Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
Igår, 02:56
Medlem
Fram till 22,00 får man väl borra, å det tar ju snart slut.
Citera
Igår, 03:05
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bitlateral
Jag har ofta bott i anslutning till extremborrare - några av dem har till och med ersatts av andra som borrat vidare i samma lägenhet.

Man undrar vad alla dessa personer behöver så många hål till.

Jag tänker ofta att det hade gjort min tillvaro som granne mycket lättare om de kunnat sätta upp en lapp i porten i förväg, så att vi grannar som studerar/arbetar hemifrån kan planera om våra onlinemöten och telefonsamtal i tid. En del av oss har ingen annanstans att ta vägen utan en hel del planering.

Det hade gjort mycket för mitt tålamod personligen faktiskt.

Visst behöver saker göras, men kan det planeras innan och bara liksom.. utföras en gång och sedan är det gjort?

Kanske är det deras hemmajobb, eller ngn extremhobby, extremsport?
Rena provokationer??

Kanske borrar de upp ett konstverk på väggarna - massor med djupa hål för t ex en mosaik av små men tunga bitar av granit och bly som kräver ngn superskruv, eller dioder kanske med djup inbäddning i bärande väggar.

Ser det framför mig och hur de gjort fel och måste borra om allt gång på gång.

Kanske vill de irritera oss andra till döds. En gång höll jag verkligen på att bli tokig.. Då hade det borrats så att jag trodde man var på väg in genom min vardagsrumsvägg på ett tiotal ställen.

När det äntligen tystnade ersattes det efter ngn dag av ett bilande av badrumsgolv hos en annan granne. Det var ju brådskande underhåll av lägenheten, troligtvis ngt försäkringsärende man inte riktigt kunde sura över. Det var nog värre för de som bodde där.

Men det är så här det är att bo i lägenhet..

Mina egna grannar klagar på att jag går med hälarna i golvet mer än framfötterna.

Jag har aldrig innan funderat över hur jag går här hemma eller annanstans.

Undrade om de inte hör det där andra?? Det där borrandet?? Eller kan de o-höra just det på något sätt?

Men ok.. jag försöker smyga fram som en ninja här hemma, så att de inte skall plågas av mina häldunsar. Just mina hälar verkar speciellt klampiga. Värre än allt borrande.. *skäms*.

Man vill ju inte skapa osämja…
Problemet med män som hälklampar är att det kan höras till fler lägenheter och inte endast de under. Jag förstår inte riktigt ens hur man kan få fram så mycket ljud av att bara gå i sin bostad.

Gällande borrande grannar så är problemet att de har klena borrar. Tråden var dock riktigt rolig

Jag skulle nyligen sätta upp några hyllor och grannarna bankade ganska snabbt av irritation sannolikt pga att betongen inte är kul med dåliga borrar. Grejen är att min borr klarar av dem så det var lite lustigt att grannarna omedelbart böev irriterade på det när jag förövrigt inte är tystlåten och kan förstå om man klagar om mam blir störd. Men man kan inte tycka att jag är extrem för de sekunder som krävs för att borra ett hål och slå in en plugg Ja såklart, de var fler hål än ett men de tröttnade efter första. 🙃
Citera
Igår, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burch94
Det gjorde jag idag för blev irriterad att detta pågått så länge. Fick svar att dom sätter upp gardinskenor. Men det kan omöjligt ta två veckor att göra eller? Erbjöd till och med att hjälpa grannen, för det är ju väldigt märkligt att inte lyckas sätta upp skenor på så lång tid, men fick svar att det ska jag skita i och att dom ska borra så mycket dom behöver. Fattar fortfarande inte varför det kan ta sån tid

Dom renoverar lägenheten
LÅter som hos mina grannar för några år sen

Dom flytta ut nyss och då var den nyrenoverad (hyreslägenhet)
Citera
Igår, 04:09
Medlem
Citat:
För två veckor sen så flyttade det nya grannar ovanför oss, ett par med 3 stycken stora schäfrar. Detta är alltså hyreslägenhet, en liten 4a på 80kvm, precis som våran då. I två veckors tid (förutom på julafton), har dessa grannar använt slagborr varenda kväll efter kl.17 och till kl.20 ungefär. Det låter så mycket, att vi här hemma kan inte ens höra varandra när vi pratar. Vi har små barn som lägger sig för natten mellan kl.18 och 19, så detta börjar bli jobbigt, då vi är nu tvungna att senarelägga barnen som inte kan sova av detta hemska borrandet. Jag gick ut på gatan ikväll och borrandes hördes ute till och med. Hela våran lägenhet vibrerar ju. Att deras schäfrar skäller i tid och otid ska vi inte ens snacka om, även mitt på natten kan man höra dom, men det stör inte oss som detta ständiga borrandet som sätter sig djupt in i hjärnan. När vi träffade grannarna i trapphuset en gång och påpekade lite skämtsamt att det borras en hel del hos dom, så fick vi svar att dom sätter upp gardinskenor. Idioter, tänkte vi, för vi har också skenor och satte fast dom i väggbeslag vi fått av hyresvärden som redan satt upp i lägenheten, just för att slippa borra. Men alltså detta pågår i 2 veckor nu varje kväll? Kan någon förklara för mig om det verkligen är rimligt att borra så länge för att sätta upp skenor? När vi bodde i en annan lägenhet innan och satte upp skenor i alla rum, då borrade vi också, men vi blev liksom klara på en helg och borrade endast mitt på dagen av hänsyn till våra grannar under oss som hade små barn

Du kan sålla dig själv till kategorin ”konstig granne” när du kallar en borr för slagborr.

