Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
Idag, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZebranJanne
I mina vekaste stunder, tänker jag att SE var en stackars viol, som av tillfälligheter råkade bära ett vapen aktuella kväll, och som nämnda kväll råkade vara tillräckligt skör och och råkade skjuta Palme, utan egentliga storstilade motiv, det bara brann i huvudet, kanske kyddat med alkohol. Inte märkvärdigare.

Mordet är av "Åsa-Nisse"-karaktär. Det skulle i viss mån förklara. Sverige var Åsa-Nisse 1986. Det skulle i viss mån förklara, den Åsa-Nisse karaktär SE var våren 1986, det skulle i viss mån förklara hur PU "hanterade" honom nämnda period.

SE kan mycket väl vara OPs mördare.

Detta skriver jag i form av Åsa-Nisse-karaktär med för mycket julsprri innanför västen.

Jag ber om ursäkt för inlägg. Men kan i viss mån stå för det imorgon.
Det fetade. "..lika litet ärofullt som att gå i vägen för en nedfallande takpanna." från intervjun i Skydd och Säkerhet nr 5 1992.

En väldigt läsvärd och underhållande intervju i sin helhet.

Hade SE låtit sig tatuera in "PKK" mellan ögonbrynen så hade kanske - ja, jag skriver kanske - Palmemordet varit löst idag.
Senast redigerad av P-o-beln Idag kl. 00:32.
Citera
Idag, 07:17
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Engström ska inte få ett alibi på detta samtal

Hade väktarna blivit hörda 1-3 mars så hade vi fått klarhet

Sen har jag dessutom hävdat att det är aldrig en nackdel när en händelsekedja är tajt !

Ja, Gud bevare oss från alibit.

Jag vågar inte förse honom med något.

Men noterar att detta är ett bekymmer för många och även för Stig själv som i efterhand verkar ha bråttom ut för att hinna fram till skotten.

Hur menar du för övrigt att det går till när SE kan prata med väktarna i 1,5 minut och samtidigt hinna fram till Tunnelgatan i tid för att råka impulsskjuta statsministern?
Citera
Idag, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ja, Gud bevare oss från alibit.

Jag vågar inte förse honom med något.

Men noterar att detta är ett bekymmer för många och även för Stig själv som i efterhand verkar ha bråttom ut för att hinna fram till skotten.

Hur menar du för övrigt att det går till när SE kan prata med väktarna i 1,5 minut och samtidigt hinna fram till Tunnelgatan i tid för att råka impulsskjuta statsministern?

Pratar han i 1,5 min så skjuter han i affekt

Han kanske stöter in i LOP när han kommer ut från Skandia

Kanske är kränkt sen tidigare möten , Kanske är i obalans och helt enkelt tar ut det mot Olof

När jag tänker efter så skulle väl din favorit GM ( CA ) också skjuta Olof i affekt om han hade vapen på sig vid Grand!

Att CA har 2 timmar att "lugna" ner sig är ju inte direkt positivt för den teorin eg
Citera
Idag, 10:14
Medlem
quggels avatar
Det mesta passar in i Åsa-Nisse-teorin.
Tajt tidslinje, han skjuter i affekt efter att ha blivit avsnäst. Kanske efter att ha sökt kontakt genom att nämna deras gemensamma bakgrund; Sigtuna Humanistiska Läroverk. Lite för mycket alkohol den kvällen gör att han tappar omdömet helt och hållet.

Frågan är bara varför han bar vapen den kvällen. Jag ser några möjligheter:
1. Det var en leksak, i hans mancave på jobbet, som han inte vågat förvara hemma men som han av någon anledning måste flytta över semesterveckan.
2. Han har fotat vapnet åt en vän.
3. Han har ritat av vapnet, kanske för ett Valmet-projekt (dock tveksamt då de ej saluförde revolvrar).

Vapnet, vapnet, vapnet. Om vi ändå kunde hitta något som förklarar vapeninnehavet. Just nu har vi inget där, vilket stör teorin om SE som GM. Det måste man ändå ha klart för sig.
Citera
Idag, 10:18
Medlem
Roerligs avatar
Citat:

Kanske är kränkt sen tidigare möten , Kanske är i obalans och helt enkelt tar ut det mot Olof

När jag tänker efter så skulle väl din favorit GM ( CA ) också skjuta Olof i affekt om han hade vapen på sig vid Grand!

Att CA har 2 timmar att "lugna" ner sig är ju inte direkt positivt för den teorin eg

Inte ens i affekt, utan snarare som ett utfall av en omedelbar och plötsligt uppblossande impuls om dödligt våld i händelse tjänstemannen på väg hem från jobbet öppnar dörren och skjutklart beväpnad råkar få syn på Palme och slår till.

Nå, frågan gällde nu ett tidsschema för GM-SE inkluderande ett 1,5 minuter långt stopp i foajén.

Nej, jag tror inte att CA hade skjutit Palme på omedelbar impuls om han rört sig ute medförande sin revolver. Jag menar att den typen av GM snarare får en ingivelse av att få syn på statsministern och möjligheten biobesöket innebär. Och att densamme inte går omkring beväpnad på stan oavsett. Gällande CA utesluter jag det.

