2025-12-27, 17:56
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Du får vanligtvis inte en 'Haldonspruta' el. dyl. på psykakuten för att därefter bli hemskickad, just med tanke på att patienten kan ta till självmedicinering och att tillståndet kan förvärras ytterligare. Man får eventuellt medicin i tablettform och om man är riktigt hispig övervakas man några timmar tills medicinen har börjat verka.

Ne du nog blir det sprutan med något långtidsverkande och en övernattning innan hemgång.
Citera
2025-12-27, 17:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Men nu var det väl dödsångestskrik det handlade om? En död kvinna en, kritiskt skadad tonårig tjej och en allvarligt skadad tonårig tjej som var nära att bli dödade. Här ger jag faktiskt Tanach rätt.
Har jag missat nånting?

Det var ett slå-stortån-i-bordsbenet-skrik, står preciserat i samma artikel där det står om "dödsångestskriket"
Citera
2025-12-27, 17:57
Medlem
Loikkaris avatar
Det är nog svårt för mamman bestämma över ett vuxet barn. Förra sommaren har MGM varit 21 år minst, och har man inte fått en förmyndare är man självständig även om man har mentala störningar. Jag klandrar inte mamman i detta fall, hennes ansvar slutade när han fyllde 18, självklart har hon en relation till sitt barn for alltid men juridisk ansvar ligger på psykvården alt kommunen.
Senast redigerad av Loikkari 2025-12-27 kl. 17:59.
Citera
2025-12-27, 17:57
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Poängen är att vi inte vet vad som har hänt. Känns galet att lägga skulden för dådet på vården bara för att mamman vill att man ska göra det.
Det känns ännu mer galet att lägga skulden på mamman för att folk har behov av trasha mammor.
Citera
2025-12-27, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sarahsamarit
Tänker mig att ”problemet” är att ingen har yttrat sig angående just ”dödsångest-skrik” utan enbart sagt att man hörde någon som skrek som sedan blev tyst.
Självklart kan man anta, men vad jag vet står det inte citerat någonstans.
Kan självklart ha missat något och är inte sämre än att be om ursäkt i sådana fall

Uttalandet från mannen med hunden var i stil med ’det var livat där på förmiddagen och det hördes skrik som gjorde hunden rädd, men sen blev det tyst’

Kanske var det då BO somnade in eller GM fick tyst på barnen i huset?
Citera
2025-12-27, 18:00
Medlem
Det märks att du inte vet hur psykvården och polisens befogenheter fungerar. Anhöriga kan skrika sig blå utan att få rätt hjälp. Jag kan inte uttala mig om det är en kaosfamilj men mamman har ju ringt och sonen blev inlagd på psyket men snabbt utsläppt. GM borde fått tvångsvård men många läkare är så rädda om sina rumpor för att inte bli anmälda så de låter bli och hänvisar istället till mantrat "så länge man inte är en fara för sig själv eller andra så kan tvångsvård inte utfärdas". GM hade tydligt försökt ta livet av sig så han var en fara för sig själv. Psykiatrin borde aldrig ha släppt ut honom. IVO bör granska fallet. Psykvården hade kunnat förhindra denna tragedi. Tyvärr lär IVO:s svar troligen bli en urvattnad berättelse om att "denna utgång hade vårdpersonal inte kunnat förutse och ingen kan klandras" eller liknande. BO får inte livet tillbaka, hennes döttrar får leva med oerhört djupt trauma, en psykotisk människa GM sköts ihjäl av polis och GM:s familj har också fått sin tillvaro sönderslagen.

Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Om man säger att hon är så rädd att hon låser dörren så skulle väl en normal människa ringa 112 och se till att han blir inlåst.
Hon har inte gjort ett skit enligt min mening utan det är en ursäkt för skydda sig själv.
Vi läser ju i tråden att barnen ej fått någon stöttning och dottern på ett HVB-hem..

Det här är en kaosfamilj som inte prioriterar barnen. Det kan man läsa mellan raderna enligt mig.
Citera
2025-12-27, 18:01
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QueenKorall
[/b]

Varför har vissa ett behov av att tala om att man har information, men som man inte tänker dela med sig av?
Varför ens berätta att man då har info, om man ändå inte tillför något?
Detta kanske du kan svara på som är en av de som gör så?

för att det kanske inte stämmer. det florerar alltid rykten och att i tråden gå ut med explicita detaljer man hört är inte alltid det bästa, varesig för sanningen eller de anhöriga. polisens beskrivning(ar) i det här fallet är ju i sig ganska talande. man kan ana att poliserna själva upplevt det här som chockerande..
Citera
2025-12-27, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Jag har också klurat på svartsjuka. Någonting måste ha igångsatt det känslosvall som MGM varit oförmögen att hantera på ett normalt sätt, och som måste ha infunnit sig före, under och efter dåden, eftersom det rört sig om så svårt våld under flera timmar. Och just den här familjen? Annars kunde han väl ha stuckit ner vem som helst?

Enligt länk här ovan har polisen burit ut plastbehållare som såg ut att innehålla fynd. Få se vad som framgår när fler förhör har gjorts.

Det kanske var så att mamman och den här familjen olyckligtvis blev ”vem som helst”
Citera
2025-12-27, 18:02
Medlem
Citat:
[/b]

Varför har vissa ett behov av att tala om att man har information, men som man inte tänker dela med sig av?

Det är väl svårt att sitta på information man lovat att inte vidareförmedla kanske?

Kan bero på vem som lämnat informationen, denne kanske har tystnadsplikt tom. Det är inte många att välja på som kan beskriva vad som ska ha hänt i huset tex.
Citera
2025-12-27, 18:04
Moderator
OYs avatar
Citat:
[/b]

Jag bekräftar polisens uppfattning och vetskapen om att information spridits är också information.

Jag har också motiverat varför jag tror som jag gör om fallet med att jag har information som ger mig anledning.

Jag förstår dock att det är frustrerande men tänk som så att den som hanterar känslig information ansvarsfullt får också information.
Citera
2025-12-27, 18:05
Medlem
Oavsett hur GM:s familj fungerade så är det åt helvete med psykiatrin i Sverige.
Citera
2025-12-27, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Är BO's mamma ovetandes?
La nyss upp ett inlägg på Facebook ang hockeymatchen mellan Luleå-Skellefteå igår och en bild på sig själv
Samma sak med GM:s mamma som inte ens har bilder på någon annan än sig själv. En massa festbilder, men enbart selfies på sig själv.

Med tanke på att BO:s mamma är en invandrarkritiker, så borde hon vara ännu argare och raljera mer än tidigare på sin Facebook profil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in