Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-26, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZebranJanne
Jag ogillar att agera papegoja. Uppenbarligen levde vi i olika klasser samt områden på den tiden. Som jag betonade, var handledsväskan främst en accessoar i medel- och överklass innan den år senare blev bögslunga. Även vanligt förekommande bland "äldre" innan den blev bögväska.

Jag har drösvis med bilder i fotoalbum från den tiden från sammankomster av olika slag, vilka berättar sitt tydliga språk om väskans förekommande (vi pratar åren 1985-1987). Och jag minns även dessa själv, tydligt, från mitt liv i centrum i Sthlm dessa år, men "ungdomen" och bögarna kidnappade väskan först några år senare, det kryllade av dem kring Centralen i Sthlm och runt "bögringen", det var ju då en markör snarare än en accessoar.

Bildgooglinglar berättar åt båda håll. Som bekant. Och rätt naturligt. Så även vittnes skildringar omkring detta, som bekant. Finns som sagt flertalet bilder som berättar att jag har rätt.

Jag förstår självfallet din agenda, men du får vackert tugga i dig, att SE inte var det unikum (iaf inte omkring väskan) du vill tro. Som du vet förekommer väskan såväl uppe på åsen som vid Snickarbacken. Finns inte särskilt mycket som styrker, att SE var vare sig mannen på åsen eller Snickarbacken, eller att de rör sig om samma person på DBG som på Snickarbacken ens. Vi har alltså tre handledsväskor inom denna lilla radie ungefär samtidigt (om man inkluder SE inne på Skandia). Även det, berättar om hur vanliga dessa var 1986. Så släpp det, acceptera, gå vidare i din jakt på SE som gärningsman. Var det förresten inte en gök med handledsväska som hoppade in i en bil "där uppe" också? Har vi fyra handledsväskor nu? Nåväl. Jag släpper detta. Önskar dig en fortsatt trivsam helg.

Det där var lite intressant..

Detta vittne som ringer bara för att eg just prata om en man med handledsväskan som hoppar in i en bil..

Dom telefonsamtalen kom ju som ett brev på posten efter YNs vittnesmål

Men varför var dom anonyma ?

Var det inte även så att man ville att en bulvan tipsade polisen om en handledsväska för att det dölja lite att det var anonymt

Är det Engström som har panik eller vad handlade det om ? Här kommer man ju också till isåfall skammen från Maggan är hon inblandad så tog hon skammen in i graven
Citera
2025-12-26, 15:22
Medlem
MrBarnabys avatar
Filter och chefredaktören Mattias Göransson frågar sig: I vilken antikvitets­butik hittade Åklagar­myndigheten den här karln?
Att mördaren ska ha väntat i hörnet saknar stöd i vittnesmålen från brotts­platsen, det vet alla som är det minsta insatta i utrednings­materialet. Istället är det en myt som uppstod när ett dåligt placerat vittne förhördes om och om igen, och fick alltmer utblommade »minnen«. Hans fantasirika och från mängden avvikande gärnings­beskrivning har tilltalat både spaningsledningen och diverse konspirationsteoretiker, av olika skäl och vid olika tidpunkter – men det gör den inte till mer sann.
https://magasinetfilter.se/kommentar/i-vilken-antikvitetsbutik-hittade-aklagarmyndigheten-den-har-karln/?utm_source=rule&utm_medium=email&utm_campaign=fre dagsbrev_v52_prospekts

(tyvärr låst artikel)
Senast redigerad av MrBarnaby 2025-12-26 kl. 15:26.
Citera
2025-12-26, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Filter och chefredaktören Mattias Göransson frågar sig: I vilken antikvitets­butik hittade Åklagar­myndigheten den här karln?
Att mördaren ska ha väntat i hörnet saknar stöd i vittnesmålen från brotts­platsen, det vet alla som är det minsta insatta i utrednings­materialet. Istället är det en myt som uppstod när ett dåligt placerat vittne förhördes om och om igen, och fick alltmer utblommade »minnen«. Hans fantasirika och från mängden avvikande gärnings­beskrivning har tilltalat både spaningsledningen och diverse konspirationsteoretiker, av olika skäl och vid olika tidpunkter – men det gör den inte till mer sann.
https://magasinetfilter.se/kommentar/i-vilken-antikvitetsbutik-hittade-aklagarmyndigheten-den-har-karln/?utm_source=rule&utm_medium=email&utm_campaign=fre dagsbrev_v52_prospekts

(tyvärr låst artikel)

Clownfesten fortsätter helt enkelt. Man begriper ju inte hur Sverige kan fungera när man håller på såhär.

Som om en osynlig kraft styr samhället. En stark, men lite korkad kraft.

