Med mina krav på saklighet och korrekthet så gör du nog helt rätt i det.
Så är det för de som inte kan argumentera sakligt. De kommer bara svara med personangrepp. Precis som du gör nu.
Jag har tom läst mig till vilka tillgångsklasser UBS tar med och vilka dom inte tar med.
Det har inte DattMamon666 lyckats med. Trots uppmaning.
SBAB har jag inte kommenterat. Där har du också återkopplingen att du inte har läst det du citerar.
Kan vi vara överens om att DattMamon666 inte vet vad han länkar och inte tänker ta reda på det. Och inte heller läser det han citerar.
---------------------------
Men referensen till SBAB rapporten är av intressen.
Jag håller med om slutsatsen. Dvs:
Resultaten stärker sammantaget bilden av att de påstådda makroriskerna med hushållens bolåneskulder är överdrivna.
En del, såväl här i forumet som på andra håll och kanter, är lite hysteriska över hushållens skuldsättning. Då är det trevligt men en genomgång likt denna som visar att hysterin är grundlös.
Några saker som lyfts fram:
60 procent av alla hushåll i Sverige har inga bolån alls
Medianskulden uppgår till 1,3 miljoner kronor och endast 14 procent av alla svenska hushåll har bostadslån som överstiger 2 miljoner kronor
Starkt samband mellan höga bolåneskulder och höga inkomster
För åtta av tio bolånetagare kan bostadspriserna falla med 30 procent utan att bolåneskulden blir större än värdet på bostaden
Bostadsägarnas boendekostnader är inte höga jämfört med vad det kostar att bo i en hyresrätt – i synnerhet en nyproducerad sådan
Belåning av bostäder för konsumtion utgör ingen stor makroekonomisk risk
”Låga” amorteringar kompenseras mer än väl av ett desto högre totalt finansiellt sparande
Ökad produktion av nya bostäder är ingen universallösning på de påstådda riskerna med hushållens bolåneskulder
Och det var många saker som kolliderar rejält med föreställningarna hos många skribenter här i forumet.
Medan bara 40% ens har bostadslån så yras det om hur hela folket är skuldsatt upp över öronen.
Bara 14% av hushållen kommer ens över 2 mille.
Och de som har högre bolån har också höga inkomster.
Och som SCB visat gång på gång är boendeutgifterna (som andel av disponibel inkomst) lägre för de som äger än de som hyr.
De som inte amorterar så mycket sparar desto mer på annat sätt.
Någon nämnvärd makroekonomisk risk går inte att hitta. Bolåntagarnas ekonomiska situation är robust.