Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Det är ju lätt att diskutera andras barns framtid och vad de ska bo, men jag är inte helt säker på att du uppskattat denna behandling om det var din familj som var utsatt och du som förälder med alla medel försökt få rätt vård till din dotter.
Då säger jag tillbaka till dig att du verkar ha väldigt lätt för att bedöma att andras barn inte är utsatta för misshandel, utan att du har någon som helst inside info om vad som pågår i deras hem. Det verkar ju som att flickan faktiskt kan ha blivit misshandlad. Tycker du det är bättre att chansa och inte omhänderta så att den eventuella misshandeln kan fortgå? Självklart kommer mamman säga att hon inte misshandlar sin dotter även om hon gör det.
Att soc sen inte drar tillbaka omhändertagandet om det gjorts på felaktiga grunder är fel. Och om detta var fallet, så är jag inte förvånad. Socialens system är upplagt så att handläggarna kan förstöra människors liv på alla möjliga sätt, bara baserat på deras subjektiva åsikt. Men detta är när det gäller soc. Att läkare gör orosanmälningar som i detta fallet med flickan kan vara väldigt bra.
Sen undrar jag varför du säger att mamman med alla medel försökt få
rätt vård till sin dotter? Hon har ju tvärtom bokstavligen uppgett
felaktiga symptom för att dottern ska få
fel vård, inte
rätt. Det är inte konstigt att man som vårdpersonal tycker att något känns riktigt fel när en förälder ljuger om barnets tillstånd och försöker förvirra. Det säger väldigt mycket, att barnets sjukvård inte är högt nog värderat i mammans ögon för att hon ens ska tala sanning. Vem gör så? Då vill man inte sitt barn väl.
Hade jag varit gammal eller barn och jag legat på sjukhusbädden oförmögen att kunna förklara mina symptom själv, och en anhörig till mig sprungit runt och sagt felaktiga symptom med flit till läkaren, så innebär det att denne anhörige bokstavligen försöker skada min hälsa och mitt liv genom att medvetet förvirra läkaren.