Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-12-20, 05:18
Medlem
WordWarriors avatar
Många unga och förhoppningsfulla som ständigt byter investering efter olika trender och nyheter, eller som sysslar med trading och teknisk analys kommer sällan eller aldrig att tjäna de stora pengarna. Hur kan jag veta det? Jag har själv varit en sådan. Med ökad ålder och mognad bytte jag till en mer tålamodig strategi, och tjänar nu pengar som gräs.

Input på det?
Senast redigerad av WordWarrior 2025-12-20 kl. 05:22.
Citera
2025-12-20, 06:11
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Många unga och förhoppningsfulla som ständigt byter investering efter olika trender och nyheter, eller som sysslar med trading och teknisk analys kommer sällan eller aldrig att tjäna de stora pengarna. Hur kan jag veta det? Jag har själv varit en sådan. Med ökad ålder och mognad bytte jag till en mer tålamodig strategi, och tjänar nu pengar som gräs.

Input på det?

Var du ekonomiskt oberoende som ung, eller var du tvungen att jobba också och därför inte kunna sitta uppkopplad? Är du pensionär nu eller?
Citera
2025-12-20, 06:15
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Var du ekonomiskt oberoende som ung, eller var du tvungen att jobba också och därför inte kunna sitta uppkopplad? Är du pensionär nu eller?

Inte riktigt pensionär, men ganska nära. När jag var ung fanns det ingen uppkoppling...
Citera
2025-12-20, 06:16
Medlem
Citat:

Input på det?

"Du har själv varit en sådan". Så vad hindrar dagens unga från att göra samma sak som du? 60 år gammal.
Citera
2025-12-20, 06:21
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
"Du har själv varit en sådan". Så vad hindrar dagens unga från att göra samma sak som du? 60 år gammal.

Jag försöker bara minska risken för att unga idag begår onödiga misstag som bara mäklare tjänar courtage på.
Citera
2025-12-20, 06:36
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Inte riktigt pensionär, men ganska nära. När jag var ung fanns det ingen uppkoppling...

Jo, och det var ungefär det svaret jag ville ha. Förutsättningarna var ju inte jämförbara. Du kan ju aldrig veta hur det hade gått för dig som ung med dagens teknik eller hur?
Citera
2025-12-20, 06:49
Medlem
Alla som pratar i spel-termer "vinna" på börsen osv. har inte en sund investeringsstrategi.
Citera
2025-12-20, 07:59
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Jo, och det var ungefär det svaret jag ville ha. Förutsättningarna var ju inte jämförbara. Du kan ju aldrig veta hur det hade gått för dig som ung med dagens teknik eller hur?
Förlåt jag bryter in i diskussionen, när jag var ung arbetade jag givetvis. På den tiden ringde man in ordnar. Har gått hyfsat bra för mig, pensionerade mig utan statlig pension vid 55år. Idag är jag 65år och sitter på en inte så liten aktieportfölj. Aldrig tagit ett lån i hela mitt liv, har inte behövt.

Gick tidigt på storbolag, de som ägde dem var rika och jag ville bli rik. När jag tittar bakåt har det fungerat nästan varje gång. Tog helt enkelt rygg på de som lyckats.
Citera
2025-12-20, 08:46
Medlem
pn222jws avatar
En smart taktik är att tänka att investera/spekulera i 10 aktier. Det hypotetiska marknadsläget är (som vanligt) osäkert. Man antar (befarar) att 5 stiger och 5 sjunker. Man sätter då en ganska nära stoploss kurs men en ganska hög takeprofit kurs. Om detta sedan stämmer exempelvis 1, 2 eller 4 månader senare blir vinsten kanske 5x1000 men förlusten bara 5x150... netto (5000-750)=4250.
Citera
2025-12-20, 09:14
Medlem
Det ligger mycket i detta. De dummaste affärerna jag gjort är att sälja bra bolag för att jag blev otålig eller besviken över utvecklingen. Inte sällan gick bolagen 2x,3x eller 5x närmaste året eller åren efter det att jag sålde. Såvida man inte köper ultra-spekulativa bolag gäller detta allt som oftast. Om man sitter på bra bolag och fortfarande inte fattar varför de inte stiger så kan man gott sitta kvar på dem och vänta. Inte sällan så kommer marknaden fatta senare och market cap stiga. Istället säljer man och går in i nästa bolag och väntar otåligt där… säljer vidare för tidigt igen etc
Citera
2025-12-20, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av def321
Alla som pratar i spel-termer "vinna" på börsen osv. har inte en sund investeringsstrategi.
Bra, jag studsade också på den felaktiga rubriken.

Vinna gör man på lotto.

Med investeringar gör man resultat.
Citera
2025-12-20, 09:40
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Du bygger andras agerande för att du gjorde så som ung?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in