2025-12-28, 13:43
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReadyUserOne
Jag har inte glömt dig, jag lovar. Jag hade hoppats kunna lyssna igenom reportaget återigen då det var ett tag sedan sist, men jag har inte fått tid. Jag kan tyvärr inte heller hitta ett transkript.

Det framkommer inte i domen utan jag resonerar mig fram varför det är en möjlig och enligt många andra i tråden också en trolig förklaring. Det föreligger ekonomiska incitament hos mamman att behålla CVKn hos flickan, förutsatt att det är därför hon har personliga assistenter. MBP är också en möjlig förklaring, men den håller jag för mer osannolik. Det är också möjligt att mamman har behandlat allting rätt och att flickan antingen spontant förbättras snart efter hon placerats om, alternativt att vården har ”skärpt till sig”, det håller jag också för mer osannolikt.

Gällande droppet har jag och Lilla.My. gått igenom detta. Om du inte har sett det så länkar jag inlägg nedanför. Jag tror inte det rör sig om en lögn och det verkar inte ha haft någon betydelse för domen.

(FB) 8-årig flicka tvångsomhändertagen av SOC, mycket pekar på felaktig bedömning av SOC
(FB) 8-årig flicka tvångsomhändertagen av SOC, mycket pekar på felaktig bedömning av SOC

Utan att ha sett orosanmälan så kan jag tycka att den låter väl hård från barnskyddsteamets sida även om jag kan förstå oron. Är ordet stympa verkligen nödvändigt? Detta kan ha fått till följd att socialtjänsten var onödigt aggressiva i omhändertagandet. Exempelvis kanske de inte hade behövt komma under firandet av skolavslutningen. Jag är dock inte övertygad om att socialtjänsten har låst sig på MBP som ÖL Bengt Eriksson menar och att det är därför de fortsätter hålla flickan borta. Jag tycker att det finns mycket som talar för att mamman har haft en negativ inverkan på flickans tillstånd.

Edit: En annan sak i hanterandet som förtjänar kritik är när socialtjänsten ringer mamman och frågar om näringsdroppet(?). Måste vara väldigt förvirrande för mamman att bli anklagad till att potentiellt kunna förgifta sin dotter och sedan bli ombedd att överlämna näring. Mycket korkat och oprofessionellt agerande av socialtjänsten.
Som jag har förstått det så finns det inget som beskriver att läkarna har kompenserat näringsdroppet med matdagboken, utan att Elsa har haft samma mängd dropp nästan hela livet.

Sitter du på något som visar annorlunda? För om det är så att Elsa växte ifrån det totala näringsintaget så är det klart det har konsekvenser.

Vad vi inte vet är vad som görs annorlunda i Elsas vård jämfört med hemma hos bio-mamman.

Vi vet att de har hittat på falskheter om mamman, vi vet att ÖL Bengt E. kritiserat utredningen, vi vet att förvaltningsrätten inte är en gedigen domstol som nästan alltid går på SOCs beskrivningar och således gör domens innehåll vanskelig. Vi vet att det läkarteamet tidigare har misskött sina uppgifter gällande andra patienter. Vi vet att läkarteamet inte har talat med mamman om att fasa över till vanlig mat.

Alla dessa saker talar även för att det behandlande läkarteamet måste hållas misstänkta.

Det kan mycket väl vara så att mamman missbrukar dotterns sjukdom för egen vinnings skull. Det riktigt enda vi har att gå på det är att Elsa måste ätit en hel del mer än vad som skrivits i matdagboken och assistentlönen fr CVK, utöver det har inte kommit fram något konkret om det öht, mamman friades från MHP. Kom det fram något mer om det skulle finnas någon snarlik mental problematik? Vården och SOC knappast hanterat detta korrekt, som du vart tydlig med.

Din edit visar tydligt att här är det inte något som stämmer på kommunens håll.

Sen, ifall dessa spekulationer skulle vara korrekta, ja då förstår jag isåfall att ingen får träffa Elsa då det finns en risk att Elsa blir manipulerad/utsatt och blir sämre. Men det har jag inte sett något konkret över än.

Det enda som finns nu är att Elsa hälsa tycks ha förbättrats, men vi vet inte varför.

Varför skulle inte läkarteamet skärpa till sig nu när det är skarpt läge? Om de så att de har slarvat och med uppsåt anmält mamman är de riktigt, riktigt illa ute. Det är i ett väldigt stort intresse nu att Elsa blir bättre hos jour-familjen så de kan styrkas i sin anmälan om mamman.