Såklart låter det lite när man precis när man flyttar in för man vill fixa exempelvis gardinskenor, hyllor, hänga upp tavlor kanske?

Du får kontakta hyresvärden som sedan inte kommer göra ett skit utan hänvisa att det är normalt ”oväsen”. Det är trots allt inte dina grannars fel att du har barn?
Citera
Igår, 04:47
Medlem
Tervulls avatar
Om hela huset skallrar och vibrerar flera timmar varje kväll och ni måste skrika till varandra så borde rimligtvis fler grannar ha hört något. Prata med dom och gå ihop för att få tyst på det hela.

Ang 3 schäfrar på 80m2 tycker jag att det låter väldigt trångt men så länge djuren har mat, vatten, blir rastade och inte lämnade mer än 6 timmar åt gången så finns det ingen att ringa för det är inte djurplågeri i lagens mening. Kan dock tänka mig hur jobbigt det måste vara för er då schäfrar skäller mycket generellt med ihållande och höga skall. 3 hundar triggar dessutom varandra usch!
Senast redigerad av Tervull Igår kl. 04:51.
Citera
Igår, 05:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lhffan
Dom renoverar lägenheten
LÅter som hos mina grannar för några år sen

Dom flytta ut nyss och då var den nyrenoverad (hyreslägenhet)

Detta är en nyproducerad hyreslägenhet, den är redan ny och man får inte renovera i den
Citera
Igår, 05:52
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Tråden bara bekräftar varför man inte skall bo i hyreslägenhet. Risken för knasiga grannar är skyhög!
Citera
Igår, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buschebba
Du kan sålla dig själv till kategorin ”konstig granne” när du kallar en borr för slagborr.

Såklart låter det lite när man precis när man flyttar in för man vill fixa exempelvis gardinskenor, hyllor, hänga upp tavlor kanske?

Du får kontakta hyresvärden som sedan inte kommer göra ett skit utan hänvisa att det är normalt ”oväsen”. Det är trots allt inte dina grannars fel att du har barn?

Detta är slagborr, det har grannen själv erkänt. Det tar inte två veckor att fixa gardinskenor som man dessutom inte ens behöver borra för eftersom hyresvärden redan fixat allt för gardinskenor så man slipper borra. Man kan inte befinna sig i sitt egna hem ens när det borras oavsett barn. Detta är flerfamiljshus, dom grannarna är enda som inte har barn här
Citera
Igår, 05:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha4life
Vågat att erbjuda att anmäla när de själva har en unge som garanterat också för en del väsen. Kommer garanterat att leda till motanmälningar

Vi har en lugn bebis som inte gör något oväsen. Bara löjligt att jämföra slagborr och en bebis som jollrar?
Citera
Igår, 06:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Du överdriver när du skriver att ni inte kan höra varandra när ni pratar och att hela lägenheten vibrerar.
Varför ens skriva det? Jag använder slagborr varje dag och visst låter dom men inte alls som du beskriver, det är helt enkelt inte sant.

Nej, du blev väl så döv av att använda slagborr varje dag, så klart det inte hörs så mycket för dig längre. Jag har till och med filmat hur hemskt det låter ut på gatan när man är ute liksom, så visst hörs det rejält här hemma
Citera
Igår, 06:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Fram till 22,00 får man väl borra, å det tar ju snart slut.

Enligt våran hyresvärd så får man inte borra på kvällarna, eftersom det bor många barnfamiljer här. All störning oavsett tid är otillåtet. Fram till 22 får man göra normalt ”oväsen”, som att till exempel diska, tvätta, gå i sin lägenhet, spola toaletten och titta på tv med normal volym, men absolut inte borra, då detta är värre buller
Citera
Igår, 06:19
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Nej, du blev väl så döv av att använda slagborr varje dag, så klart det inte hörs så mycket för dig längre. Jag har till och med filmat hur hemskt det låter ut på gatan när man är ute liksom, så visst hörs det rejält här hemma
Javisst låter det men inte såsom du föreställer det. Larva dig inte, de får mer trovärdighet om de skriver som det verkligen är. Om hela lägenheten vibrerade så skulle det påverka stommen i huset, sprickor överallt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in