Det finns andra tänkbara GM som är mer förenliga med beväpning på stan och impulsdåd. Tänker då främst på CP, men i högsta grad även på Mirko V.
Citera
Idag, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Det mesta passar in i Åsa-Nisse-teorin.
Tajt tidslinje, han skjuter i affekt efter att ha blivit avsnäst. Kanske efter att ha sökt kontakt genom att nämna deras gemensamma bakgrund; Sigtuna Humanistiska Läroverk. Lite för mycket alkohol den kvällen gör att han tappar omdömet helt och hållet.

Frågan är bara varför han bar vapen den kvällen. Jag ser några möjligheter:
1. Det var en leksak, i hans mancave på jobbet, som han inte vågat förvara hemma men som han av någon anledning måste flytta över semesterveckan.
2. Han har fotat vapnet åt en vän.
3. Han har ritat av vapnet, kanske för ett Valmet-projekt (dock tveksamt då de ej saluförde revolvrar).

Vapnet, vapnet, vapnet. Om vi ändå kunde hitta något som förklarar vapeninnehavet. Just nu har vi inget där, vilket stör teorin om SE som GM. Det måste man ändå ha klart för sig.

Han kan iofs bära vapen mot just dessa typer av kvällar där han jobbar så sent..

Sveavägen var ju inte helt riskfritt och Engström kan varit rädd av sig

Självklart blir alltid vapenfrågan bara gissningar
Citera
Idag, 10:22
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Denna tid brukar oftast beskrivas tvärtom. Som en tid att fatta mod, förbereda sig mentalt, hetsa upp sig o.s.v.
Det ses därför då som mindre troligt att en person bestämmer sig för mord på ett fåtal sekunder.
Men det är väl här detta med avsnäsningen kommer in som just denna "trigger".
Dock har vi inte någon uppgift alls som ger stöd för ett samtal än mindre avsnäsning.
Citera
Idag, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Inte ens i affekt, utan snarare som ett utfall av en omedelbar och plötsligt uppblossande impuls om dödligt våld i händelse tjänstemannen på väg hem från jobbet öppnar dörren och skjutklart beväpnad råkar få syn på Palme och slår till.

Nå, frågan gällde nu ett tidsschema för GM-SE inkluderande ett 1,5 minuter långt stopp i foajén.

Nej, jag tror inte att CA hade skjutit Palme på omedelbar impuls om han rört sig ute medförande sin revolver. Jag menar att den typen av GM snarare får en ingivelse av att få syn på statsministern och möjligheten biobesöket innebär. Och att densamme inte går omkring beväpnad på stan oavsett. Gällande CA utesluter jag det.

Det finns andra tänkbara GM som är mer förenliga med beväpning på stan och impulsdåd. Tänker då främst på CP, men i högsta grad även på Mirko V.

Vad vet vi om Engströms psyke just denna natt ?

Att skjuta i affekt hör såklart inte till vanligheterna oavsett vem och därav är dessa mord väldigt ovanliga

Jag ser inte så stor skillnad på att CA skulle se LOP på stan och sen springa hem och ladda sitt vapen och sen gå på människojakt än Engström skjuter i affekt

Båda handlingarna är såklart helt uppåt väggarna och inte speciellt logiska

Men tror man på ensam galning som GM så får man köpa att sånt kan hända

Hatet från både CA och SE till Olof Palme kan ha gjort över lång tid, kanske i 10år har hatet byggt upp ..
Citera
Idag, 10:30
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Denna tid brukar oftast beskrivas tvärtom. Som en tid att fatta mod, förbereda sig mentalt, hetsa upp sig o.s.v.
Det ses därför då som mindre troligt att en person bestämmer sig för mord på ett fåtal sekunder.

Det är helt och hållet kopplat till personlighet. En rabiat Palmehatare som ägnat åratal åt att kampanja mot- och hata OP kan säkert planera i ett par timmar. En labil person som ibland brister i omdöme, men inte ägnar hela sin vakna tid åt Palmehat utan har någon form av liv, kan möjligen göra något överilat, men knappast planera i några timmar.
Citera
Idag, 10:34
Medlem
Citat:
Dock har vi inte någon uppgift alls som ger stöd för ett samtal än mindre avsnäsning.

Jag får vara tydligare då..

Hatet eller avsnäsningen eller dyl till Olof Palme kan ha byggt upp för både CA och SE i över 10år så affekt eller gå hem och hämta vapen kanske är en liten skillnad..

Vad jag menar med att lugna ner sig i 2 timmar för CA del är att även goda tankar kan dyka upp...som t.ex vad fan håller jag på med !

Medans i Engströms fall så kan han vara lite berusad och inte tänka på konsekvenserna av sitt agerande ...som t.ex inte ha en flyktplan
Citera
Idag, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Det är helt och hållet kopplat till personlighet. En rabiat Palmehatare som ägnat åratal åt att kampanja mot- och hata OP kan säkert planera i ett par timmar. En labil person som ibland brister i omdöme, men inte ägnar hela sin vakna tid åt Palmehat utan har någon form av liv, kan möjligen göra något överilat, men knappast planera i några timmar.

Ja exakt...

En person som kanske kan skjuta i affekt kanske inte hade gjort det efter att suttit och väntat hemma i 2 timmar...

Då man faktiskt kan komma till insikt vad i helvete man håller på med...
Citera
Idag, 10:55
Medlem
Citat:

Du som är påläst

Visst har jag rätt info att det var 3st tips om en handledsväska som kliver in i en bil efter DBG och att alla 3 tipsen var anonyma ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in