Citat:
Ursprungligen postat av
ujhs
Kan tänkas. Men det förklarar inte varför han först dödade mamman tämligen direkt för att sedan ha den äldre dottern fastbunden i flera timmar. Vad gjorde han under dessa timmar? Och varför? Även i en sjuk hjärna finns det ofta en logik, även om denna inte är rationellt förankrad.
Sannolikt har polisen hört den äldre dottern, men varit knapphändig med vad man går ut med i media. Men dessa timmar med flickan är centrala när det gäller motivet, oavsett hur galet han än tänkt.
Det är väl vad jag förstår inte klarlagt att han dödade kvinnan "tämligen direkt".
Vad är ett möjligt scenario ??
Modern lägger ut annons (2 st) på kvällen den 23 dec, en om försäljning av keybordsstativ och den andra ”Sustainpedal för keyboards och digitalpianon”. Hon har tidigare under december månad haft ute två andra annonser, den 5’e (svart skåp) och 14 dec (vitrindörr).
GM tar kontakt med säljaren (BO) om intresse av någon av dessa annonser, med stor sannolikhet de som lades ut 23 dec, det sker genom t.ex. PM och en följande mobilkontakt att det fanns intresse för annonserade sakerna. Man gör en ÖK om att GM skall komma på juldagens morgon/fm att titta på sakerna och eventuell affär.
Polisen säger bl.a. till media att GM ”
kommer till adressen, ringer på och släpps in”. Jag tror därför att det just då inte sker någon konfrontation med våldsinslag i.o.m. hans ankomst utan detta börjar senare inne i fastigheten. Möjligen hans uppträdande, snurrig, virrig, aggressiv etc. och modern helt enkelt avvisar honom för hon inser att han är inte alls intresserad av vad hon skall sälja utan han har sannolikt andra avsikter. Då börjar det långa och våldsamma förloppet med känt resultat.
Jag tror att ankommande dotter kommer hem helt ovetandes av vad som har pågått i fastigheten i flera timmar, öppnar dörren och/eller möts i dörren av GM, han attackerar dottern direkt i entren eller när hon väl kommer in, försöker fly och det är de skriken som den promenerade hundägaren hör. Dottern i huset får chans/möjlighet i samma ögonblick att på något sätt larma när GM inte har kontroll på henne vid tillfället.
Det har vad jag sett inte framgått
när i tid skriken som hundägaren hör från det håll denna fastighet är belägen, var det när han (GM) anlände, tveksamt, om man läser vad polis meddelat media,
han ringde på och släpptes in och ingenting att den som öppnade dörren blev direkt attackerad. Nu kan det av utredningsskäl vara så att länsman inte då lämnar ut mer än så.
Då kvarstår när andra dottern anländer knappast behöver ringa på utan kliver in helt ovetandes om vad som har hänt i huset.och ser/förstår att allt är kaos och försöker fly och då sker en attack mot henne förmodligen i entren eller strax utanför och de skriken hörs av hundägaren.
Min högst privata spekulation om händelseförloppet utifrån vad som är känt idag.