2025-12-28, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Flickan har en medfödd svår tarmsjukdom som heter PIPO. Läs på om den.

Är detta en sjukdom som kan bli plötsligt bättre eller som går i skov?
Citera
2025-12-28, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bangladesh
Ingen sjukdom som går i skov på samma sätt som andra tarmsjukdomar som beror på inflammationer eftersom detta är avsaknad av nerver i tarmen som gör att den har nedsatt motorik helt eller delvis.
Citera
2025-12-28, 20:41
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Sjukdomen är kronisk och de flesta som har den klarar inte att äta utan behöver dropp. Problemet är att tarmen inte klarar att transportera mat och vätska som vanligt. En del kan klara väl utvald mat. Det är en sjukdom som kräver expertvård.
Citera
2025-12-28, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Ingen sjukdom som går i skov på samma sätt som andra tarmsjukdomar som beror på inflammationer eftersom detta är avsaknad av nerver i tarmen som gör att den har nedsatt motorik helt eller delvis.

Ok. Tack. Då verkar det motsägelsefullt att flickan med denna sjukdom blivit bättre i sin tarmfunktionen under året hon vistats hos fosterfamiljen (stämmer denna uppgift eller har jag fått det om bakfoten?).

Har flickan blivit felaktigt diagnostiserad från början?
Citera
2025-12-28, 20:48
Medlem
Ajogens avatar
https://poddtoppen.se/podcast/1325498520/bathinas-skilda-moten/390-victoria-thorstensson-de-tog-vart-barn

Här pratar mamman ut i en podd
Citera
2025-12-28, 20:57
Medlem
Citat:
Ok. Tack. Då verkar det motsägelsefullt att flickan med denna sjukdom blivit bättre i sin tarmfunktionen under året hon vistats hos fosterfamiljen (stämmer denna uppgift eller har jag fått det om bakfoten?).

Har flickan blivit felaktigt diagnostiserad från början?
Den info som finns är att hon efter flytt kan äta och slipper dropp dock säger det inget om att hon inte även hemma kunnat äta men att det inte kommit fram till tex vården .
Felaktig diagnos är nog inte särskilt troligt eftersom motoriken i tarmen mäts samt görs någon typ undersökning av en bit av tarmen som visar om det finns nerver, finns det inga nerver så blir det denna diagnos
Citera
2025-12-28, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Den info som finns är att hon efter flytt kan äta och slipper dropp dock säger det inget om att hon inte även hemma kunnat äta men att det inte kommit fram till tex vården .
Felaktig diagnos är nog inte särskilt troligt eftersom motoriken i tarmen mäts samt görs någon typ undersökning av en bit av tarmen som visar om det finns nerver, finns det inga nerver så blir det denna diagnos

Ok. Tack. Jag förstår fortfarande inte mot vilken bakgrund flickan blivit omhändertagen?
Citera
2025-12-28, 21:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
https://poddtoppen.se/podcast/1325498520/bathinas-skilda-moten/390-victoria-thorstensson-de-tog-vart-barn

Här pratar mamman ut i en podd

Bra podd... "barnets bästa" vettu.... Alltså LVU är helt rubbat. Vad i hela helvetet är detta? Nej det är inga historier från andra världskriget.. utan så här är det fortfarande år 2025.

https://poddtoppen.se/podcast/1325498520/bathinas-skilda-moten/388-barn-som-faller-mellan-stolarna-louise-mona-om-socialtjanst-trauma-och-svek
Citera
2025-12-28, 21:23
Medlem
Citat:
Ok. Tack. Jag förstår fortfarande inte mot vilken bakgrund flickan blivit omhändertagen?
Vad jag förstår så var pga att:
Vården var oroliga under en tid dels för att mamman uppgav så många besvärliga symtom ,
inte förde matdagbok,
flickan uppgavs må så mycket bättre och äta mer under sommarlov
att mamman pratade för barnet vid kontakt med vården
allt verkar ha kulminerat när mamman började prata om att utreda om tjocktarmen skulle tas bort vilket hon fått info om att det görs ibland när hon var på någon föreläsning .
Även skolan ska ha varit oroade över att flickan missade mycket både gällande undervisning och den sociala delen
Citera
2025-12-28, 21:47
Medlem
Ajogens avatar
Alltså lyssnar på podden och jag vet ärligt talat inte vad vad jag riktigt ska tro.

Mamman kommer av som märkliga, men det som beskrivs låter riktigt Stasi från staten.

Saker som att Elsa bör vara med familj eller den här remissen som verkar ha fastnat. Och systemet där barnet inte tas hand om släkt är mycket skadligt.

