Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-28, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Jag VET att du överdriver när du skriver att din lägenhet vibrerar. Då skulle hela huset bli rivningsfärdigt pga sprickor i grund och bärande väggar.

Nej du vet inte. Välkommen hem till oss ikväll så får du höra!
Citera
2025-12-28, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaska
Knacka på hos grannen och prata med dom.

Det gjorde jag ju skrev jag? Fick till svar att jag ska skita i vad dom gör i sin lägenhet. Men det är ju inte riktigt så, dom bor ju inte ensamma här
Citera
2025-12-28, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burch94
Det gjorde jag ju skrev jag? Fick till svar att jag ska skita i vad dom gör i sin lägenhet. Men det är ju inte riktigt så, dom bor ju inte ensamma här

Prata med hyresgästföreningen och tipsa Länsstyrelsen anonymt om misstänkt djurplågeri.
Citera
2025-12-28, 11:27
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluetoo12
Prata med hyresgästföreningen och tipsa Länsstyrelsen anonymt om misstänkt djurplågeri.

Hyresgästföreningen är på hyresgästens sida. Alla hyresgäster. De ska spela in störningarna, kontakta värden och störningsjouren. Bästa för TS är att få dem vräkta.
Citera
2025-12-28, 11:34
Medlem
swebarbs avatar
Citat:

Ta kontakt med din hyresvärd se vad dom säger ? Såna grannar vill ingen ha som inte fattar att dom stör andra

2 veckor låter ju galet länge att sätta upp lite gardinskivor att stå ut med sånt oljud
Citera
2025-12-28, 11:38
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Javisst låter det men inte såsom du föreställer det. Larva dig inte, de får mer trovärdighet om de skriver som det verkligen är. Om hela lägenheten vibrerade så skulle det påverka stommen i huset, sprickor överallt.

Snick-snack. Slagborr av ordentlig modell låter satan. Bor du i ett äldre hus så blir det lätt stomvibrationer som förstärker ljudet.

Kan hålla med om att om lägenheten bokstavligen skulle vibrera märkbart så hade det krävts något kraftigare än en slagborr men tror inte du ska tolka TS så bokstavligt just där. Slagborrmaskin låter kraftigt, punkt.
Citera
2025-12-28, 11:56
Medlem
godboys avatar
Sån jävla skitgranne. Men tala gärna med dina andra grannar. Det allra bästa är om ni kan gå ihop och alla klaga till både störningsjour och hyresvärd.

Givetvis ska man få borra men då går man det någon enstaka gång. Eller som vi, när vi skulle greja i lägenheten så satte jag upp en lapp och skrev att vi kommer ha viss högljudd aktivitet i på grund att av gjorde om och vi kommer borra mellan 10-17 ett visst datum i olika långa sekvenser. Nu känner vi våra grannar väl och det var inga bekymmer.

Det där med att borra, jag tror nog att typ 95% som borrar i lägenheter har fel borr. Jag köpte några som var avsedda just för slagborr och betongväggar. Det gick ju på några sekunder per hål. Jag tror nästan alla står och gnider med fel typ av borr och då är det ju inte konstigt att det tar 20 min för ett hål.
Citera
2025-12-28, 12:39
Medlem
1. Ta kontakt med hyresgästen o försök lösa problemet.
2. Ta kontakt med hyresvärden.
3. Ta kontakt med Miljö- och hälsoskyddsnämnden.
Du/ni har fått dålig dygnsrytm, ofrivilliga skakningar, ont i bröstet, stress och svårt att sova och nu sjukskriven... Få ett intyg på förhöjt blodtryck pga av stress. Börja ät lakrits och koffein 2-3veckor innan provtagningen.
4. Hota hyresvärden med att betala del av hyran i deposition till Hyresnämnden om det inte blir bättre.
Hundar får skälla lite när någon plingar på deras dörr. Annars ska de vara tysta.
Lycka till.
Citera
2025-12-28, 13:15
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Nej du vet inte. Välkommen hem till oss ikväll så får du höra!
Om hela lägenheten vibrerade som du skrev så skulle hela huset vara evakuerat pga sprickor och inte säkert att bo i.
Lägg ner överdrifterna, det är bara löjligt. Oväsen, ja säkert men inte så hela lägenheten vibrerar.
Aldrig!
Citera
2025-12-28, 13:17
Medlem
Kebabkas avatar
Citat:
Jag är så dålig på sånt, men finns det nån riktlinje på hur många och hur stora hundar får vistas i en lägenhet på x antal kvm?

Finns inget utrymme för Länsstyrelsen att handlägga ärenden om små ytor för husdjur när det inte ens är för små.
Och låt säga att deras lägenhet var en etta med kokvrå på 45 kvm så vet jag att Sverige har ett klent djurskydd så helt och en anmälan helt och hållet är en waste of time.
Folk får ju inte ens djuren omplacerade när de bor med fem avmagrade och sjuka hundar i en husvagn eller 20 inavlade katter i en sönderrökt mörk källarlägenhet, så vad skulle kunna göras åt det?
Folk får en varning och ingen följer upp

80 kvm är inte för litet för 3-4 hundar, men om debörjar skaffa fler så vet du med all säkerhet att de är fullkomligt skadade i huvudet.

Snacka med dem om oväsen
Citera
2025-12-28, 13:17
Medlem
Knappast.......s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellesylt
3 stora hundar i en liten lägenhet. Jag skulle anmäla direkt för djurplågeri.
Man kan bo hur litet som helst så länge hundarna får tillräckligt med motion/arbeta. Hundar har inget behov av att kuta runt inomhus.
Senast redigerad av Knappast....... 2025-12-28 kl. 13:20.
Citera
2025-12-28, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellesylt
Det är det visst det men måste känna djur väl och vara en djurvän för att kunna förstå det.
Visa mig vart det finns en lag/paragraf om hur många djur det får bo i en lägenhet.

Sluta snacka sk** och upp till bevis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in