Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 5
  • 6
2025-12-26, 22:24
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimucher
Intressant hur snabbt det gick från tvärsäker rangordning av rusmedel till “jag var också ung och outbildad”. När argumenten tog slut blev det alltså en liten självförhärligande exit i stället för att bemöta något i sak. Klassisk.

Inga motargument, inga korrigeringar, inget svar på invändningarna – bara ett försök att höja sig över diskussionen efteråt. Det är ett rätt tydligt tecken på att man inte har mer att komma med.

Men vill du någon gång ta diskussionen på riktigt, om medvetande, substanser och varför folk använder olika verktyg för olika syften, då finns jag här. Jag rankar inte rus på pubskala – jag pratar innehåll.

God Jul på dig!
Det var bra skrivet. Rätt och sant.
Citera
2025-12-26, 22:38
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det finns inga argument
Flugsvamp har ett kasst rus.
Det finns ingen hallucinogen religiös upplevelse. Man blir bara trög och sänkt. Som en överdos med neuroleptika.
För vissa kan det ge en annan art hur det manifesterar sig, tar sig uttryck. Ger för effekt. Beror på vart man befinner sig och behöver. Vart man tror sig vara. Påväg.

Om man bara tänkt sig att dö är det kanske inte roligt. Om man inte kan tänka sig nån bättre morgondag. Om man håller på att dö färdigt. Avveckla.

Det kan tända vissas cylindrar om man säger så. Tror jag. Beror på hur man är funtad och riggad.

Vet inte varför jag skulle ta psilocybin idag.
Jag skulle absolut inte göra det.

Visste inte då heller varför jag gjorde det. Men det spelade ingen roll. Idag tror jag det spelar roll.

Jag kan nog utesluta flugsvamp. Tror inte jag ska behöva ta det. Men skulle vilja veta varför man skulle göra det i nåt vidare sammanhang. I vilket syfte. Om man är andlig. Jag vet inte hur shamanerna såg på tillvaron och livet. Frukta de inte Gud. Var de som djuriska. På ett bra sätt menar jag. Inte blyga.
Citera
2025-12-27, 10:58
Medlem
Citat:
Du kan ju vara först och bidra med information och länkar till vetenskaplig etnografisk redovisning hur de nordiska folken har använt flugsvamo.

Hur hjärndöd får man vara egentligen. Så utan etnografiska referenser så går det inte an att diskutera, utan att du skall lägga dig om med ditt upprepade förbannade dravel? Som är lika ovidkommande som felaktigt.

Nej ta du din fjollforskning och stoppa upp den i samma hål som du verkar dra dina värdelösa icke-argument ifrån.

Jag upprepar: det finns en säsongsbaserad koppling mellan flugsvampsätning och slutet av december, och jag har förklarat varför.
Citera
2025-12-27, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fraggelrock
Jag kan nog utesluta flugsvamp. Tror inte jag ska behöva ta det. Men skulle vilja veta varför man skulle göra det i nåt vidare sammanhang. I vilket syfte. Om man är andlig. Jag vet inte hur shamanerna såg på tillvaron och livet. Frukta de inte Gud. Var de som djuriska. På ett bra sätt menar jag. Inte blyga.

Den kan vara verkligen svinbra som tex antidepressiv eller ADHD-medicin. Är ingen expert på andlighet, men skulle nog säga att flugsvampen är ungefär lika andlig eller icke-andlig som toppisar. I varje fall var den det för mig.

Jag skulle säga att båda svamparna är mera intuitiva än spirituella. Huruvida du får andliga upplevelser eller inte , handlar förmodligen mer om hur du är som person, än vilken av svamparna du väljer.

Jag gillade flugsvamp mycket bättre än toppisar, även fast jag gillade båda. För mig så hade flugsvampen hade en mycket bättre energi - varm, glad och extrovert, utan mycket rädsla alls. Men man blev absolut inget bärsärkande och högljutt mongo, tvärt om. Har för mig att maten smakade bättre också. Så på många sätt uppfattade jag flugsvampen som ett slags motpol till psilocybin.

Toppisar var för mig mera ångestfyllda upplevelser och insikter, introverta. På toppisar kändes kroppen oftast stel och kallsvettig, men på flugsvamp så kändes kroppen toppen.

