2026-01-01, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
varför var han kvar på brottsplatsen i nästan 4 timmar? vad väntade han på?

Exakt detta är den centrala frågeställningen. Och det förefaller som om den äldre flickan var betydligt mindre fysiskt skadad, även om naturligtvis blev psykiskt traumatiserad. Mamman och den yngre dottern utsattes för ett mycket grövre våld. Var han ute efter att döda och plåga så kunde han gjort detta mycket snabbare. Han hade ett syfte med att ha flickan bunden i timmar. Frågan är bara vilket.
Citera
2026-01-01, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sack44
Det är väldigt konstigt tycker jag. Att inte Läkarna på Psykiatrin som både avgör att denna människa inte är i behov av att vara inlagd längre och behöver få mer vård. Samt skriver ut personen/ personer som sedan utför hemska våldsbrott! Dessa läkare borde ingå i en utredning och få prick eller vad det nu dom får? För Allvarliga missbedömningar dom gör i vården. Dom brukar ju inte få något allvarligare än en varning vid missbedömningar, operationer m.m som gjort att vårdtagaren avled, Men kunde ha räddats. Undrar om någon av Dessa Läkare som skrev ut denna kille nu mår dåligt pgr av deras missbedömning? Förmodligen inte! Dom brukar försvara sig med tex. Ja så här efteråt kan vi fundera på vad vi kunnat gjort annolundare? M.m m.m Men tycker att det ligger ett stort ansvar även på Psykiatrin som måste börja ta större ansvar för människor som gång på gång söker vård. För att vi inte ska ha människor ute i samhället som mår mycket dåligt och är till fara både för sig själva och andra människor.

Jag kan lova dig att de flesta läkare skulle vilja lägga in betydligt fler på LPT. Men, det finns helt enkelt inte platser inom slutenvården för detta. Antalet vårdplatser har minskat drastiskt sedan 1990-talet och psykiatrireformen.
Dessutom blev reglerna för tvångsvård striktare när LPT ersatte den gamla LSPV.
Citera
2026-01-01, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ang_rita
Bra om det visar sig att den stämmer då den var uppe tidigt.
Sen vet jag väl inte om man ska hylla FB och denna tråd så väldigt mycket. Lita på FB? Då får man sovra ordentligt. Klart att någon av alla gissningar är mer sannolik och tom stämmer. Ganska svagt arbete i denna tråd med med oändligt många galna gissningar och spekulatior.

Nej håller med angående FB.. vet inte riktigt hur jag tänkte för de mesta är ju skit av de som skrivs här!
Citera
2026-01-01, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Jag kan lova dig att de flesta läkare skulle vilja lägga in betydligt fler på LPT. Men, det finns helt enkelt inte platser inom slutenvården för detta. Antalet vårdplatser har minskat drastiskt sedan 1990-talet och psykiatrireformen.
Dessutom blev reglerna för tvångsvård striktare när LPT ersatte den gamla LSPV.

LPT kräver vårdrum och personal. Går inte att lägga en skogstokig schizo person bakom en skärm i TV-rummet vid fullbeläggning. Psykiatrin måste kraftigt byggas ut och liksom det finns rum som för självinläggning, ska det finnas akutrum.
Citera
2026-01-01, 15:33
Medlem
MatseKestaMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfjeff
Det är inte södra Sverige där precis alla sitter och knarkar och knullar negrer, så du kan lugna ner dig med spekulationerna lite grann.

Nej, så klart är det lite glesare mellan bandarerna i norr men antalet är inte noll.

Kan inte låta bli att veva med sådan seg framdrift i tråden.

