Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-12-24, 08:41
Medlem
Tja, vart nere i Abisko för att uppleva norrsken etc.

Till saken är att guiden där berätta massa historier om samer och hur dem introducerade Flugsvamp vid juletid, hur flygande renar vid Juletid egentligen kommer från en historia om flugsvamp och samer etc. Hängde inte riktigt med..

Jag var så packad under de timmarna så minns ej allt men jag undrar hur hela historien ter sig.

Någon med förklaring? Eller hittade guiden på?

Tack / bakis
Citera
2025-12-24, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
"nere i Abisko"? Vart bor du normalt?

Sthlm men just nu är jag i Kiruna
Citera
2025-12-24, 10:14
Medlem
Merwinnas avatar
Tror guiden svamlar... Flugsvamp har inget med julen att göra. Det sägs att vikingarna använde flugsvamp (men jag har även hört malört) för att bygga upp ett raseri i strid, som något slags doping alltså. Men det är inte kopplat till midvintertiden.

Att (konstgjorda) flugsvampar ibland används som dekorationer i juletid, beror nog bara på att de är röda med lite vitt i, d.v.s. julens färger. Blir en fin kontrast mot den grågröna mossan i adventsljusstaken t.ex., om man sticker ner några små prydnadsflugsvampar i den.
Citera
2025-12-24, 10:17
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pravihrvat
Tja, vart nere i Abisko för att uppleva norrsken etc.

Till saken är att guiden där berätta massa historier om samer och hur dem introducerade Flugsvamp vid juletid, hur flygande renar vid Juletid egentligen kommer från en historia om flugsvamp och samer etc. Hängde inte riktigt med..

Jag var så packad under de timmarna så minns ej allt men jag undrar hur hela historien ter sig.

Någon med förklaring? Eller hittade guiden på?

Tack / bakis

Tar man rätt mängd flugsvamp så kan man kalla Absiko för nere, samt se norrsken i söder.
Citera
2025-12-24, 10:18
Medlem
Minimuchers avatar
Röd flugsvamp har använts flitigt i Norden pga dess psykoaktiva egenskaper. Den ligger bakom många av våra forntida historier.
Citera
2025-12-24, 10:28
Medlem
Du åker alltså ner från Kiruna där du kan se norrsken till Abisko för att se på "samma norrsken" men du bor i Stockholm.
Nej samer har ingenting med Sverige eller flugsvamp att göra dom är en invasiv art.
Citera
2025-12-24, 10:43
Medlem
SoulOfSophias avatar
Pga att vissa flugsvampar är psykoaktiva samt som hänvisning till andra psykadeliska svampar. Psykadeliska svampar och religion har bägge med samma gud/andlighet/spiritualitet att göra, dom går hand i hand. Våra förfäder använde psykedeliska svampar för att komma i kontakt med gud. Har sett bilder på Jesus med magiska svampar i olika kyrkor. Av samma anledning ser man ofta magiska svampar i sagoböcker och tecknade barnfilmer. Svampar är ett sagoväsen/gudsväsen.
Senast redigerad av SoulOfSophia 2025-12-24 kl. 10:50.
Citera
2025-12-24, 10:51
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Tror guiden svamlar... Flugsvamp har inget med julen att göra. Det sägs att vikingarna använde flugsvamp (men jag har även hört malört) för att bygga upp ett raseri i strid, som något slags doping alltså. Men det är inte kopplat till midvintertiden.

Att (konstgjorda) flugsvampar ibland används som dekorationer i juletid, beror nog bara på att de är röda med lite vitt i, d.v.s. julens färger. Blir en fin kontrast mot den grågröna mossan i adventsljusstaken t.ex., om man sticker ner några små prydnadsflugsvampar i den.

Jodå, svamp har definitivt med kristendom(julen) att göra.
Citera
2025-12-24, 11:01
Medlem
sommarlovs avatar
Eftersom jultomten egentligen är Oden, och han färdades med häst och vagn, ni känner väl till den åttafotade Sleipner, kommer sägnen därifrån.

Förr när man hade gamla typen av fönster, där man satte in extra ram vintertid, fick man problem med fukt mellan glasen.
Man la in fönsterlav, det som slarvigt kallas vitmossa.
För att slippa insekter och flugor, la man in flugsvampar på laven.
Därifrån kommer namnet på flugsvamp.

Din guide fantiserar.
Citera
2025-12-24, 11:10
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Eftersom jultomten egentligen är Oden, och han färdades med häst och vagn, ni känner väl till den åttafotade Sleipner, kommer sägnen därifrån.

Förr när man hade gamla typen av fönster, där man satte in extra ram vintertid, fick man problem med fukt mellan glasen.
Man la in fönsterlav, det som slarvigt kallas vitmossa.
För att slippa insekter och flugor, la man in flugsvampar på laven.
Därifrån kommer namnet på flugsvamp.

Din guide fantiserar.

Tror du verkligen att kulturarv skulle vara så tunt och innehållslöst? Nej så är det icke, det ligger mycket mer bakom jultraditionen med flugsvampar i mossan än fukt mellan fönstren.

God Jul!
Citera
2025-12-24, 11:25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Jodå, svamp har definitivt med kristendom(julen) att göra.

Det där får du utveckla. Källa?
Citera
2025-12-24, 11:27
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det där får du utveckla. Källa?

Kolla mitt tidigare inlägg i tråden (inlägg nr 7), där har jag utvecklat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in