Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-25, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Kul! Så jag kan leverera 1% avkastning per år och välja att jämföra med ett betalkonto med 0% ränta och stoltsera med att jag ”slår index”?
Ja om det är det indexet du vill jämföra mot så får du det. Ingen annan bestämmer vad du vill jämföra.
Citera
2025-12-25, 20:34
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Ja om det är det indexet du vill jämföra mot så får du det. Ingen annan bestämmer vad du vill jämföra.

Ja, då blir det ju väldigt lätt att "slå index".
Citera
2025-12-25, 21:22
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ja, då blir det ju väldigt lätt att "slå index".

Somliga mindre nogräknade fondförvaltare gör nåt liknande när de tar 3, 4, 5 % i "prestationsbaserad avgift" trots att prestationen objektivt sätt har varit allt annat än bra. Men då de väljer att jämföra med den riskfria räntan e.d. så tycker de sig ha rätt att ta ut dessa avgifter.

Men det rimliga vore så klart att jämföra med ett relevant aktieindex, utan hävstång. Har jag bara svenska aktier i portföljen t.ex. vore det egendomligt att jämföra med ett globalindex.
Citera
2025-12-25, 21:51
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Ok, då ska du få det.

De yngre personer som är finansintresserade, och som jag pratar med, är alldeles för otåliga och ombytliga. Precis som jag själv när jag var yngre. De tjänar inga pengar heller. Det andra är att trading och daytrading pushas hårt på sociala medier, även detta riktat till yngre personer, och det är också en dead-end-street. Det enda väl genomförd teknisk analys duger till (kräver avancerad backtesting) är riskminimering, inte vinstmaximering. Riskminimering förutsätter belåning om du ska kunna få en snabbare utveckling av avkastningen, och då är du i princip tillbaka på ruta ett, med några få undantag som jag behåller för mig själv. Det finns inget som slår långsiktig fundamental analys, kombinerat med modern portföljteori (det vill säga bland annat diversifiering).

Är herrn nöjd nu?

Som jag antydde i förra inlägget så var det inget nytt du kom med utan kunde lika gärna sagt lägg aktierna i byrålådan.
Citera
2025-12-25, 22:30
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Somliga mindre nogräknade fondförvaltare gör nåt liknande när de tar 3, 4, 5 % i "prestationsbaserad avgift" trots att prestationen objektivt sätt har varit allt annat än bra. Men då de väljer att jämföra med den riskfria räntan e.d. så tycker de sig ha rätt att ta ut dessa avgifter.

Men det rimliga vore så klart att jämföra med ett relevant aktieindex, utan hävstång. Har jag bara svenska aktier i portföljen t.ex. vore det egendomligt att jämföra med ett globalindex.

Inte om man frågar Russinsmurfen, enligt denne får man jämföra med valfritt mått och ändå konstatera att man slagit index
Citera
2025-12-25, 22:52
Medlem
Citat:
Inte om man frågar Russinsmurfen, enligt denne får man jämföra med valfritt mått och ändå konstatera att man slagit index
Ja om du uppger vad du jämför är det helt ok. Du bestämmer inte.
Citera
2025-12-26, 11:33
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ja om du uppger vad du jämför är det helt ok. Du bestämmer inte.

Men du är med på att om man jämför med ett nollräntekonto så är det just ett nollräntekonto du slagit och inte index?
Citera
2025-12-26, 12:41
Medlem
Citat:
Men du är med på att om man jämför med ett nollräntekonto så är det just ett nollräntekonto du slagit och inte index?
Bara en förståndshandikappad gör en sån jämförelse. Men om man skulle vilja jämföra sitt aktiesparande under ett år med vad man skulle fått i ränta på sparkonto så gör man det om man vill.
Vill man jämföra med om satt lång i olja jämfört med om man satt lång i guld gör man det också.
Uppger man vad man jämför får man jämföra precis vad man vill.
Jag jämför till exempel hela min avkastning som kommer från massor med olika typer av investeringar i aktier, råvaror med mera både med och utan hävstång med vad omx30 avkastar på ett år. Om min avkastning är högre än omx30 har min avkastning varit högre än omx30 index oavsett vad nån autisthjärna inte kan ta in.
Du brukar ju vilja bestämma hur man jämför. Gör det du åt dig själv men inte åt mig iallafall.
Citera
2025-12-26, 12:55
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Som jag antydde i förra inlägget så var det inget nytt du kom med utan kunde lika gärna sagt lägg aktierna i byrålådan.

Hur fan lägger jag en digital aktie i byrålådan? Jag antar att du är en av dem som slösat bort pengar på trading?
Citera
2025-12-26, 13:39
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Hur fan lägger jag en digital aktie i byrålådan? Jag antar att du är en av dem som slösat bort pengar på trading?

Du köper och låter det ligga. Ett uttryck för att man inte säljer på väldigt lång tid, det vet du också så spela inte dum.

Nej har inte slösat bort pengar på trading. Däremot har jag gått miste om stora vinster för att jag har ett kort tålamod och sålt av efter ett halvår / år för att idag se aktien stå flera hundra % högre.
Har nog ett tiotal sådana exempel. Som tur är har det jämnat ut sig med att jag hållit kvar i majoriteten.
Det är ju egentligen det du skriver från början, köp och håll. Så rätt meningslös trådstart men du själv verkar ju tro att du kommit på något särskilt.
Citera
2025-12-26, 16:02
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Bara en förståndshandikappad gör en sån jämförelse. Men om man skulle vilja jämföra sitt aktiesparande under ett år med vad man skulle fått i ränta på sparkonto så gör man det om man vill.
Vill man jämföra med om satt lång i olja jämfört med om man satt lång i guld gör man det också.
Uppger man vad man jämför får man jämföra precis vad man vill.
Jag jämför till exempel hela min avkastning som kommer från massor med olika typer av investeringar i aktier, råvaror med mera både med och utan hävstång med vad omx30 avkastar på ett år. Om min avkastning är högre än omx30 har min avkastning varit högre än omx30 index oavsett vad nån autisthjärna inte kan ta in.
Du brukar ju vilja bestämma hur man jämför. Gör det du åt dig själv men inte åt mig iallafall.

Fast du förstår att om man jämför med ”valfritt” mått så kan man inte göra anspråk på att slå index? Utan att ”slå index” betyder just att slå index, ej valfritt annat mått?
Citera
2025-12-26, 16:30
Medlem
Citat:
Fast du förstår att om man jämför med ”valfritt” mått så kan man inte göra anspråk på att slå index? Utan att ”slå index” betyder just att slå index, ej valfritt annat mått?
Jag ger upp. Autister och jag är inte på samma nivå. Jag slår omx30 index varje år med mina affärer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in