Lugnare nu.
Citera
2026-01-01, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Kan tänkas. Men det förklarar inte varför han först dödade mamman tämligen direkt för att sedan ha den äldre dottern fastbunden i flera timmar. Vad gjorde han under dessa timmar? Och varför? Även i en sjuk hjärna finns det ofta en logik, även om denna inte är rationellt förankrad.
Sannolikt har polisen hört den äldre dottern, men varit knapphändig med vad man går ut med i media. Men dessa timmar med flickan är centrala när det gäller motivet, oavsett hur galet han än tänkt.
Det är väl vad jag förstår inte klarlagt att han dödade kvinnan "tämligen direkt".

Vad är ett möjligt scenario ??

Modern lägger ut annons (2 st) på kvällen den 23 dec, en om försäljning av keybordsstativ och den andra ”Sustainpedal för keyboards och digitalpianon”. Hon har tidigare under december månad haft ute två andra annonser, den 5’e (svart skåp) och 14 dec (vitrindörr).

GM tar kontakt med säljaren (BO) om intresse av någon av dessa annonser, med stor sannolikhet de som lades ut 23 dec, det sker genom t.ex. PM och en följande mobilkontakt att det fanns intresse för annonserade sakerna. Man gör en ÖK om att GM skall komma på juldagens morgon/fm att titta på sakerna och eventuell affär.

Polisen säger bl.a. till media att GM ”kommer till adressen, ringer på och släpps in”. Jag tror därför att det just då inte sker någon konfrontation med våldsinslag i.o.m. hans ankomst utan detta börjar senare inne i fastigheten. Möjligen hans uppträdande, snurrig, virrig, aggressiv etc. och modern helt enkelt avvisar honom för hon inser att han är inte alls intresserad av vad hon skall sälja utan han har sannolikt andra avsikter. Då börjar det långa och våldsamma förloppet med känt resultat.

Jag tror att ankommande dotter kommer hem helt ovetandes av vad som har pågått i fastigheten i flera timmar, öppnar dörren och/eller möts i dörren av GM, han attackerar dottern direkt i entren eller när hon väl kommer in, försöker fly och det är de skriken som den promenerade hundägaren hör. Dottern i huset får chans/möjlighet i samma ögonblick att på något sätt larma när GM inte har kontroll på henne vid tillfället.

Det har vad jag sett inte framgått när i tid skriken som hundägaren hör från det håll denna fastighet är belägen, var det när han (GM) anlände, tveksamt, om man läser vad polis meddelat media, han ringde på och släpptes in och ingenting att den som öppnade dörren blev direkt attackerad. Nu kan det av utredningsskäl vara så att länsman inte då lämnar ut mer än så.
Då kvarstår när andra dottern anländer knappast behöver ringa på utan kliver in helt ovetandes om vad som har hänt i huset.och ser/förstår att allt är kaos och försöker fly och då sker en attack mot henne förmodligen i entren eller strax utanför och de skriken hörs av hundägaren.

Min högst privata spekulation om händelseförloppet utifrån vad som är känt idag.
Citera
2026-01-01, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
LPT kräver vårdrum och personal. Går inte att lägga en skogstokig schizo person bakom en skärm i TV-rummet vid fullbeläggning. Psykiatrin måste kraftigt byggas ut och liksom det finns rum som för självinläggning, ska det finnas akutrum.

