2025-12-27, 13:12
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
3. Rulle Rustibus av Axel Bäckman?

Rätt! En julhalvsida från 1937.

Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Kan 3 vara Rulle Rustibus då?

Rätt som sagt, men schizophrenia hann knipa den.

14 nötter återstår om jag räknat rätt, ingen riktigt obskyr – åtminstone tio till skall vi väl klara av, tycker jag. Yulenuts 2025
Citera
2025-12-27, 18:16
Medlem
23 tobias sjölund - axplock
Citera
2025-12-27, 18:20
Medlem
9:an är ju snobben eller iaf charles schulz. Busenkel.
Citera
2025-12-27, 18:28
Medlem
63, Kerry Drake av alfred andriola. Guldbyxan lyfter ofta fram gammal skåpmat från Seriemagasinet.
Citera
2025-12-27, 22:14
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Dock ej Axplock här.
Kan 23 vara Livet hemmavid då?
Citera
2025-12-28, 00:29
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Uff99

Citat:
9:an är ju snobben eller iaf charles schulz. Busenkel.

Nix på bägge, dessa har redan gissats. Om Snobben-gissningen på #9 skrev jag då:

Citat:
Nej, men serieskaparen torde liksom många andra ha inspirerats av Schulz när han vid mitten av 1960-talet började utesluta alla vuxna ur sin befintliga familjeserie – inklusive de tidigare huvudpersonerna – och fokusera på konverserande barn. Mort Walkers figur Lt Fuzz (fänrik Fjun) sägs ha fått sitt namn efter Fuzzy Philbrick, vilket skall ha varit den ursprungliga titeln på den serie som vi här söker, en titel som dock ratades av syndikatet och aldrig användes.

Till vilken hjälp det nu kan vara.

Citat:
63, Kerry Drake av alfred andriola. Guldbyxan lyfter ofta fram gammal skåpmat från Seriemagasinet.

Skåpmat hör mellandagarna till, men när jag hastigt ögnar igenom de senaste årens quizzar verkar det som att 1 av 358 nötter varit hämtad ur Seriemagasinet; vet inte om detta utgör någon riktigt träffande definition av ofta. Det är hursomhelst varken fråga om SM eller Kerry Drake här utan något som åtminstone jag anser är ännu större seriekonst, och bara undantagsvis med deckarinslag även om där också figurerade personer från undre världen.

Citat:

Ja! Åtminstone enligt mina minnesanteckningar, hoppas att jag inte har virrat till det.

Yulenuts 2025
Citera
2025-12-28, 18:08
Medlem
Citat:
Citat:
Ja! Åtminstone enligt mina minnesanteckningar, hoppas att jag inte har virrat till det.

Yulenuts 2025
Inte för att vara ogin så här i juletider..., men tycker nog att det måste bli delad poäng på nr 23 när inte mindre än två skribenter redan har nämnt Tobias Sjölund.

Citat:
Ursprungligen postat av PlantaGenista
Nu är jag kanske helt ute och cyklar, men jag tycker mig känna igen 23 och det har lite drag av Tobias Sjölund. Kan det vara Axplock?

Citat:
Citera
2025-12-28, 18:41
Medlem
Man-At-Armss avatar
35. Något av Jean-Marc Reiser?
41. Fem - Serge Rosenzweig, Bernard Dufossé?
63. Mary Perkins, On Stage - Leonard Starr? (Inte den vanliga miljön för serien dock)

Senast redigerad av Man-At-Arms 2025-12-28 kl. 18:47.
Citera
2025-12-28, 19:13
Medlem
Missade årets julnötter, eventuellt också fjolårets, nästa säsong vill jag ha pm med förvarning som jag bestämt fick ett tidigare år. Nu är det bara slamkrypare kvar på brädet. Ursäkta jag drog iväg hastiga gissningar utan att scrolla bakåt, strängt upptagen denna helg. Med att plöja serietidningar.
Senast redigerad av Uff99 2025-12-28 kl. 19:15.
Citera
2025-12-28, 19:20
Medlem
Fyran är nån av de där amerikanska kvinnliga serieskaparna, en av de lite mindre namnkunniga. Sena 80-talet, nåt tolvsidorsepos om mens.
Citera
2025-12-28, 21:15
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Inte för att vara ogin så här i juletider..., men tycker nog att det måste bli delad poäng på nr 23 när inte mindre än två skribenter redan har nämnt Tobias Sjölund.

Helt korrekt, bra observerat!

Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
35. Något av Jean-Marc Reiser?
41. Fem - Serge Rosenzweig, Bernard Dufossé?
63. Mary Perkins, On Stage - Leonard Starr? (Inte den vanliga miljön för serien dock)

Mary Perkins On Stage är helt korrekt! Den mycket fina dramaserien som skickligt växlade mellan mellanmänskliga, psykologiska relationskonflikter på och utanför teaterscenen och action/äventyr i skuggan av kalla kriget och undre världen (den sistnämnda främst representerad av Marys vän och beundrare Johnny Q). En av de bästa dagspresserier som gjorts, tycker jag.

#35 och #41 missade dock målet.

Citat:
Missade årets julnötter, eventuellt också fjolårets, nästa säsong vill jag ha pm med förvarning som jag bestämt fick ett tidigare år. Nu är det bara slamkrypare kvar på brädet. Ursäkta jag drog iväg hastiga gissningar utan att scrolla bakåt, strängt upptagen denna helg. Med att plöja serietidningar.

Ja, det var förrförra året som jag försökte med förhandsavisering via PM, men sen tyckte jag att det nog blev orättvist mot dem som inte stod på listan av återkommande gissare, så förra året lade jag upp den utan förvarning. I år blev det i stället förhandsavisering i tråden en 2-3 dagar i förväg, vilket nog är den bästa och mest rättvisa lösningen.

Och det är inte alls bara slamkrypare kvar – åtminstone sex av dem kan man nog hitta genom att plöja serietidningar.

Citat:
Fyran är nån av de där amerikanska kvinnliga serieskaparna, en av de lite mindre namnkunniga. Sena 80-talet, nåt tolvsidorsepos om mens.

Nej, minst sagt inte. Den är redan halvknäckt, jag har bara efterlyst "bättre bestämning" än den som hittills lämnats.

Yulenuts 2025
Citera
2025-12-28, 21:37
Medlem
Man-At-Armss avatar
5. Bibban av Marty Links?

Citat:
(...)
#35 och #41 missade dock målet.
(...)
Hm, är 35 något av Camilla Eriksson då?

Edit, säkert fel, men tanten på bild 54 är lik en som spöar sin fyllekarl i redan nämnda Axplock av Tobias Sjölund i någon blaska här hemma.
Senast redigerad av Man-At-Arms 2025-12-28 kl. 21:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in