Citat:
Som jag har förstått det så finns det inget som beskriver att läkarna har kompenserat näringsdroppet med matdagboken, utan att Elsa har haft samma mängd dropp nästan hela livet.
Jag har inte glömt dig, jag lovar. Jag hade hoppats kunna lyssna igenom reportaget återigen då det var ett tag sedan sist, men jag har inte fått tid. Jag kan tyvärr inte heller hitta ett transkript.
Det framkommer inte i domen utan jag resonerar mig fram varför det är en möjlig och enligt många andra i tråden också en trolig förklaring. Det föreligger ekonomiska incitament hos mamman att behålla CVKn hos flickan, förutsatt att det är därför hon har personliga assistenter. MBP är också en möjlig förklaring, men den håller jag för mer osannolik. Det är också möjligt att mamman har behandlat allting rätt och att flickan antingen spontant förbättras snart efter hon placerats om, alternativt att vården har ”skärpt till sig”, det håller jag också för mer osannolikt.
Gällande droppet har jag och Lilla.My. gått igenom detta. Om du inte har sett det så länkar jag inlägg nedanför. Jag tror inte det rör sig om en lögn och det verkar inte ha haft någon betydelse för domen.
(FB) 8-årig flicka tvångsomhändertagen av SOC, mycket pekar på felaktig bedömning av SOC
(FB) 8-årig flicka tvångsomhändertagen av SOC, mycket pekar på felaktig bedömning av SOC
Utan att ha sett orosanmälan så kan jag tycka att den låter väl hård från barnskyddsteamets sida även om jag kan förstå oron. Är ordet stympa verkligen nödvändigt? Detta kan ha fått till följd att socialtjänsten var onödigt aggressiva i omhändertagandet. Exempelvis kanske de inte hade behövt komma under firandet av skolavslutningen. Jag är dock inte övertygad om att socialtjänsten har låst sig på MBP som ÖL Bengt Eriksson menar och att det är därför de fortsätter hålla flickan borta. Jag tycker att det finns mycket som talar för att mamman har haft en negativ inverkan på flickans tillstånd.
Edit: En annan sak i hanterandet som förtjänar kritik är när socialtjänsten ringer mamman och frågar om näringsdroppet(?). Måste vara väldigt förvirrande för mamman att bli anklagad till att potentiellt kunna förgifta sin dotter och sedan bli ombedd att överlämna näring. Mycket korkat och oprofessionellt agerande av socialtjänsten.
Det framkommer inte i domen utan jag resonerar mig fram varför det är en möjlig och enligt många andra i tråden också en trolig förklaring. Det föreligger ekonomiska incitament hos mamman att behålla CVKn hos flickan, förutsatt att det är därför hon har personliga assistenter. MBP är också en möjlig förklaring, men den håller jag för mer osannolik. Det är också möjligt att mamman har behandlat allting rätt och att flickan antingen spontant förbättras snart efter hon placerats om, alternativt att vården har ”skärpt till sig”, det håller jag också för mer osannolikt.
Gällande droppet har jag och Lilla.My. gått igenom detta. Om du inte har sett det så länkar jag inlägg nedanför. Jag tror inte det rör sig om en lögn och det verkar inte ha haft någon betydelse för domen.
Utan att ha sett orosanmälan så kan jag tycka att den låter väl hård från barnskyddsteamets sida även om jag kan förstå oron. Är ordet stympa verkligen nödvändigt? Detta kan ha fått till följd att socialtjänsten var onödigt aggressiva i omhändertagandet. Exempelvis kanske de inte hade behövt komma under firandet av skolavslutningen. Jag är dock inte övertygad om att socialtjänsten har låst sig på MBP som ÖL Bengt Eriksson menar och att det är därför de fortsätter hålla flickan borta. Jag tycker att det finns mycket som talar för att mamman har haft en negativ inverkan på flickans tillstånd.
Edit: En annan sak i hanterandet som förtjänar kritik är när socialtjänsten ringer mamman och frågar om näringsdroppet(?). Måste vara väldigt förvirrande för mamman att bli anklagad till att potentiellt kunna förgifta sin dotter och sedan bli ombedd att överlämna näring. Mycket korkat och oprofessionellt agerande av socialtjänsten.
Sitter du på något som visar annorlunda? För om det är så att Elsa växte ifrån det totala näringsintaget så är det klart det har konsekvenser.
Vad vi inte vet är vad som görs annorlunda i Elsas vård jämfört med hemma hos bio-mamman.
Vi vet att de har hittat på falskheter om mamman, vi vet att ÖL Bengt E. kritiserat utredningen, vi vet att förvaltningsrätten inte är en gedigen domstol som nästan alltid går på SOCs beskrivningar och således gör domens innehåll vanskelig. Vi vet att det läkarteamet tidigare har misskött sina uppgifter gällande andra patienter. Vi vet att läkarteamet inte har talat med mamman om att fasa över till vanlig mat.
Alla dessa saker talar även för att det behandlande läkarteamet måste hållas misstänkta.
Det kan mycket väl vara så att mamman missbrukar dotterns sjukdom för egen vinnings skull. Det riktigt enda vi har att gå på det är att Elsa måste ätit en hel del mer än vad som skrivits i matdagboken och assistentlönen fr CVK, utöver det har inte kommit fram något konkret om det öht, mamman friades från MHP. Kom det fram något mer om det skulle finnas någon snarlik mental problematik? Vården och SOC knappast hanterat detta korrekt, som du vart tydlig med.
Din edit visar tydligt att här är det inte något som stämmer på kommunens håll.
Sen, ifall dessa spekulationer skulle vara korrekta, ja då förstår jag isåfall att ingen får träffa Elsa då det finns en risk att Elsa blir manipulerad/utsatt och blir sämre. Men det har jag inte sett något konkret över än.
Det enda som finns nu är att Elsa hälsa tycks ha förbättrats, men vi vet inte varför.
Varför skulle inte läkarteamet skärpa till sig nu när det är skarpt läge? Om de så att de har slarvat och med uppsåt anmält mamman är de riktigt, riktigt illa ute. Det är i ett väldigt stort intresse nu att Elsa blir bättre hos jour-familjen så de kan styrkas i sin anmälan om mamman.
Edit: läs nedanstående inlägg innan du svarar, tack.
Senast redigerad av Ajogen 2025-12-28 kl. 14:18.
Senast redigerad av Ajogen 2025-12-28 kl. 14:18.