Visst. Undrar när politikerna ska förstå detta.
Dessutom finns det ett juridiskt och ekonomiskt problem med det delade huvudmannaskapet. Regionerna styr psykiatrin, men staten styr och betalar rättsväsendet och kriminalvården. Då uppkommer ett Svarte-Petter-spel om missbrukare med störningar. Regionerna vill dumpa dess till polis och rättsväsende för att sådana patienter är vårdkrävande och dyra.
Citera
2026-01-01, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrgauten
Vissa attraheras av makten. Eller att ha makten, oklart vi lär kanske aldrig få veta vad som hände därinne
Ja något i den stilen, eller så var han sprängfylld av adrenalin och överväldigad av känslorna efter att ha mördat mamman att han inte visste vad han skulle ta sig till härnäst. När sedan systern plötsligt dyker upp kukar han ur och agerar i full affekt för att skydda sig själv gissar jag.
Hade flickan inte lyckats larma är det nog högst sannolikt att endast GM kommit levande ut ur det där huset.
Citera
2026-01-01, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Skulle läkarna bedömt att han var i behov av slutenvård och avdelningen varit full så hade man skrivit ut de minst vårdkrävande patienterna och vid behov flyttat patienter andra sjukhus temporärt.
Han kan uppenbarligen inte ha uppfyllt kriterierna för LPT, så antingen ville han inte kvarstanna för vidare vård eller så skickades han hem på inrådan av läkare. Går bara att gissa.
Citera
2026-01-01, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ACalcioMilan
Sluta sprid falsk information om OCD, det är påträngande, oönskade tankar som skapar EXTREMT obehag och svår ångest för den drabbade, vilket leder till olika säkerhetsbeteenden och tvångshandlingar bla. just för att det man fruktar INTE skall inträffa. En person med OCD skulle inte ”lyda” sina tankar då de är ego-dystoniska(stämmer inte överens med ens moral och värderingar i övrigt).

Här verkar det istället röra sig om en mycket sjuk människa som inte fick den vård han behövde, vilket ledde till detta oerhört tragiska fall.

Hoppas döttrarna får all den hjälp de behöver och vila i frid Annica ❤️

Jag sprider absolut inte falsk information om OCD. Jag vet faktiskt en hel del om OCD personligen, vilket du tydligen inte gör, då du anser att det jag skrivit är falskt. Om du inte förstår bättre ska du inte rätta andra.

Jag skriver i stort sätt det du skriver. Ser du inte det?
Sedan ska du veta att psykiska besvär och sjukdomar inte alltid yttrar sig exakt likadant hos alla.

Tidigare i tråden framkom det att MGM's mamma berättat att han fått diagnosen bi-polaritet och OCD, och det är OCD (alltså ångestdrivna kontrollhandlingar) som jag tror spelar en roll här.
Samsjuklighet, avsaknad av rätt medicin och missbruk ligger väl nära tillhands.

Ett exempel är Peter Plax mördare som blev diagnostiserad med svåra tvångstankar.

Om du själv inte tror att OCD är en del av MGM's sjuklighet så är det en sak.
Men jag har definitivt inte spridit falsk information om OCD eller dess symtom.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-01-01 kl. 16:17.
Citera
2026-01-01, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cricko73
Är det inte konstigt så säg, direkt nån har grava psykiska besvär så ska man ge sig ut och mörda hej vilt!! Ligger denna koppling i människans natur djupt nere i generna eller nåt!?

Nej så är det inte. Det är mycker ovanligt att människor blir mördare. Men mord får mycket uppmärksamhet så du kanske upplever det som vanligare än vad det är. Däremot så är psykisk sjuka överrepresenterade i statistiken.

Såna här frågor får du bra svar på i t.ex. ChatGPT. Som ett litet tips..
Senast redigerad av Ang_rita 2026-01-01 kl. 16:41.
Citera
2026-01-01, 16:30
Medlem
Route67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Tidigare i tråden framkom det att MGM's mamma berättat att han fått diagnosen bi-polaritet och OCD, och det är OCD (alltså ångestdrivna kontrollhandlingar) som jag tror spelar en roll här.[/i]

Det är samma person som sa att poliser bara misshandlar folk och att de hade manipulerat filmerna från kroppskamerorna, då hon satt i tingsrätten för blåljusobstruktion.

Hon PÅSTÅR att han fått de diagnoserna.
Hon PÅSTÅR att läkarna sa att de inte kunde göra nåt då han fick biverkningar och slutate med medicin.
(Oavsett krämpa så skriver läkarna ut nåt annat om en person får biverkningar. Det är ALDRIG nåt nonchalant "take it or leave it".)

Så kommer en uppgift enbart från modern så ska man ifrågasätta den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in