Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-28, 06:25
Medlem
Tänker på den där filmen minns inte vad den heter men där ett par hyr ut en lgh i sitt nyrenoverade hus till en dåre som borrar och förstör hela lägenheten.
Nej skämt åsido.
Du får helt enkelt ta på dig storpojke byxorna och gå dit och säga att nu får det vara nog.
Ring hyresvärden.
Ring länsstyrelsen ang hundarna.
Hundarna ska hålla käft mellan 22 och 06 och i lgh ska dom hålla käft ännu mer.
Citera
2025-12-28, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Javisst låter det men inte såsom du föreställer det. Larva dig inte, de får mer trovärdighet om de skriver som det verkligen är. Om hela lägenheten vibrerade så skulle det påverka stommen i huset, sprickor överallt.

Ja, det kanske det gör? Vad vet du? Är du möjligen våran granne?
Citera
2025-12-28, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinklip
Tänker på den där filmen minns inte vad den heter men där ett par hyr ut en lgh i sitt nyrenoverade hus till en dåre som borrar och förstör hela lägenheten.
Nej skämt åsido.
Du får helt enkelt ta på dig storpojke byxorna och gå dit och säga att nu får det vara nog.
Ring hyresvärden.
Ring länsstyrelsen ang hundarna.
Hundarna ska hålla käft mellan 22 och 06 och i lgh ska dom hålla käft ännu mer.

Det har jag gjort, jag gick dit och hade seriöst snack med grannen som sa att jag ska skita i vad som gör i sin lägenhet och att dom ska fortsätta borra. Då ringde jag faktiskt störningsjouren som sa att en väktare skulle komma o ta ett snack med grannen. Blev knäpptyst efter det
Citera
2025-12-28, 06:36
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burch94
Ja, det kanske det gör? Vad vet du? Är du möjligen våran granne?
Som jag sa; överdriv inte!
Citera
2025-12-28, 08:12
Medlem
Gardinskenorna är nog bara en delförklaring. Sedan tillkommer speglar, hyllor, fäste till TVn osv. Vissa människor sätter upp oerhörda mängder tavlor. Kan även vara så att de använder en slagborr istället för en borrhammare till hård betong? Då får man stå och borra en bra stund, minst sagt. Jag använder borrhammaren till allt, insåg snabbt att slagborren och den vanliga borren blev överflödiga. Det är ett jävla tryck i borrhammaren och den går igenom allt som smör, oavsett vad man sätter upp eller bygger ihop. Själv borrar jag några gånger i veckan, max. Blir ofta ganska tidigt, men inte innan 07, för att inte störa allt för mycket. Finns alltid någonting som ska upp på väggen. Idag ska jag flytta en hylla som jag satte upp förra helgen, den behöver upp några centimeter. Sätter nog igång vilket minut som helst här.
Senast redigerad av MpunktM 2025-12-28 kl. 08:16.
Citera
2025-12-28, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Som jag sa; överdriv inte!

Du bor inte här för att avgöra om jag överdriver eller inte. Jag har överlag väldigt hög tålamod när det gäller ljud och buller, så om jag menar att vi inte kan befinna oss o lägenheten, då menar jag verkligen det
Citera
2025-12-28, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Gardinskenorna är nog bara en delförklaring. Sedan tillkommer speglar, hyllor, fäste till TVn osv. Vissa människor sätter upp oerhörda mängder tavlor. Kan även vara så att de använder en slagborr istället för en borrhammare till hård betong? Då får man stå och borra en bra stund, minst sagt. Jag använder borrhammaren till allt, insåg snabbt att slagborren och den vanliga borren blev överflödiga. Det är ett jävla tryck i borrhammaren och den går igenom allt som smör, oavsett vad man sätter upp eller bygger ihop. Själv borrar jag några gånger i veckan, max. Blir ofta ganska tidigt, men inte innan 07, för att inte störa allt för mycket. Finns alltid någonting som ska upp på väggen. Idag ska jag flytta en hylla som jag satte upp förra helgen, den behöver upp några centimeter. Sätter nog igång vilket minut som helst här.

Grejen är att det är inte betongväggar i våran lägenhet och allt vi satt upp själva i lägenheten har vi endast spikat upp, för med borrning kommer man bara förstöra allt
Citera
2025-12-28, 09:03
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Du bor inte här för att avgöra om jag överdriver eller inte. Jag har överlag väldigt hög tålamod när det gäller ljud och buller, så om jag menar att vi inte kan befinna oss o lägenheten, då menar jag verkligen det
Jag VET att du överdriver när du skriver att din lägenhet vibrerar. Då skulle hela huset bli rivningsfärdigt pga sprickor i grund och bärande väggar.
Citera
2025-12-28, 09:05
Medlem
citymormors avatar
Vad jobbigt!
Speciellt ett så idiotiskt svar från grannarna tyder ju på fler problem framöver.

Dokumentera alla störningar med datum och tid, när du har en veckas eller mer störningar samlade, skicka listan till Hyresvärden och börja om med ny dokumentation och så vidare.
Ingen ide att prata med dom om dom säger åt dig att du skall skita i vad dom gör. Slamra hyresvärden med klagomål, varenda störning skall till Hyresvärden, det är deras ansvar att tillse att reglerna följs. Försök även få med andra grannar på att göra likadant.

Dom kommer inte bli vräkta och blir dom det så krävs det massiva problem, hyresgäster har ett otroligt högt skydd i Sverige men du kan göra livet surt för dom, dom kommer skärpa sig lite.

I de flesta fall måste man tyvärr flytta, så blir det bra tills nästa idiot flyttar in som granne.
Citera
2025-12-28, 09:13
Medlem
Blaskas avatar
Knacka på hos grannen och prata med dom.
Citera
2025-12-28, 09:45
Medlem
jtds avatar
Ring störningsjouren på grannarna, det gjorde jag och det gick bra

Citat:
Ursprungligen postat av Hellesylt

En dvärgpudel kan funka i en lägenhet men inte stora hundar. Det är djurplågeri.

Och så finns det raser som Grand Danois upp emot 80kg som snarare föredrar att bo litet.. Något som är djurplågeri är innekatt.
Citera
2025-12-28, 09:59
Medlem
Citat:
Jag är så dålig på sånt, men finns det nån riktlinje på hur många och hur stora hundar får vistas i en lägenhet på x antal kvm?
Nej det gör det inte.

Om hundarna kommer ut på sina dagliga rastningar, blir aktiverade och stimulerade så som de kräver har inte ytan på bostaden någon betydelse.
Inne ska de vara avkopplade och ändå inte springa omkring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in