Det är även märkligt hur de beskrev mamman som misshandlare och risken för att mamman skulle allvarligt skada Elsa och därför kommer de och närmst stormar hemmet med poliser (enligt mamma och styvpappa).

Nä den här orosanmälan är mycket, mycket suspekt...

Det är värt att höra ut vad de säger.

https://poddtoppen.se/podcast/1325498520/bathinas-skilda-moten/388-barn-som-faller-mellan-stolarna-louise-mona-om-socialtjanst-trauma-och-svek

Edit: finns på spotify med https://open.spotify.com/episode/5xQiwO9PX2oDFHz0NxgHEF?si=a1d762bcea514fce

De tar upp det där med näringsdropp, och det verkar inte vara så att de skrivit fel i orosanmälan utan helt enkelt gjort fel från början.
Senast redigerad av Ajogen 2025-12-28 kl. 21:54.
Citera
2025-12-28, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Alltså lyssnar på podden och jag vet ärligt talat inte vad vad jag riktigt ska tro.

Mamman kommer av som märkliga, men det som beskrivs låter riktigt Stasi från staten.

Saker som att Elsa bör vara med familj eller den här remissen som verkar ha fastnat. Och systemet där barnet inte tas hand om släkt är mycket skadligt.

Det är även märkligt hur de beskrev mamman som misshandlare och risken för att mamman skulle allvarligt skada Elsa och därför kommer de och närmst stormar hemmet med poliser (enligt mamma och styvpappa).

Nä den här orosanmälan är mycket, mycket suspekt...

Det är värt att höra ut vad de säger.

Edit: finns på spotify med https://open.spotify.com/episode/5xQiwO9PX2oDFHz0NxgHEF?si=a1d762bcea514fce

De tar upp det där med näringsdropp, och det verkar inte vara så att de skrivit fel i orosanmälan utan helt enkelt gjort fel från början.
Det var väl ett akut lvu utan föregående utredning med misstanke om MbP som gjorde att det gick till som det gjorde där utredning sker i efterhand på samma sätt som det går till när det finns starka misstankar om övergrepp .
Tar ett tag att belägga eller avfärda misstankar, i detta fall gällande MbP .Problemet här är ju att flickan uppenbarligen kort tid efter omhändertagandet kunde äta mer än vad som uppgivits av förälder och inte var i behov av 3 assistenter .
Citera
2025-12-28, 22:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla.My.
Flera av oss har väl landat i den slutsatsen genom vanlig, god slutledningsförmåga. Det är helt enkelt den mest logiska slutsatsen, efter sammanvägning av det (visserligen begränsade) underlaget (alltså dokumentation, radioprogrammen, domar).

Vi är flera som försökt göra en objektiv analys av det vi vet, och utifrån det ringat in vilka slutsatser som verkar mest rimliga. Personligen har jag ingen agenda i frågan och är inte jävig på något sätt då jag inte känner någon av de inblandade. Jag vet att socialtjänsten ibland gör stora fel men att besluten som tas kring LVU faktiskt oftare är motiverade och rimliga utifrån barnets bästa, även om de såklart innebär sorg och kris för föräldrarna. Utifrån dokumentationen och informationen vi har i detta ärendet verkar placeringen av flickan utanför hemmet varit välmotiverad. Troligen är placeringen något som långsiktigt kommer gynna flickans hälsa långsiktigt, även om hon sedan får komma hem så har placeringen inneburit att läkarna äntligen fått mer koll på vad som är möjligt för flickan i hennes sjukdom. Efter denna goda utvecklingen de fått till hos flickan, nu när läkarna har frekvent kontakt med flickan själv och får objektiva, sanna rapporter från hennes ställföreträdande vårdnadshavare, mår hon bättre och bättre. Läkarna kan äntligen ge henne individanpassad vård, minska behovet av medicinska ingrepp och insatser, och upprätthålla en vård som minskar sjukdomens inverkan på hennes utveckling.

Hur kan du göra en "objektiv analys", genom att läsa vad en nämnd och domstol påstår?. Vet du vad som händer med placerade barn och hur de mår i sina placeringar? Du kanske skulle titta på forskningen vad som händer med dessa barn och hur de mår? Du har läst en dom som kan vara välskriven, men den säger noll om hur flickan mår och hur hon har det i sin placering. Att vården fungerar är en sak, men hur blir det med hennes psykiska mående resten av liven när hon traumatiserats på detta sätt? Ärligt talat...alla ni som ständigt försvarar socialtjänsten och återberättar deras propaganda är på fel sida av historien. Alla av er. Ett tips: läs forskning och lyssna på barnen som varit placerade på riktigt. Det är fruktansvärda berättelser och nej.. de sitter inte och hittar på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in