Edit: läs nedanstående inlägg innan du svarar, tack.
Senast redigerad av Ajogen 2025-12-28 kl. 14:18.
Citera
2025-12-28, 14:12
Medlem
Ajogens avatar
Citat:

Jag upplever att du inte kan acceptera något som står i just den här domen för att du tycker att det som står i LVU-domar är falskt. Men jag kanske har en felaktig bild av dig. Jag förstår inte problemet med MBP. Sjukvården var oroliga för MBP, med vad som tycks vara på ganska goda grunder. Sedan har man utrett och förvaltningsrätten har sedan inte gått på socialtjänstens linje i detta. Vad exakt är problemet?

Jag litar på det, du litar inte på det. Jag tycker också journalisten skulle nämnt det. Vi får nog nöja oss där. Intressant dock att du väljer att tro så mycket på journalister och mamman.

Jag upplever henne som sagt som manipulativ och att syftet med reportaget förmodligen från hennes sida har varit att skapa ett drev för att öva påtryckning på socialtjänsten. Hon verkar ha skapat ett Instagramkonto (@falletelsa) där jag tycker hon drevar rätt friskt.

Jag vet inte hur jag hade reagerat efter en dom, jag tänker mig att jag nog hade samlat mig reflekterat och efter ett tag pratat med journalisten. Men om jag hade velat skapa sympatier och emotionell respons hos lyssnarna så hade jag ringt gråtandes till journalisten.

Notera att jag inte säger att hon nödvändigtvis varit manipulativ eller att du måste tycka det. Jag säger bara att jag upplever henne som det i reportaget och att jag tycker det vore hjälpsamt om journalisten varit lite tuffare.

Jag tycker att båda sidor borde få frågor. Men vi håller nog helt enkelt inte med varandra.

Du, jag måste nog hålla med dig om insta-kontot.

Man får inte riktigt samma intryck som man fått i andra reportage med andra föräldrar i liknande fall. Du kan faktiskt ha luktat fram nåt här.

Om man exempelvis jämför med dessa föräldrar UG:Skakvåldet (kunde inte hitta en ordentlig YT länk till varken klippet eller hela avsnittet) jag minns det avsnittet väl och det är dag och natt på hur de reagerar på detta.

Det finns diverse att gå efter, bara för att ta upp Adam-fallet igen så får man också ett annat intryck.
Om man jämför Adam-pappan och Theo-mamman så ser man något som man kan jämföra med "folk sörjer olika".
Jag upplever inte sorg på på @falletelsa kontot av de jag sett. Ex. jul-postsen.

Nä, att du känner att något inte stämmer förstår jag.

Vill dock pointera, och jag vet att det inte är en punkt du bestrider, SOC och vården har hanterat detta väldigt, väldigt dåligt och märkligt. Åtminstone från ett utifrån-perspektiv.

Edit: https://www.instagram.com/p/DSVTnJBDuV9/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA== om man scrollar ser man brev, där Elsa tydligen skrivit att hon avgudar sin mamma. Jag tror nog inte att Elsa har skrivit det brevet...
Senast redigerad av Ajogen 2025-12-28 kl. 14:17.
Citera
2025-12-28, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Du, jag fick aldrig svar på det här.

Det framkommer lika mycket begraven hund från vårdens sida som mamman.

Det du skriver om framkommer inte i domen heller. Att mamman skulle förvärra sitt barns symptom för egen vinnings skull.
Hur kommer du fram till det?

Flera av oss har väl landat i den slutsatsen genom vanlig, god slutledningsförmåga. Det är helt enkelt den mest logiska slutsatsen, efter sammanvägning av det (visserligen begränsade) underlaget (alltså dokumentation, radioprogrammen, domar).

Vi är flera som försökt göra en objektiv analys av det vi vet, och utifrån det ringat in vilka slutsatser som verkar mest rimliga. Personligen har jag ingen agenda i frågan och är inte jävig på något sätt då jag inte känner någon av de inblandade. Jag vet att socialtjänsten ibland gör stora fel men att besluten som tas kring LVU faktiskt oftare är motiverade och rimliga utifrån barnets bästa, även om de såklart innebär sorg och kris för föräldrarna. Utifrån dokumentationen och informationen vi har i detta ärendet verkar placeringen av flickan utanför hemmet varit välmotiverad. Troligen är placeringen något som långsiktigt kommer gynna flickans hälsa långsiktigt, även om hon sedan får komma hem så har placeringen inneburit att läkarna äntligen fått mer koll på vad som är möjligt för flickan i hennes sjukdom. Efter denna goda utvecklingen de fått till hos flickan, nu när läkarna har frekvent kontakt med flickan själv och får objektiva, sanna rapporter från hennes ställföreträdande vårdnadshavare, mår hon bättre och bättre. Läkarna kan äntligen ge henne individanpassad vård, minska behovet av medicinska ingrepp och insatser, och upprätthålla en vård som minskar sjukdomens inverkan på hennes utveckling.
Citera
2025-12-28, 14:58
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla.My.
Flera av oss har väl landat i den slutsatsen genom vanlig, god slutledningsförmåga. Det är helt enkelt den mest logiska slutsatsen, efter sammanvägning av det (visserligen begränsade) underlaget (alltså dokumentation, radioprogrammen, domar).

