Citat:
Ursprungligen postat av
Ajogen
Som jag har förstått det så finns det inget som beskriver att läkarna har kompenserat näringsdroppet med matdagboken, utan att Elsa har haft samma mängd dropp nästan hela livet.
Sitter du på något som visar annorlunda? För om det är så att Elsa växte ifrån det totala näringsintaget så är det klart det har konsekvenser.
Det är det som är poängen. Näringsdroppet har inte kompenserats av det som står i mardagboken. Däremot så följer man alla barn med vikt och längdkurvor och barn på mag-tarmmotagning (?) med näringsdropp går på tätare kontroller. Hon ska enligt uppgift från reportaget enbart ha fått i sig en tvåårings nivå (nu 40% av sitt beräknade behov) sedan många år tillbaka. Detta borde ha enorma konsekvenser, hon borde vara kraftigt undernärd eller mera troligt död! Ändå så har hon enligt hennes läkare kunnat ”växa så bra som hon gjorde” (tolkar jag som att hon i stort följer sina kurvor). Det finns ingen annan slutsats än att mamman inte fyller i matdagboken och överdriver svårigheterna med matintaget. Hennes läkare drar samma slutsats, se umgängesdomen från oktober. Det var då bra att man inte höjde näringsdroppet till 100% av beräknat dagligt behov, då det hade blivit svårare att vänja sig av med. Det hade också varit bra om man hade kunnat prata med flickan så att hon hade kunnat redogöra vad hon ätit, men det har ju inte varit möjligt.
Jag tror inte att missen är att man gett för lite dropp från vårdens sida utan att det troligare rör sig om skrivfel i journal och orosanmälan vilket såklart inte är bra, men inte fullt så allvarligt som reportaget vill få det till.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ajogen
Vad vi inte vet är vad som görs annorlunda i Elsas vård jämfört med hemma hos bio-mamman.
Visst, det är mycket vi inte vet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ajogen
Vi vet att de har hittat på falskheter om mamman, vi vet att ÖL Bengt E. kritiserat utredningen, vi vet att förvaltningsrätten inte är en gedigen domstol som nästan alltid går på SOCs beskrivningar och således gör domens innehåll vanskelig. Vi vet att det läkarteamet tidigare har misskött sina uppgifter gällande andra patienter. Vi vet att läkarteamet inte har talat med mamman om att fasa över till vanlig mat.
Alla dessa saker talar även för att det behandlande läkarteamet måste hållas misstänkta.
Jag kan förstå misstron mot läkarteamet, särskilt om de missat vitaminer i ett dropp tidigare. Jag kan inte helt utesluta att felet ligger på deras sida, men jag finner det mer osannolikt. Jag tycker du argumenterar bra för varför det kan vara så, och det känns som att du också förstår mina argument. Jag är ganska nöjd med detta.
Dock vill jag kommentera det fetade. Flickan har haft dropp sedan hon var 2 år. Mamman är personlig assistent och har då troligtvis delegation på att ge näringsdropp och har förmodligen gått en utbildning i hantering av CVK. Det finns stora risker med CVK, det kostar mycket och det har också en social påverkan på barnet. Målet är alltid att gå över till vanlig mat om det går. Allt detta borde hon vara medveten om. Även om det inte tagits upp att gå över till vanlig mat perioden innan jourhemsplaceringen så måste det tagits upp flera gånger under alla dessa år. Mamman borde dessutom i sin roll som personlig assistent ha förstått vad målet är.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ajogen
Det kan mycket väl vara så att mamman missbrukar dotterns sjukdom för egen vinnings skull. Det riktigt enda vi har att gå på det är att Elsa måste ätit en hel del mer än vad som skrivits i matdagboken och assistentlönen fr CVK, utöver det har inte kommit fram något konkret om det öht, mamman friades från MHP. Kom det fram något mer om det skulle finnas någon snarlik mental problematik? Vården och SOC knappast hanterat detta korrekt, som du vart tydlig med.
Din edit visar tydligt att här är det inte något som stämmer på kommunens håll.
Sen, ifall dessa spekulationer skulle vara korrekta, ja då förstår jag isåfall att ingen får träffa Elsa då det finns en risk att Elsa blir manipulerad/utsatt och blir sämre. Men det har jag inte sett något konkret över än.
Det enda som finns nu är att Elsa hälsa tycks ha förbättrats, men vi vet inte varför.
Att läkaren kunnat prata med henne först när hon är 8 och att mamman agerat språkrör åt barnet får också läggas till. Vårdpersonal inom barnsjukvården anstränger sig väldigt mycket för att prata direkt med barnet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ajogen
Varför skulle inte läkarteamet skärpa till sig nu när det är skarpt läge? Om de så att de har slarvat och med uppsåt anmält mamman är de riktigt, riktigt illa ute. Det är i ett väldigt stort intresse nu att Elsa blir bättre hos jour-familjen så de kan styrkas i sin anmälan om mamman.
Du har en poäng i att detta är möjligt, jag ser det bara som mer osannolikt. Jag tror vi båda hade gett mycket för att läsa journalen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ajogen
Edit: läs nedanstående inlägg innan du svarar, tack.
Detta läste jag efter jag svarat till dig.