteavdragen blev en stridsfråga i riksdagsvalet i Sverige 1979.[7] Skattereformen 1990/91 gjorde att avdragsrätten för räntor minskade från 50 till 30 procent.[6] 2016 minskade svenska statens inkomster enligt beräkning 15,3 miljarder SEK. [8]

men var det ännu mer ränteavdrag förut? Var hittar jag info om detta?

Jo tacka fan vet jag vad man hör boomers säga att på min tid var det 20% ränta, men inte fan var det så synd om dom tydligen?
Citera
2025-12-29, 08:15
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking

Det står att han tjänade lite pengar på att köpa en lägenhet på ritning som han sen sålde av.

I övrigt är de så pass unga, 31 och 26 att åtminstone den 26 åriga tjejen förmodligen hållit på och flippat boenden på en fallande marknad. Visst har det säkert gått att göra en hacka även under senare år, särskilt om man lagt ner hela sitt liv på att renovera, men någon genidrag lär det knappast ha varit.

Sen framgår det att det har en sammantagen inkomst på över 100 000, även om hon fått hoppa av sin utbildning för realisera sin bostadsambitioner, så deras karriär handlar nog mycket om att de är belånade till max.
Citera
Medlem
https://news.cision.com/se/fastighetsbyran/r/maklarpanelen--stillastaende-bostadspriser-2026,c4283569
Mäklarpanelen: Stillastående bostadspriser 2026

När det gäller bostadsrätter tror 24 % på stigande priser, 69 % på stillastående priser och 7 % på sjunkande priser.

För villor tror 39 % av mäklarna på riksnivå på stigande priser, 69 % tror på stillastående priser medan endast 2 % tror på sjunkande villapriser.

Alltså över 2/3 av mäklarna tror på stillastående priser för såväl BR som villor.
Citera
Medlem
GregerAfGyllensties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Med mina krav på saklighet och korrekthet så gör du nog helt rätt i det.

Så är det för de som inte kan argumentera sakligt. De kommer bara svara med personangrepp. Precis som du gör nu.

Jag har tom läst mig till vilka tillgångsklasser UBS tar med och vilka dom inte tar med.
Det har inte DattMamon666 lyckats med. Trots uppmaning.

SBAB har jag inte kommenterat. Där har du också återkopplingen att du inte har läst det du citerar.

Kan vi vara överens om att DattMamon666 inte vet vad han länkar och inte tänker ta reda på det. Och inte heller läser det han citerar.

---------------------------
Men referensen till SBAB rapporten är av intressen.

Jag håller med om slutsatsen. Dvs:
Resultaten stärker sammantaget bilden av att de påstådda makroriskerna med hushållens bolåneskulder är överdrivna.

En del, såväl här i forumet som på andra håll och kanter, är lite hysteriska över hushållens skuldsättning. Då är det trevligt men en genomgång likt denna som visar att hysterin är grundlös.

Några saker som lyfts fram:

60 procent av alla hushåll i Sverige har inga bolån alls

Medianskulden uppgår till 1,3 miljoner kronor och endast 14 procent av alla svenska hushåll har bostadslån som överstiger 2 miljoner kronor

Starkt samband mellan höga bolåneskulder och höga inkomster

För åtta av tio bolånetagare kan bostadspriserna falla med 30 procent utan att bolåneskulden blir större än värdet på bostaden

Bostadsägarnas boendekostnader är inte höga jämfört med vad det kostar att bo i en hyresrätt – i synnerhet en nyproducerad sådan

Belåning av bostäder för konsumtion utgör ingen stor makroekonomisk risk

”Låga” amorteringar kompenseras mer än väl av ett desto högre totalt finansiellt sparande

Ökad produktion av nya bostäder är ingen universallösning på de påstådda riskerna med hushållens bolåneskulder

Och det var många saker som kolliderar rejält med föreställningarna hos många skribenter här i forumet.

Medan bara 40% ens har bostadslån så yras det om hur hela folket är skuldsatt upp över öronen.

Bara 14% av hushållen kommer ens över 2 mille.

Och de som har högre bolån har också höga inkomster.

Och som SCB visat gång på gång är boendeutgifterna (som andel av disponibel inkomst) lägre för de som äger än de som hyr.

De som inte amorterar så mycket sparar desto mer på annat sätt.

Någon nämnvärd makroekonomisk risk går inte att hitta. Bolåntagarnas ekonomiska situation är robust.

Svenska hushåll är högt skuldsatta jämfört med många andra länder. Inom EU har endast Luxemburg och Danmark högre lån per invånare. Under flera decennier har svenska hushåll ökat sin skuldsättning eftersom det har varit relativt enkelt att få lån. De låga räntorna har samtidigt gjort det billigt att låna
Citera
2025-12-29, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bifurcated
Första gången jag hör om detta, kollar på wikipedia o ser :

men var det ännu mer ränteavdrag förut? Var hittar jag info om detta?

Jo tacka fan vet jag vad man hör boomers säga att på min tid var det 20% ränta, men inte fan var det så synd om dom tydligen?

Det reducerades successivt under 80-talet och var runt 50% vid skattereformen.

Nej det var INTE speciellt synd om dem, speciellt inte om man hade höga löner.

Först hade de 50-80% ränteavdrag beroende på lön. Sen var de nominella löneökningarna väldigt höga varje år vilket åt upp lånen.

Det var inte helt ovanligt att en rik patriark i familjen tog lånen även åt barnen. Han hade ju så hög lön (vilket barnen inte hade än) att det blev 80% ränteavdrag, sen gjorde man upp sinsemellan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in