Vi är flera som försökt göra en objektiv analys av det vi vet, och utifrån det ringat in vilka slutsatser som verkar mest rimliga. Personligen har jag ingen agenda i frågan och är inte jävig på något sätt då jag inte känner någon av de inblandade. Jag vet att socialtjänsten ibland gör stora fel men att besluten som tas kring LVU faktiskt oftare är motiverade och rimliga utifrån barnets bästa, även om de såklart innebär sorg och kris för föräldrarna. Utifrån dokumentationen och informationen vi har i detta ärendet verkar placeringen av flickan utanför hemmet varit välmotiverad. Troligen är placeringen något som långsiktigt kommer gynna flickans hälsa långsiktigt, även om hon sedan får komma hem så har placeringen inneburit att läkarna äntligen fått mer koll på vad som är möjligt för flickan i hennes sjukdom. Efter denna goda utvecklingen de fått till hos flickan, nu när läkarna har frekvent kontakt med flickan själv och får objektiva, sanna rapporter från hennes ställföreträdande vårdnadshavare, mår hon bättre och bättre. Läkarna kan äntligen ge henne individanpassad vård, minska behovet av medicinska ingrepp och insatser, och upprätthålla en vård som minskar sjukdomens inverkan på hennes utveckling.
Det fetade. Så länge det inte framkommer någon dokumenterad avvikelse där mamman hindrat eller försvårat detta har vårdens agerande varit direkt lagstridigt av vad som hittills framkommit.
Citera
2025-12-28, 15:16
Medlem
Citat:
Du, jag fick aldrig svar på det här.

Det framkommer lika mycket begraven hund från vårdens sida som mamman.

Det du skriver om framkommer inte i domen heller. Att mamman skulle förvärra sitt barns symptom för egen vinnings skull.
Hur kommer du fram till det?

Citera
2025-12-28, 17:03
Medlem
Citat:
Ja, jag har också varit inne på att det borde vara CVKn som är den huvudsakliga orsaken.

Enligt tidigare uppgifter i tråden har hon tre assistenter: mamma, bonuspappan (eller bara pappan, till skillnad från pungpappan) och assistent W*lma. Det är ju ett jäkligt enkelt och välbetalt jobb att ta hand om sitt egna barn som inte verkar ha några intellektuella eller motoriska svårigheter. De flesta föräldrar får jobba 8 timmar för lägre lön och sedan ta hand om sitt barn. Personlig assistans är den troligaste förklaringen till varför mamman ljuger om hur mycket barnet fått i sig, verkar ha överraporterat symptom och inte låter flickan komma till tals i vårdbesöken. Tyvärr är det ju verkligen inte gynnsamt för flickan att ha denna CVK. Ca ett halvår efter att hon blivit omplacerad så har hon blivit av med den.

Se även mitt tidigare inlägg för citat från domarna.

Inte förvånad över att hon är sjukskriven, hon verkar både vältalig och pådrivande. Så nog inte alltför svårt att bli sjukskriven för utmattning eller liknande. Hon verkar i alla fall vara frisk nog för att dreva och ställa upp på intervjuer.

Men CVKn sköts till 100% av sjuksköterskor och läkare. Varken anhöriga eller personlig assistent får överhuvudtaget röra den och har absolut inget tillsynsansvar för den. Den borde inte ha någonting med beviljandet av en personlig assistent att göra.
Citera
2025-12-28, 17:19
Medlem
Citat:
Du, jag måste nog hålla med dig om insta-kontot.

Man får inte riktigt samma intryck som man fått i andra reportage med andra föräldrar i liknande fall. Du kan faktiskt ha luktat fram nåt här.

Om man exempelvis jämför med dessa föräldrar UG:Skakvåldet (kunde inte hitta en ordentlig YT länk till varken klippet eller hela avsnittet) jag minns det avsnittet väl och det är dag och natt på hur de reagerar på detta.

Det finns diverse att gå efter, bara för att ta upp Adam-fallet igen så får man också ett annat intryck.
Om man jämför Adam-pappan och Theo-mamman så ser man något som man kan jämföra med "folk sörjer olika".
Jag upplever inte sorg på på @falletelsa kontot av de jag sett. Ex. jul-postsen.