(OBS: Jag tog flugsvamp i mikrodoser, så alltså inte för att trippa. Tog iofs en trippdos också, och det var också en lärorik upplevelse, och mitt livs kanske bästa tripp på det hela taget. Dock lite väl hisnande för min smak, och inget jag känner att jag behöver göra igen. Åt flugsvamp nästan dagligen under nästan en hel vinter. Idag äter jag varken flugsvamp eller toppisar längre.)
Senast redigerad av busy-signal 2025-12-27 kl. 11:23.
Citera
2025-12-27, 11:35
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Den kan vara verkligen svinbra som tex antidepressiv eller ADHD-medicin. Är ingen expert på andlighet, men skulle nog säga att flugsvampen är ungefär lika andlig eller icke-andlig som toppisar. I varje fall var den det för mig.

Jag skulle säga att båda svamparna är mera intuitiva än spirituella. Huruvida du får andliga upplevelser eller inte , handlar förmodligen mer om hur du är som person, än vilken av svamparna du väljer.

Jag gillade flugsvamp mycket bättre än toppisar, även fast jag gillade båda. För mig så hade flugsvampen hade en mycket bättre energi - varm, glad och extrovert, utan mycket rädsla alls. Men man blev absolut inget bärsärkande och högljutt mongo, tvärt om. Har för mig att maten smakade bättre också. Så på många sätt uppfattade jag flugsvampen som ett slags motpol till psilocybin.

Toppisar var för mig mera ångestfyllda upplevelser och insikter, introverta. På toppisar kändes kroppen oftast stel och kallsvettig, men på flugsvamp så kändes kroppen toppen.

(OBS: Jag tog flugsvamp i mikrodoser, så alltså inte för att trippa. Tog iofs en trippdos också, och det var också en lärorik upplevelse, och mitt livs kanske bästa tripp på det hela taget. Dock lite väl hisnande för min smak, och inget jag känner att jag behöver göra igen. Åt flugsvamp nästan dagligen under nästan en hel vinter. Idag äter jag varken flugsvamp eller toppisar längre.)
Oj. Ok. Tack för info.
Jag gillar inte loppisar. Jo loppisar men inte toppisar!.Jag gillade det livet jag upplevde då ännu mindre. Därför jag plockade och åt dom några gånger. Blandade med grapefrukt eller nån citrus koncentrat vad det var nån gång vilket gav det mer skjuts. Näh läskiga grejer. Jag kanske behövde det.

Nej jag kunde inte uppskatta toppisar mycket iaf. Det behövs inte heller. Det kunde aldrig bli bra setting för mig på det. Upplagt. Hemska grejer nu när jag tänker. Samma med hasch och allt. När man kan se nyktert och friskt på det.

Men det var svårt att börja komma runt världen. Det svåra. Med Gud går det. Bara Jesus. Räcker/räckte för mig. =Gud..

Kände du av toadstoolen på dessa mikrodoser? Varför vill du inte ta det mer?
Vikingarna hade en speciell setting och anda med sina gudar för att komma i brzrk mode tror jag. Vet inte vad för kombo det var. Men de var speciella. Magiskt.

Björnfällen de hade på sig bidrog nog. Mario tar ju även på sig tvättbjörns dräkt för att flyga i form av ett löv. Och Tanooki är nog mårdhund. Mycket symbolism där.

Mario har mig veterligen inte gått "Berserk" ännu.. björnfäll.
Senast redigerad av Fraggelrock 2025-12-27 kl. 11:39.
Citera
2025-12-27, 11:42
Medlem
LKKINGENs avatar
Flugsvamp gör ofta att man inte kan skilja på de och dem bl.a.
Flugsvamp är lite som med kobrabett, små små doser som ökas övertid ger ett fantastiskt rus.
Sen vad lapparna har med introduktionen av flugsvampen att göra får du fråga om på nästa turistattraktion du beser.
Kanske var det introduktionen att använde den som drog vid ceremonier och andlig kontakt?

Ska du ut och åka hundspann som alla andra turister?
Fundera lite på hur dessa hundars liv ser ut? Enda gången dom får komma ut ur burarna är när det skall springas.
Deras enda, då många har egna burar, kontakt de har med människor är när dessa går in i burarna och plockar skit och med andra hundar när de skall ut och springa, jag räknar inte att stå i skälla på vars en sida om ett staket som kontakt.
Hela denna näring är ett stort lagligt djurplågeri, inte så skilt från gris uppfödning frånsett att de får leva lite längre.

