Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-12-27, 22:30
Medlem
För två veckor sen så flyttade det nya grannar ovanför oss, ett par med 3 stycken stora schäfrar. Detta är alltså hyreslägenhet, en liten 4a på 80kvm, precis som våran då. I två veckors tid (förutom på julafton), har dessa grannar använt slagborr varenda kväll efter kl.17 och till kl.20 ungefär. Det låter så mycket, att vi här hemma kan inte ens höra varandra när vi pratar. Vi har små barn som lägger sig för natten mellan kl.18 och 19, så detta börjar bli jobbigt, då vi är nu tvungna att senarelägga barnen som inte kan sova av detta hemska borrandet. Jag gick ut på gatan ikväll och borrandes hördes ute till och med. Hela våran lägenhet vibrerar ju. Att deras schäfrar skäller i tid och otid ska vi inte ens snacka om, även mitt på natten kan man höra dom, men det stör inte oss som detta ständiga borrandet som sätter sig djupt in i hjärnan. När vi träffade grannarna i trapphuset en gång och påpekade lite skämtsamt att det borras en hel del hos dom, så fick vi svar att dom sätter upp gardinskenor. Idioter, tänkte vi, för vi har också skenor och satte fast dom i väggbeslag vi fått av hyresvärden som redan satt upp i lägenheten, just för att slippa borra. Men alltså detta pågår i 2 veckor nu varje kväll? Kan någon förklara för mig om det verkligen är rimligt att borra så länge för att sätta upp skenor? När vi bodde i en annan lägenhet innan och satte upp skenor i alla rum, då borrade vi också, men vi blev liksom klara på en helg och borrade endast mitt på dagen av hänsyn till våra grannar under oss som hade små barn
Citera
2025-12-27, 22:36
Medlem
Det enklaste är väl att knacka på hos grannen och fråga om vad som pågår? Du får garanterat ett bättre svar då än från någon här på Flashback.
Citera
2025-12-27, 22:47
Medlem
Hellesylts avatar
3 stora hundar i en liten lägenhet. Jag skulle anmäla direkt för djurplågeri.
Citera
2025-12-27, 22:49
Medlem
FantomenOchGurans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burch94
För två veckor sen så flyttade det nya grannar ovanför oss, ett par med 3 stycken stora schäfrar. Detta är alltså hyreslägenhet, en liten 4a på 80kvm, precis som våran då. I två veckors tid (förutom på julafton), har dessa grannar använt slagborr varenda kväll efter kl.17 och till kl.20 ungefär. Det låter så mycket, att vi här hemma kan inte ens höra varandra när vi pratar. Vi har små barn som lägger sig för natten mellan kl.18 och 19, så detta börjar bli jobbigt, då vi är nu tvungna att senarelägga barnen som inte kan sova av detta hemska borrandet. Jag gick ut på gatan ikväll och borrandes hördes ute till och med. Hela våran lägenhet vibrerar ju. Att deras schäfrar skäller i tid och otid ska vi inte ens snacka om, även mitt på natten kan man höra dom, men det stör inte oss som detta ständiga borrandet som sätter sig djupt in i hjärnan. När vi träffade grannarna i trapphuset en gång och påpekade lite skämtsamt att det borras en hel del hos dom, så fick vi svar att dom sätter upp gardinskenor. Idioter, tänkte vi, för vi har också skenor och satte fast dom i väggbeslag vi fått av hyresvärden som redan satt upp i lägenheten, just för att slippa borra. Men alltså detta pågår i 2 veckor nu varje kväll? Kan någon förklara för mig om det verkligen är rimligt att borra så länge för att sätta upp skenor? När vi bodde i en annan lägenhet innan och satte upp skenor i alla rum, då borrade vi också, men vi blev liksom klara på en helg och borrade endast mitt på dagen av hänsyn till våra grannar under oss som hade små barn

Fler lägenhetsboende borde bli medvetna om att 1-2 timmars borrande kvällstid i en vecka stör ens grannar betydligt mer än att man ser till att få allt fixat på 1-2 dagar under dagtid.-
Citera
2025-12-27, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvadrolupia
Det enklaste är väl att knacka på hos grannen och fråga om vad som pågår? Du får garanterat ett bättre svar då än från någon här på Flashback.

Det gjorde jag idag för blev irriterad att detta pågått så länge. Fick svar att dom sätter upp gardinskenor. Men det kan omöjligt ta två veckor att göra eller? Erbjöd till och med att hjälpa grannen, för det är ju väldigt märkligt att inte lyckas sätta upp skenor på så lång tid, men fick svar att det ska jag skita i och att dom ska borra så mycket dom behöver. Fattar fortfarande inte varför det kan ta sån tid
Citera
2025-12-27, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FantomenOchGuran
Fler lägenhetsboende borde bli medvetna om att 1-2 timmars borrande kvällstid i en vecka stör ens grannar betydligt mer än att man ser till att få allt fixat på 1-2 dagar under dagtid.-

Exakt. Vi höll på en hel helg minns jag, fixade alla skenor i alla rum då, så var det klart och vi slapp störa grannar. Men här håller dom på i kanske 5-10 min, sen paus i en timme, sen borra igen i 20 min, sen paus igen, o så håller dom på nästa kväll igen och kvällen därpå igen
Citera
2025-12-27, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellesylt

Jag är så dålig på sånt, men finns det nån riktlinje på hur många och hur stora hundar får vistas i en lägenhet på x antal kvm?
Citera
2025-12-27, 23:23
Medlem
Hellesylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burch94
Jag är så dålig på sånt, men finns det nån riktlinje på hur många och hur stora hundar får vistas i en lägenhet på x antal kvm?

Du bör kontakta Hyresgästföreningen.

"Enligt hyreslagen får en hyresgäst inte störa sina grannar. Lite skällande, eller ljud som anses normalt måste grannarna acceptera men om hunden skäller eller ylar ofta, länge eller sent på kvällen kan det leda till uppsägning."

https://www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/avtal-och-juridik/hund-i-lagenhet/#:~:text=*%20Avtal%20och%20juridik.%20*%20Hund%20i %20l%C3%A4genhet.
Citera
2025-12-27, 23:27
Medlem
Tullamores avatar
Kontakta hyresvärden.
Citera
2025-12-27, 23:29
Medlem
zombie-nations avatar
Detta är skumt. De flesta av oss har varit granne någon gång med maniska borrare. De borrar mycket mer än de säger att de gör. De borrar i timtal.

Förhoppningsvis bor hundarna in sig. De kanske är osäkra på alla nya ljud. Jag har inte jättestor erfarenhet av hundar, men de som jag passat eller har temporärt vistats hos mig har bara skällt i vissa situationer och inte länge. Men låter som en lite för liten lägenhet att ha tre stora hundar i.
Citera
Igår, 00:09
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Detta är skumt. De flesta av oss har varit granne någon gång med maniska borrare. De borrar mycket mer än de säger att de gör. De borrar i timtal.
Exakt. Fenomenet kallas för borrmongo.

Jag säger nu inte att "tråd finns". Jag säger att fenomenet borrmongo är vanligt förekommande, precis som du säger. Det diskuteras flitigt här:

(FB) Folk som ofta borrar i sina väggar, vad ska de med alla hål till?
(FB) Den stora samlingstråden om besvärliga grannar
Citera
Igår, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellesylt

3 schäferhundar på 80 kvm är inga problem så vem ska du anmäla till?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in