Makt är makt. 🤷🏿‍♂️

* Det kan framstå som lite OT det jag skrev här. Men det är inte alls säkert att det är det. Sverige är så otroligt extremt på något sätt. Det är inget dagis som typ Norge är. Extrem makt används på extrema sätt. Vem vet vilken roll det spelat i mordet på Palme. Som OCKSÅ var extrem.
Senast redigerad av Ballalaila 2025-12-26 kl. 17:08.
Citera
2025-12-26, 17:17
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Det där var lite intressant..

Detta vittne som ringer bara för att eg just prata om en man med handledsväskan som hoppar in i en bil..

Dom telefonsamtalen kom ju som ett brev på posten efter YNs vittnesmål

Men varför var dom anonyma ?

Var det inte även så att man ville att en bulvan tipsade polisen om en handledsväska för att det dölja lite att det var anonymt

Är det Engström som har panik eller vad handlade det om ? Här kommer man ju också till isåfall skammen från Maggan är hon inblandad så tog hon skammen in i graven

Många ville ju vara anonyma, tror inte man ska lägga så stor vikt vid det?

Palmemordet var ju det största som hänt i Sverige 1986, många var skraja. Ingen visste vem/vilka som låg bakom. Många ville inte bli "indragna". Sverige var långt mindre mot idag och såg "faror" runt varenda knut. Lägg till "snutnoja" och en allmän misstro mot polisen, som var långt mer utbredd mot idag.

Visst kan det vara så som PU misstänkte eller spekulerade (oklart hur mycket man misstänkte) att ME hade hade med ett finger med i spelet. Vi vet väldigt lite om ME. Och som du och jag spånat om tidigare, ligger PU ett par steg före, som faktiskt förhört henne nio gånger. Sett och upplevt henne i dessa situationer. Intryck. Även författaren TP har en del "på hand" omkring henne. Oklart vad han och PU uppfattat. Ingen av dem har nämnt ett knyst omkring detta. Anledningarna kan vara flera - och peka i båda riktningar.
Citera
2025-12-26, 17:49
Medlem
quggels avatar
Citat:

Palmemordet var ju det största som hänt i Sverige 1986, många var skraja. Ingen visste vem/vilka som låg bakom. Många ville inte bli "indragna".

Många ogillade Palme och kände kanske olust av att ha fällt någon nedsättande kommentar om honom före mordet, och därmed bli felaktigt misstänkliggjord av någon "angivare" på bästa DDR-manér.

Sverige var extremt 1986, även Palme.
Det fanns en frihetstörst bland folket som ville ha fler McDonalds, amerikanska bilar, synth, Stephen King och reklam-tv. Sossarna stod för Clock, Volvo, dragspel, Ivar Lo och Sveriges Radio.

Dessa två motpoler skapade en friktion i samhället som utgjorde en grogrund för en mördare bland folket, exempelvis en tjänsteman på högerkanten som saknar omdöme.
Citera
2025-12-26, 17:50
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Det är i princip lönlöst att lägga ner tid på hur långt detta samtal har varit...

Även på längder som 1:30 så hinner Engström vara GM

Väktarna skulle kontaktat polisen när handledsväskan blev känd 2 mars oavsett om dom själva inte trodde på Engström som GM. Hade dom gjort det så hade dom blivit förhörda kanske redan 2-4 mars och då hade vi fått klarhet

Om samtalet är så "oproblematiskt" begriper jag inte riktigt varför det läggs sådant krut på att negligera eller rentav radera det.

Eoner av tid har Engström knappast dock. Till det beryktade utstämplingsminuttalet skall till att börja med fogas 0-59 sekunder. Och cirka en minut för sträckan från ur till mordplats. Går SE i rygg på makarna förmodligen längre tid än så.

Om Stig inte öppnat dörren på makarna för att därefter omgående hala upp sin skarpladdade revolver, så måste även en norrsväng för avsnäsning läggas in i schemat.

Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det kan bero på att ingen av oss var där, och vet exakt vad som hände.

Det normala torde vara att prata INNAN man stämplar ut.

Men nu satt av allt att döma den enda dosan för ändamålet innanför de inre dörrarna. Inget hindrar i och för sig SE att gå tillbaka in och göra detta. De släppte igenom honom hela tiden ändå ...

Ett annat alternativ är att HO och AK var upptagna med sitt väktararbete, kl. 23:20-23:24, eller upptagna med sig själva, strax dessförinnan. Det enda man hyfsat säkert kan uttyda är att det sker en avlösning vid skärmen kl. 23:22-23.

Ingen visste att det HO sa om "ett par minuter" skulle få en så enorm betydelse i MOP-land.