Jo jag vet att Huskies gillar att springa och dra men det är inte samma sak som att det är det enda som behöver och skall göra i sitt liv , speciellt inte för att det skall tjänas pengar på dem.
Citera
2025-12-27, 14:38
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Hur hjärndöd får man vara egentligen. Så utan etnografiska referenser så går det inte an att diskutera, utan att du skall lägga dig om med ditt upprepade förbannade dravel? Som är lika ovidkommande som felaktigt.

Nej ta du din fjollforskning och stoppa upp den i samma hål som du verkar dra dina värdelösa icke-argument ifrån.

Jag upprepar: det finns en säsongsbaserad koppling mellan flugsvampsätning och slutet av december, och jag har förklarat varför.
Du är i historieforumet.
Så om du påstår att flugsvampskonsumtion var vanligt förekommande i norden , så får du faktiskt ge belägg för det.
Inte bara genom artiklar som loopar varandra. Utan vetenskapligt material.
Det är inte avdelningen för fria fantasier
Nordbor var mycophobier fram tills 1700 talet.
Man åt inte svamp helt enkelt.
Möjligen kanske det finns någon historia om hur någon ölbryggare kastar i en liten svamp i brygden för att få den att jäsa.
Men inte mer än så .
Citera
2025-12-27, 15:43
Medlem
Ok men vad bra att du har hittat Gud och Jesus, ett stort grattis!

Det har f ö även jag gjort under resans gång. Det må låta lite klyschigt, men jag känner väl i stort sett att Jesus och Bibeln erbjuder en bättre vägledning än vad svampen någonsin gjorde. Nej jag tar varken toppisar eller flugsvamp längre eftersom båda, i sin tur, gav mig en obehaglig känsla av att det var slut på det roliga, och att jag skulle få ångra det om jag fortsatte.

Har iofs inte uppfattat att det skulle vara en synd i sig själv att ta vare sig toppisar eller flugsvamp, men däremot så känner jag att jag syndar om jag fortsätter att ta nåt som jag vet att jag inte längre mår bra av.

För att återkoppla till trådstarten så tror jag att flugsvampsätning har uråldriga traditioner som till den större delen är bortglömda och nedtystade. Det finns dessutom ett flertal naturliga förklaringar till varför man väntar till ungefär jul innan man börjar avnjuta årets skörd, och jag har redogjort för dessa tidigare i tråden.

Sen delar jag delar inte uppfattningen att julen skulle vara en kristen högtid, varken från första början eller idag. Firar inte julen heller, förutom att jag åt julbord hemma hos en god vän.

Citat:
Ursprungligen postat av Fraggelrock

Citera
2025-12-27, 15:55
Medlem
Följ gärna exemplet som du själv efterfrågar och belägg åtminstone ett enda av dina tramspåståenden med en källhänvisning. Om det nu skulle stärka din tes så himla mycket, vilket det inte skulle. Åtminstone inte i mina ögon.

Bara påhopp och invektiv från din sida bläckis. Och trams. Beklagar, det måste suga hårt att vara dig.

Citat:
Du är i historieforumet.
Så om du påstår att flugsvampskonsumtion var vanligt förekommande i norden , så får du faktiskt ge belägg för det.
Inte bara genom artiklar som loopar varandra. Utan vetenskapligt material.
Det är inte avdelningen för fria fantasier
Nordbor var mycophobier fram tills 1700 talet.
Man åt inte svamp helt enkelt.
Möjligen kanske det finns någon historia om hur någon ölbryggare kastar i en liten svamp i brygden för att få den att jäsa.
Men inte mer än så .
Citera
2025-12-27, 16:08
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Följ gärna exemplet som du själv efterfrågar och belägg åtminstone ett enda av dina tramspåståenden med en källhänvisning. Om det nu skulle stärka din tes så himla mycket, vilket det inte skulle. Åtminstone inte i mina ögon.

Bara påhopp och invektiv från din sida bläckis. Och trams. Beklagar, det måste suga hårt att vara dig.
Det är inte jag som ska behöva leta på belägg för dina påståenden.
Jag har redan gjort det jobbet personligen med tusentals sidor av dokumenterad folklivsforskning.