Nä, att du känner att något inte stämmer förstår jag.

Vill dock pointera, och jag vet att det inte är en punkt du bestrider, SOC och vården har hanterat detta väldigt, väldigt dåligt och märkligt. Åtminstone från ett utifrån-perspektiv.

Edit: https://www.instagram.com/p/DSVTnJBDuV9/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA== om man scrollar ser man brev, där Elsa tydligen skrivit att hon avgudar sin mamma. Jag tror nog inte att Elsa har skrivit det brevet...
Liknande brev visar många föräldrar till omhändertagna barn upp med just fraser som uttrycker dyrkan till föräldern
Citera
2025-12-28, 17:29
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Liknande brev visar många föräldrar till omhändertagna barn upp med just fraser som uttrycker dyrkan till föräldern
Det ändrar inte på att SOC missbrukar sin makt, ditt vidriga beteende du haft i många av dessa trådar, att barnet bör tas även fast föräldrarna inte är riktigt ordentliga i skallen eller att vi har ett närmst rättslöst system när det gäller omhändertagningarna.

Man ser det även i detta fall att utredningarna och handlingarna är dåliga och märkliga.
Citera
2025-12-28, 17:42
Medlem
Citat:
Det ändrar inte på att SOC missbrukar sin makt, ditt vidriga beteende du haft i många av dessa trådar, att barnet bör tas även fast föräldrarna inte är riktigt ordentliga i skallen eller att vi har ett närmst rättslöst system när det gäller omhändertagningarna.

Man ser det även i detta fall att utredningarna och handlingarna är dåliga och märkliga.
Vad ska göras när föräldrarna inte är vad du kallar riktigt ordentliga skallen och barnen far illa tex i de fall.där till synes fungerande förälder i anklagar den andre föräldern för övergrepp fallet Adam eller som en andra föräldrar som förlorat både vårdnad och kontakt i åratal sitter på sociala media och säger att barnen lider hos den andre föräldern , hur är det för dessa barn att höra att de bor hos en förövare .

Barn ska alltså bo hos föräldrar som har tex IF där barnet som mycket liten stängt av för att de inte fått gensvar och stimulans
Citera
2025-12-28, 18:00
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Vad ska göras när föräldrarna inte är vad du kallar riktigt ordentliga skallen och barnen far illa tex i de fall.där till synes fungerande förälder i anklagar den andre föräldern för övergrepp fallet Adam eller som en andra föräldrar som förlorat både vårdnad och kontakt i åratal sitter på sociala media och säger att barnen lider hos den andre föräldern , hur är det för dessa barn att höra att de bor hos en förövare .

Barn ska alltså bo hos föräldrar som har tex IF där barnet som mycket liten stängt av för att de inte fått gensvar och stimulans
Vad är det här för svammel.

När man omhändertar barn ska det gå till på ett konkret och igenomtänkt vis. Det ska finnas grundligt stöd och utredningen skall vara sanningsenlig.

Det skall finnas en seriös rättsapparat som fungerar i fall som Adam-fallet.

De korrekta omhändertagningarna väger inte upp mot de övergreppen och rättslösheten som existerar i många fall och det är just det här klart dysfunktionella system som gett vatten på kvarn för LVU-sekten.

Det är inte ovanligt att fel barn omhändertas medans man lämnar de som verkligen behöver hjälp i sticket.
Citera
2025-12-28, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det fetade. Så länge det inte framkommer någon dokumenterad avvikelse där mamman hindrat eller försvårat detta har vårdens agerande varit direkt lagstridigt av vad som hittills framkommit.

Det framgår av domarna att mamman uppgett att hon ”skyddat Elsa från vårdkontakter” när detta tagits upp under muntlig förhandling.

Märkligt agerande att inte låta Elsa ha direktkontakt med läkarna när hon samtidigt klagar på att hon inte fått den kontakt med vårdgivaren som hon önskar.
Citera
2025-12-28, 18:33
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrina
Det framgår av domarna att mamman uppgett att hon ”skyddat Elsa från vårdkontakter” när detta tagits upp under muntlig förhandling.

Märkligt agerande att inte låta Elsa ha direktkontakt med läkarna när hon samtidigt klagar på att hon inte fått den kontakt med vårdgivaren som hon önskar.
Du plockar ett ord ur sitt sammanhang och i sitt sammanhang är det INTE konstigt på något sätt. Det faktum att det INTE framkommer några dokumenterade avvikelser tyder på att vården antingen ljuger eller har begått allvarliga fel genom att INTE rapportera risker med mammans agerande. (Om vården ljuger är det förstås också allvarliga fel så vården har begått allvarliga fel oavsett vad som är sant eller inte.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in