2025-12-28, 03:30
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Där har du fel och förstår inte heller ditt tankesätt om det nu ens var så.

Vad är fel? Varje år så är det flera fall där ett psycho mördar en random person.
Citera
2025-12-28, 03:31
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Vad är fel? Varje år så är det flera fall där ett psycho mördar en random person.

Igen. Nej, det är det inte.
Citera
2025-12-28, 04:34
Medlem
stolbords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atsuki
Det stämmer ändå inte att alla med missbruk har psykisk ohälsa i grunden som de självmedicinerar.

En del börjar av nyfikenhet, grupptryck, fester och fastnar sedan i jakt på "kicken" (dopamin-påslaget).

Missbruket leder sedan till psykisk ohälsa.

Jag har över 20 000 utb-timmar i ämnet och är högst troligt den med mest kunskap i landet och jag förstår dina tankar om detta, förstår att du tycker att du har rätt för det låter rätt.

Men problem i barndomen finns alltid hos problematisk brukare, många vet inte ens om att dom använder droger som självmedicinering.

Beroendet droger ger är aldrig orsak till att dom fortsätter använda, abstinence från alkohol är mycket värre, kan t.o.m vara dödlig.

Dock förstår jag att du och många andra resonerar som ni gör, få ämnen som det ljugits, överdrivits o.s.v

Har själv varit lurad och det tog flera år att inse hur lurad man varit, så ni är i gott sällskap.

En "frisk" människa slutar då det negativa överstiger det positiva, bara dom som självmedicimerar fortsätter fast det blir mer o
mer destruktivt.
Det är deras sätt att överleva.
Citera
2025-12-28, 05:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis

Ganska säker på ökad droganvändning, kombinerad självmedicinering och alkohol orsakar psykisk ohälsa.
Det är en farlig cocktail.
Citera
2025-12-28, 05:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stolbord
Jag har över 20 000 utb-timmar i ämnet och är högst troligt den med mest kunskap i landet och jag förstår dina tankar om detta, förstår att du tycker att du har rätt för det låter rätt.

Men problem i barndomen finns alltid hos problematisk brukare, många vet inte ens om att dom använder droger som självmedicinering.

Beroendet droger ger är aldrig orsak till att dom fortsätter använda, abstinence från alkohol är mycket värre, kan t.o.m vara dödlig.

Dock förstår jag att du och många andra resonerar som ni gör, få ämnen som det ljugits, överdrivits o.s.v

Har själv varit lurad och det tog flera år att inse hur lurad man varit, så ni är i gott sällskap.

En "frisk" människa slutar då det negativa överstiger det positiva, bara dom som självmedicimerar fortsätter fast det blir mer o
mer destruktivt.
Det är deras sätt att överleva.

Antar att dina 20 000 utb-timmar är på gatan när du sålt droger.
Ingen normal människa försvarar droganvändning.
Citera
2025-12-28, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Suicide by cop? Som Trollhättan-mördaren/dåren.
Initialt tror jag inte det men senare är det väl den enda utvägen liksom.
Citera
2025-12-28, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Ibland är det banalt
Som polisen som stoppade biltjuven
Och blev dödad
Eller Juha som stal cyklar

Kan han försökt sno något från trädgården och mamma upptäckte?
Varför gick han in till flickorna? För de var vittnen..
Faktiskt en av dom vettigaste teorierna hittills!
Citera
2025-12-28, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Nästintill allt kommer nog få sitt svar tids nog. Vem mördaren var, hans motiv, om det fanns något eller om det mer framstår som en olycklig slump, och även momentet som föranledde att polisen sköt. Vad mer exakt som försiggick i huset kanske däremot inte i detalj kan eller kommer delges.

Tror jag inte. Med mördaren död blir det inget FUP och inget åtal. Mycket kommer vara obesvarat om inte de som vet saker berättar dem.
Citera
2025-12-28, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Underskatta aldrig en hund! Det vet alla hundägare så märkligt denne ägare inte fattade. Djur har även sjätte sinne
Nja, förmodligen minus grader ute så ett lik har inte ens börja lukta lik , det finns ju likhundar men dom är ju tränade att reagera och markera vid lukten av lik.
Citera
2025-12-28, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurrunge
Självklart är det värre om det är en invandrare! De är gäster här och ska bete sig därefter, dessutom har de egentligen inte rätt att vara här så dom är här på nåder. Därav är det värre. Som vänsterbliven kanske man även behöver en liknelse för att förstå: Det är värre om en gäst i ditt hus medvetet slår sönder ett glas i golvet än du som husägare slår ditt eget glas i golvet.
För den drabbade familjen lär det kvitta dock. Precis som för det sönderslagna glaset, om det haft känslor.
Citera
2025-12-28, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjelvklart
Nja, förmodligen minus grader ute så ett lik har inte ens börja lukta lik , det finns ju likhundar men dom är ju tränade att reagera och markera vid lukten av lik.
Från kl 8-13 låg temperaturen i Boden på 6-6.5 plus
Citera
2025-12-28, 07:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av IYCDTTDDTC
Jag tror att många familjer skulle känna sig mer kränkta om det var en främling eller gäst som hade sönder glaset. Själv skulle jag nog känna så.

Däremot skulle det innebära en dubbel sorg för familjen om en familjemedlem slog ihjäl en annan familjemedlem – där tycker jag att liknelsen haltar.

Å andra sidan är det självklart att man bör ha högre tolerans för sina egna familjemedlemmar än för gäster i hemmet.

På liknande sätt har man ofta högre tolerans för en nära granne än för någon som kommer från en annan stad. Detta mönster kan skalas upp till samhällsnivå: vi tenderar att ha högre tolerans för personer med svensk bakgrund än för personer utan svensk bakgrund. En person från grannlandet Norge tolererar vi exempelvis oftare högre än en person från Slovenien. Toleransen minskar generellt med ökat geografiskt och kulturellt avstånd.

Jag tycker inte att det är dåligt att det är såhär. Men vissa människor har inte insikten i att det är såhär människan fungerar.

För en delvis förklaring så kan man ställa sig frågan: Om din mamma och en främling från ett avlägset land stod bredvid varandra och endast en fick överleva. Vem skulle du välja då?
(Vi är närmre de nära och mer avlägsa en främling.)

Samma människor har svårt att både ha insikten till det första resonemanget och att förstå att nästan 100% askulle välja mamman i frågeställningen.

Därför er det värre om en invandrare gjort ett våldsdådet än en svensk.
Känns som att ni är rejält off topic nu.

vad gäller diskussionen om främlingar sedan. Om jag får v'lja mellan min mamma och en främling när det kommer till att överleva, skulle jag givetvis välja morsan. Vilket land främlingen kom från skulle vara helt ointressant. Jag skulle alltid välja de jag känner och tycker om framför främlingar och igen, spelar för mig ingen roll om främlingen kommer från Enköping eller Damaskus. I valet mellan två stycken människor dör jag inte känner någon och den ena är från Enköping och den andra från Damaskus skulle jag säga till bödlarna att de kan ta vilken som helst av dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in