2025-12-27, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Kanske chock eller ngn slags demens?
Vem????
Citera
2025-12-27, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aroobo
Håller med. Är inte polisen som begått ett brott här och inte heller är det vad tråden handlar om.
Var du på plats och såg händelseförloppet?
Citera
2025-12-27, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Vem????

BOs mamma som lägger upp helt ”vanliga ” inlägg
Citera
2025-12-27, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
När jag tjänstgjorde som skyddsvakt i armén (värnplikt) så fick vi följande instruktioner angående knivbeväpnade hotfulla personer:
Skjut verkanseld om de är på 10 meters avstånd eller närmare!

Verkanseld är alltid i i överkroppen (största ytan).
10 meter! Det är andra sidan
Mitt långa vardagsrum
Låtrr inte klokt
Citera
2025-12-27, 20:11
Medlem
Citat:
BOs mamma som lägger upp helt ”vanliga ” inlägg
Alltså den andra skadades mamma?
För den ena mamma är väl mördad?
Citera
2025-12-27, 20:13
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av colibri
I benet ja, inte skjuta ihjäl personen
I benet? Tror du en 9mm i benet får stopp på en psykotisk galning?

Med tillräckligt med adrenalin eller droger vevar en galning vidare trots en 9:a i benet.

Har en före detta kollega som reste sig och haltade vidare trots en hv 556 i benet.
Citera
2025-12-27, 20:14
Medlem
vancover89s avatar
hoppas läkaren kan sova gott nu när den tyckte han va inte farlig för samhället
Citera
2025-12-27, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Alltså den andra skadades mamma?
För den ena mamma är väl mördad?

Det är bara en mamma som mördats
Citera
2025-12-27, 20:15
Medlem
Kan någon destillera tråden?

Gm? BO? Vad hände?
Citera
2025-12-27, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Messalinna
Det märks att du inte vet hur psykvården och polisens befogenheter fungerar. Anhöriga kan skrika sig blå utan att få rätt hjälp. Jag kan inte uttala mig om det är en kaosfamilj men mamman har ju ringt och sonen blev inlagd på psyket men snabbt utsläppt. GM borde fått tvångsvård men många läkare är så rädda om sina rumpor för att inte bli anmälda så de låter bli och hänvisar istället till mantrat "så länge man inte är en fara för sig själv eller andra så kan tvångsvård inte utfärdas". GM hade tydligt försökt ta livet av sig så han var en fara för sig själv. Psykiatrin borde aldrig ha släppt ut honom. IVO bör granska fallet. Psykvården hade kunnat förhindra denna tragedi. Tyvärr lär IVO:s svar troligen bli en urvattnad berättelse om att "denna utgång hade vårdpersonal inte kunnat förutse och ingen kan klandras" eller liknande. BO får inte livet tillbaka, hennes döttrar får leva med oerhört djupt trauma, en psykotisk människa GM sköts ihjäl av polis och GM:s familj har också fått sin tillvaro sönderslagen.

Naturligtvis har du rätt. Men tänk efter......vilken läkare är beredd att bli åtalad eller mista sin legitimation för att gå emot en lagstiftning som är som den är. LPT är enormt tam..... kanske av välvilja, även om jag tvivlar. Men vi kan inte heller förvänta oss att alla psykiatriker gör det de finner är rimligt, om de riskerar sina ansträngningar och läkarlegitimationer.
Kom ihåg att denna lag tillkom på på 1990- talet när det fanns en politisk ambition att minska antalet slutenvårdsplatser drastiskt. Dessa är ju som bekant kostsamma.....på den tiden räknade man med 700 000 per år. Nu är säkert kostnaden någonstans mellan 1,5 och 2 miljoner per år. Klart som korvspad att politikerna vill hålla nere sådana kostnader. Dessutom ger det extra goodwill att kunna säga att de inte vill låsa in sjuka människor.
Citera
2025-12-27, 20:16
Medlem
Citat:
Det är bara en mamma som mördats
Ja men andra BO har väl en mamma!
Eller menar gärningsmannens GM mamma?
Citera
2025-12-27, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Man kan inte ringa länsman bara för att man hört skrik en kort stund och ens vovve reagerar.
Hur börjar du det samtalet när RLC frågar:
Vad är det som har hänt ??

Det är onekligen svårt att förklara för RLC vilken akut insats man tror sig behöva till platsen, helst när man själv är förmodligen bra bit därifrån och inte ser med egna ögon vad som sker/händer.
Mannen skall absolut inte ha det minsta skit för att han ej ringde 112, sen kan han givetvis känna ågren för att han ej ringde då facit ligger framme. Men ingen skugga skall falla på honom. Notera att flera grannar som bor närstädes har inte ens hört skotten som avlossades vid polisingripandet, än mindre uppfattat att Polis kommer in på gatan.

Som sagt, folk är olika.
Jag kanske är för nyfiken lagd helt enkelt men hade definitivt kollat om något var fel, ser man att något är fel så kan man ringa 112 efter det.

Många är ju inte lagda på det sättet men det kanske hade kunna korta ner den mest akuta perioden med någon timme, vem vet?

Det är, som jag ser det, synnerligen besvärande att mannen väljer att prata anonymt om vad han upplevt till en jävla murvel. Det är väl ändå uppenbart att händelsen på morgonen gjort såpass mycket intryck att han minns hur hunden mådde?

Sen gick han rätt in på Flashback och började tipsa moddar..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in