Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-27, 10:59
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag får vara tydligare då..

Hatet eller avsnäsningen eller dyl till Olof Palme kan ha byggt upp för både CA och SE i över 10år så affekt eller gå hem och hämta vapen kanske är en liten skillnad..

Vad jag menar med att lugna ner sig i 2 timmar för CA del är att även goda tankar kan dyka upp...som t.ex vad fan håller jag på med !

Medans i Engströms fall så kan han vara lite berusad och inte tänka på konsekvenserna av sitt agerande ...som t.ex inte ha en flyktplan

Ja, precis. Det pågår för en viss typ av person en "inre kamp" med ångest och tvekan som också kan leda till att just komma på "bättre tankar".

Det finns ju en hel vetenskap kring detta.

Ett impulsmord i affekt ses ju främst hos individer med just dålig impulskontroll och i kombination med ex. droger/alkohol och/eller annan typ av personlighetsstörning.

Min poäng var mer att det inte går att dra några slutsatser här som att CA's 2 timmar skulle tala emot teorin. Jag förstår dock att du vill se det så, men det blir ju samtidigt något som talar emot SE vid Grand kl.21. också....
"2 timmar att "lugna" ner sig är ju inte direkt positivt för den teorin"
Citera
2025-12-27, 11:02
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Du som är påläst

Visst har jag rätt info att det var 3st tips om en handledsväska som kliver in i en bil efter DBG och att alla 3 tipsen var anonyma ?

Minns inte på rak arm om det är flera, men det är väl "jourhavande präst-samtalet" och samtalen där i närtid där en anonym kvinna, åtminstone i ett av uppslagen, nämner handledsväska.
Citera
2025-12-27, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Minns inte på rak arm om det är flera, men det är väl "jourhavande präst-samtalet" och samtalen där i närtid där en anonym kvinna, åtminstone i ett av uppslagen, nämner handledsväska.

Okej , mindes att det inte bara kom från ett tips utan att kvinnan lämnar tips utan präst också...

Det jag ville granska var att jag tyckte det var lite märkligt att just denna iakttagelse just lämnas anonym även om det kommer från flera håll
Citera
2025-12-27, 11:15
Medlem
Någon har sett Palme och sen mördat honom. Typ vad som hände med Anna Lindh.

Inga konstigheter med det, vi VET att sånt kan hända.

Hur det har gått till är lite värre att klura ut såklart. Men jag tror något konstigt och osannolikt har hänt.
Om inte hadde fallet varit löst.

Som ett helt galet exempel, som jag hittade på nu.

Engström hadde födelsedag ett par dagar innan mordet. Var puffran en «födelsedagspresent» från en kompis på jobbet?

Altså fattar ni.. attackera inte det här exemplet nu. Det var bara för att visa att något helt otroligt konstigt kan ha hänt. Facts can beat fiction any day.
Senast redigerad av Ballalaila 2025-12-27 kl. 11:21.
Citera
2025-12-27, 11:20
Medlem
Om vapnet var för att skjuta sig själv kanske det bara fanns två kulor. En extra om den första inte skulle funka. Typ.

Det är aldrig fel att tänka lite nytt. Det är därför vi är här.
Citera
2025-12-27, 11:37
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Okej , mindes att det inte bara kom från ett tips utan att kvinnan lämnar tips utan präst också...

Det jag ville granska var att jag tyckte det var lite märkligt att just denna iakttagelse just lämnas anonym även om det kommer från flera håll

Ja, precis.
Man får ju för sig att det är någon som är väldigt angelägen om att tipsa polisen.

Har inte uppslagsnummer framme just nu, men kan återkomma.
Citera
2025-12-27, 12:07
Medlem
Citat:
Ja, precis.
Man får ju för sig att det är någon som är väldigt angelägen om att tipsa polisen.

Har inte uppslagsnummer framme just nu, men kan återkomma.

Det jag funderade på var om det är samma person som lämnar in tips 3 gånger och anonymt. Det får mig att känna att denna person vill verkligen att polisen inte missar detta tips men också att person inte vill "synas"

Det får mig att misstänka att något är märkligt med detta tips

Vad jag minns från detta är att kvinnan varit otrogen och när hon är på väg "hem" ser handledsväska

Hon ringer polisen och lämnar tipset, sen väljer att vara anonym

Sen ringer igen och lämnar samma tips igen och ff vill vara anonym...

Sen ringer en präst och får honom att lämna in samma tips igen !

Här är något som är märkligt om detta stämmer

Det blir ännu konstigare om det är tre olika tipsare som lämnar in samma tips och alla tre vill vara anonyma
Senast redigerad av Problem2020 2025-12-27 kl. 12:10.
Citera
2025-12-27, 12:07
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Någon har sett Palme och sen mördat honom. Typ vad som hände med Anna Lindh.