Det uttalandet är mer heligt än De tio budorden, vad det verkar.

Inte säkert att han ägnade detta så mycket tanke ...

SE var inom radien, i rätt tid. 5-6 sekunders gång efter GM, enligt egen utsago. Hade han inte stannat och kollat klockan hade han väl gått in i GM i stället för att nästan snubbla över kroppen?

En halvminuts felmätning i detta fall innebär en hel del.

Frågan är inte vad som hindrade SE från att lämna lokalen, småprata lite vid passage på vägen ut för att därefter återvända in i lokalen, stämpla ut och sedan lämna lokalen ånyo. Utan vad som talar för att så kan ha skett. Var det rutin på Skandia? Har väktarna uppgett något om denna manöver?

Apropå öppning av inre dörrarna från receptionen skrev jag häromdagen i svar till dig att kortläsaren för egenhändig dörröppning var placerad på så vis att den knappast kan ha använts alls, som det såg ut.

Jag vet inte vad det är för kongregation som helgar väktarens ord om ett par minuter. Räcker med att konstatera att uppgifter samlat innebär att det förts ett samtal av viss tid och inte blott fraser som slängts iväg i steget. Man bör i tillägg till det notera att SE inte har bråttom, att han gärna tjôtade samt att det var kutym att prata med väktarna på väg ut vid udda tider.

Ja, han borde gått in i GM flera gånger om när han småsprang i sin oerhörda brådska mot mordplatsen (trots att han inte hade bråttom) med blicken stint fäst mot sin urtavla hela vägen. Eftersom GM, om han gick bakom makarna, höll deras makliga tempo.
Citera
2025-12-26, 18:06
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Många ogillade Palme och kände kanske olust av att ha fällt någon nedsättande kommentar om honom före mordet, och därmed bli felaktigt misstänkliggjord av någon "angivare" på bästa DDR-manér.

Sverige var extremt 1986, även Palme.
Det fanns en frihetstörst bland folket som ville ha fler McDonalds, amerikanska bilar, synth, Stephen King och reklam-tv. Sossarna stod för Clock, Volvo, dragspel, Ivar Lo och Sveriges Radio.

Dessa två motpoler skapade en friktion i samhället som utgjorde en grogrund för en mördare bland folket, exempelvis en tjänsteman på högerkanten som saknar omdöme.

Jag delar i stort din uppfattning.

Många ansåg det väl även bananer omkring Palmes världsliga solidaritet, och hand över tredje världen, medan många gick på knäna i Sverige. Även hans dubbelspel och hycklande omkring "fred", vilket i viss mån kulminerade iom Bofors-affären.

Palme var ju i mångt och mycket en "figur", skapad för att klia folkets/massans/valboskapets rygg, en lysande skådespelare. Om än han i mycket även var äkta, var han lika mycket en John Lennon-figur, som drog saker till det extrema. Dock var han ju i stort i en vanlig människa, kanske med en grandiosare självbild än de flesta.

Motiven till mordet kan var många. Inte omöjligt att en ensamagerande mördare även han led av en alltför grandios självbild, därför kan tröskeln till att mörda en "likasinnad" varit lägre. Och där platsar ju faktiskt SE in. Ska man slänga in femöres psykologi, är det väl inte helt främmande att tro, att SE kan ha sett sig som en missförstådd men stor politiker (samma dignitet som Palme rentav, om han fått chansen), lite som Alf Enerström såg sig själv i sina mest grandiosa ögonblick.
Citera
2025-12-26, 18:22
Medlem
Citat:

Palmemordet var ju det största som hänt i Sverige 1986, många var skraja. Ingen visste vem/vilka som låg bakom. Många ville inte bli "indragna". Sverige var långt mindre mot idag och såg "faror" runt varenda knut. Lägg till "snutnoja" och en allmän misstro mot polisen, som var långt mer utbredd mot idag.

Visst kan det vara så som PU misstänkte eller spekulerade (oklart hur mycket man misstänkte) att ME hade hade med ett finger med i spelet. Vi vet väldigt lite om ME. Och som du och jag spånat om tidigare, ligger PU ett par steg före, som faktiskt förhört henne nio gånger. Sett och upplevt henne i dessa situationer. Intryck. Även författaren TP har en del "på hand" omkring henne. Oklart vad han och PU uppfattat. Ingen av dem har nämnt ett knyst omkring detta. Anledningarna kan vara flera - och peka i båda riktningar.

Jag kan till viss del köpa att man vill vara anonym men det är var väl inte så vanligt ändå ?

Alltså personen ville väl verkligen få fram detta med handledsväskan om jag minns rätt ..