Det är därför jag säger att om det är något annat jag och alla andra missat, så är du välkommen att bidra med detta.

Jag är beredd att ändra min uppfattning om du kommer med helt nya uppgifter
Citera
2025-12-27, 18:32
Medlem
Du läser som du har förstånd till ditt klappträ. Jag bad dig att leva upp till ditt eget exempel genom att belägga ett enda av dina egna idiotiska påståenden. Vilket du inte har gjort.

Så vad är det egentligen du försöker säga? Du är distriktsmästare i folklivsforskning, så om våra förfäder hade ätit flugsvamp, då hade du vetat om det?

Ok då vet jag.

Citat:
Det är inte jag som ska behöva leta på belägg för dina påståenden.
Jag har redan gjort det jobbet personligen med tusentals sidor av dokumenterad folklivsforskning.

Det är därför jag säger att om det är något annat jag och alla andra missat, så är du välkommen att bidra med detta.

Jag är beredd att ändra min uppfattning om du kommer med helt nya uppgifter
Citera
2025-12-27, 19:48
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Ok men vad bra att du har hittat Gud och Jesus, ett stort grattis!

Det har f ö även jag gjort under resans gång. Det må låta lite klyschigt, men jag känner väl i stort sett att Jesus och Bibeln erbjuder en bättre vägledning än vad svampen någonsin gjorde. Nej jag tar varken toppisar eller flugsvamp längre eftersom båda, i sin tur, gav mig en obehaglig känsla av att det var slut på det roliga, och att jag skulle få ångra det om jag fortsatte.

Har iofs inte uppfattat att det skulle vara en synd i sig själv att ta vare sig toppisar eller flugsvamp, men däremot så känner jag att jag syndar om jag fortsätter att ta nåt som jag vet att jag inte längre mår bra av.

För att återkoppla till trådstarten så tror jag att flugsvampsätning har uråldriga traditioner som till den större delen är bortglömda och nedtystade. Det finns dessutom ett flertal naturliga förklaringar till varför man väntar till ungefär jul innan man börjar avnjuta årets skörd, och jag har redogjort för dessa tidigare i tråden.

Sen delar jag delar inte uppfattningen att julen skulle vara en kristen högtid, varken från första början eller idag. Firar inte julen heller, förutom att jag åt julbord hemma hos en god vän.
Tack.
Nej det är inte klyschigt, låter inte så. För jag visste inte vad Jesus kunde göra för mig så det är bara häftigt och härligt att höra nu. Det är nyttigt för mig. Visst kan andra nog tycka det låter klyschigt. Men jag hade inget av Guds välsignelser. Inget av Jesus. För jag var så förstörd. Förvirrad av världens slag.

Jag förstår varför du inte "behöver" ta dessa svampar mer.
Jag syndar inte mer. Skulle inte kunna göra det. När jag sett lite av Jesus, min/våra själars herde. Och kan överlåta allt till honom. Varför skulle jag medvetet då kunna synda.
Jag skulle inte utmana. Synd finns inte mer på kartan. Synd är att vi inte tror Jesus. Det betyder missa målet.
vi är syndare. Men syndar inte mer.

Man kan följa bibelåret lite om man vill. Och tänka på händelserna och saker kring dem.
https://www.kyrkoarskalendern.fi/kalendar-dag/fredag-26-12-2025/
Eller bara vara. i ordet.
Vilken kärlek har inte Fadern skänkt oss när vi får heta Guds barn. Det är vi.
1 Joh 3:1

Har lite huvudvärk så jag skriver konstigt. Behöver glasögon tror jag. Livet med Jesus är värsta trippen. Det värsta och det bästa som hänt

Kul att höra från dig också att du kommit till befriande tro. Grattis!
Livet är en lovsång till Gud nu. Till oss. Inkl allt det goda. Han gör allt bra. Vi gör det.
Amen. Herren är god.

Jag behöver inte prova något mer när jag hittat vad jag sökte. Det fanns där hela tiden. Men kunde inte ansluta. Bli tyst. Jag var helt galen. Galet loss.

Jag tycker flugsvampen är en mycket vacker och ikonisk svamp. Betydelsefull. Jag ska försöka prata med en, ett par framöver när jag får glasögon. Om det vill sig.

Kanske jag hittar min Princess toadstool. In the real Castle. Hehe.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in