Inga konstigheter med det, vi VET att sånt kan hända.

Hur det har gått till är lite värre att klura ut såklart. Men jag tror något konstigt och osannolikt har hänt.
Om inte hadde fallet varit löst.

Som ett helt galet exempel, som jag hittade på nu.

Engström hadde födelsedag ett par dagar innan mordet. Var puffran en «födelsedagspresent» från en kompis på jobbet?

Altså fattar ni.. attackera inte det här exemplet nu. Det var bara för att visa att något helt otroligt konstigt kan ha hänt. Facts can beat fiction any day.

Ska inte kritisera ditt förslag, men ta det som exempel.

Det är självklart inte fel att tänka nytt, men det finns också en risk att man tänker och gör allt för att passa in, men missar att ifrågasätta sannolikheten.

Ta ditt exempel och fråga om det inte borde ha framkommit en uppgift från givaren av denna present?
Eller någon annan?
Citera
2025-12-27, 13:42
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ja exakt...

En person som kanske kan skjuta i affekt kanske inte hade gjort det efter att suttit och väntat hemma i 2 timmar...

Då man faktiskt kan komma till insikt vad i helvete man håller på med...

Det är därför jag inte tror på teorin att SE ska ha sett makarna Palme före filmen, vid Grand, och fått idén att likvidera Palme. Däremot kan han säkert ha skjutit Palme i rent vredesmod efter att på något sätt ha blivit förnedrad av OP. Med alkohol i blodet och dåligt omdöme.
Citera
2025-12-27, 13:44
Medlem
Citat:

Det är självklart inte fel att tänka nytt, men det finns också en risk att man tänker och gör allt för att passa in, men missar att ifrågasätta sannolikheten.

Ta ditt exempel och fråga om det inte borde ha framkommit en uppgift från givaren av denna present?
Eller någon annan?

Nu vill ju inte jag försvara teorin, det var bara ett exempel. Men polisen borde satt in mer ressurser än Häggström på Skandia. Att dom tog kontakt med Häggström visar ju att misstänkte att det fanns något där.
Det var too little too late helt enkelt. As usual.

Jo, men det med sannolikhet KAN vara ett misstag. Om lösningen är något som INTE är sannolikt så funkar inte det. Man borde kanske kolla mer på vad som är möjligt?
Citera
2025-12-27, 13:45
Medlem
quggels avatar
Citat:

Eller någon annan?

Men om presenten var ett olagligt vapen så träder inte gärna givaren fram då denne kan bli medåtalad.

Skulle mycket väl kuna vara WG som slår två flugor i en smäll. Han grejar en fin present åt SE och blir samtidigt av med problemet (det olagliga vapnet).
Citera
2025-12-27, 14:00
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Vad vet vi om Engströms psyke just denna natt ?

Att skjuta i affekt hör såklart inte till vanligheterna oavsett vem och därav är dessa mord väldigt ovanliga

Jag ser inte så stor skillnad på att CA skulle se LOP på stan och sen springa hem och ladda sitt vapen och sen gå på människojakt än Engström skjuter i affekt

Båda handlingarna är såklart helt uppåt väggarna och inte speciellt logiska

Men tror man på ensam galning som GM så får man köpa att sånt kan hända

Hatet från både CA och SE till Olof Palme kan ha gjort över lång tid, kanske i 10år har hatet byggt upp ..

Det finns tre möjliga scenarion och som är väsensskilda från varandra.

- En beväpnad person på stan eller med tillgång till vapen i närheten som får en ingivelse efter att ha noterat makarna inför biobesöket och som faktiskt agerar på denna under kvällen (opportunism).

- En beväpnad person på stan som på något vis blir provocerad av statsministern efter konfrontation eller liknande och som det slår slint för (affekt).

- En skjutklart beväpnad person på stan som omgående efter att fått syn på statsministern fiskar upp sitt vapen för att skjuta honom (impuls).

En GMP utifrån förstnämnda scenario har skrivits och beskriver en i det sammanhanget rimligt tänkbar typ av person. En GMP enligt något av de två andra förslagen skulle se annorlunda ut och i förmodligen stora grad beskriva en typ av CP-snitt och med en livslång historia av allvarlig dysfunktion. En person som såvitt känt aldrig någonsin visat prov på minsta aggressiva impulsbeteende skulle inte rymmas inom denna profil.

Ja, det är som vanligt så att allt som är fysiskt möjligt inte går att utesluta, men det är kanske inte vad som i huvudsak bör bygga ett uppslag.

Men nu gällde det ju minutschemat från stämpelur till skottplats via 1,5 minuter stopp i foajén.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in