Var det inte flera samtal från en kvinna som ville vara anonym men som bara ville säga att man såg en man med handledsväskan kliva in i en bil..

Sen även göra ett försök till med en bulvan(präst ) för att nå ut med detta ang handledsväskan

En hobbyanalys av det är ju att personen verkligen inte ville att detta skulle gå förbi polisen....men samtidigt vara anonym pga otrohet va ?

Får du inte märkliga vibbar av detta vittne ?
Citera
2025-12-26, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Om samtalet är så "oproblematiskt" begriper jag inte riktigt varför det läggs sådant krut på att negligera eller rentav radera det.

Eoner av tid har Engström knappast dock. Till det beryktade utstämplingsminuttalet skall till att börja med fogas 0-59 sekunder. Och cirka en minut för sträckan från ur till mordplats. Går SE i rygg på makarna förmodligen längre tid än så.

Om Stig inte öppnat dörren på makarna för att därefter omgående hala upp sin skarpladdade revolver, så måste även en norrsväng för avsnäsning läggas in i schemat.

Engström ska inte få ett alibi på detta samtal

Hade väktarna blivit hörda 1-3 mars så hade vi fått klarhet

Sen har jag dessutom hävdat att det är aldrig en nackdel när en händelsekedja är tajt !
Citera
2025-12-26, 18:35
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Jag kan till viss del köpa att man vill vara anonym men det är var väl inte så vanligt ändå ?

Alltså personen ville väl verkligen få fram detta med handledsväskan om jag minns rätt ..

Var det inte flera samtal från en kvinna som ville vara anonym men som bara ville säga att man såg en man med handledsväskan kliva in i en bil..

Sen även göra ett försök till med en bulvan(präst ) för att nå ut med detta ang handledsväskan

En hobbyanalys av det är ju att personen verkligen inte ville att detta skulle gå förbi polisen....men samtidigt vara anonym pga otrohet va ?

Får du inte märkliga vibbar av detta vittne ?

Att folk vill vara anonyma är ju extremt ovanligt. Inte 1986 heller. Och runt MOP var det inte vidare ovanligt om man läser "liggaren", det är min erfarenhet.

Men visst, håller med om att nämnda fall sticker ut. Det är väl inte alldeles märkvärdigt att tänka sig, att ME ville skydda sin make, inte heller att han under tvång kan ha fått henne till detta? Att hon inte erkänner detta, behöver ju inte vara märkvärdigare än att hon är rädd om sitt eftermäle, känner skam, osv. Svårt att få grepp om.

Dock cirkulerade det ju en hel mindre smickrande folk omkring åsen med viss omnejd av flertalet förklarliga skäl. Inte omöjligt att nämnda figur som flydde med väska i bil flydde av mer interna skäl? Allt som iakttas och ses som udda kan ju omöjligt ha med MOP att göra. Där lär man ju ge Ölvebro rätt, om du förstår vart jag vill komma.
Citera
2025-12-26, 18:55
Medlem
Citat:
Att folk vill vara anonyma är ju extremt ovanligt. Inte 1986 heller. Och runt MOP var det inte vidare ovanligt om man läser "liggaren", det är min erfarenhet.

Men visst, håller med om att nämnda fall sticker ut. Det är väl inte alldeles märkvärdigt att tänka sig, att ME ville skydda sin make, inte heller att han under tvång kan ha fått henne till detta? Att hon inte erkänner detta, behöver ju inte vara märkvärdigare än att hon är rädd om sitt eftermäle, känner skam, osv. Svårt att få grepp om.

Dock cirkulerade det ju en hel mindre smickrande folk omkring åsen med viss omnejd av flertalet förklarliga skäl. Inte omöjligt att nämnda figur som flydde med väska i bil flydde av mer interna skäl? Allt som iakttas och ses som udda kan ju omöjligt ha med MOP att göra. Där lär man ju ge Ölvebro rätt, om du förstår vart jag vill komma.

Jag är inget expert på denna uppgift utan har bara minnen från tråden ang detta..

Men att ringa flera gånger och sen använda en präst måste ju betyda att personen verkligen ville få ut denna uppgift..

Låt säg att denna uppgift bara är ren trams så hjälper den ju Engström som måste ha total panik över handledsväska
Citera
2025-12-26, 19:01
Medlem
Citat:

Jag vet att jag sagt detta nog 100 gånger i tråden.

Men om Engström är GM hur i helvete lyckades han parera detta med handledsväskan ?

Vi har ibland lyft att Engström är smart eller haft en jävla tur...osv

Men jag kan fan inte begripa hur polisen inte tog denna uppgift på allvar. Dom står ju och mäter hans väska !!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in