Citat:
Ursprungligen postat av
Cadell
Knappast.. jag tycker en tjej på 15 år ska upptäcka sin sexualitet med en kille i hennes klass istället... eller grannklassen
Jag säger ingenting om en kvinna på 25 blir kär i en 55 åring på en arbetsplats
Men att ett peddo över internet groomar en 15 åring som är utsatt är bara vidrigt
Det gjorde Scheike också
Det kan man ju tycka, men 15-åriga flickor som blivit sexuellt aktiva håller som regel inte med dig. De vill ha någon som är åtminstone ett par år äldre, helst skall han ha bil. (De 15-åriga pojkarna har inte bil.) Ännu hellre skall han kunna köpa alkohol åt henne. Det är så verkligheten ser ut, helt oavsett vad vi andra tycker. Själv har jag varit med om åtskilliga sexuella inviter från omyndiga flickor ända tills jag kom upp i femtioårsåldern. (Efter det tyckte de nog att jag var för gammal.) Inte bara från omyndiga givetvis, när jag undervisade på universitet var majoriteten av mina studenter kvinnor som var 18-19 år. Den auktoritet som lärarrollen medför är starkt sexuellt attraktiv för många kvinnor, så att jag själv var 35-40 år på den tiden var ingen nackdel på något vis. De som pratar om hur fel det är med maktobalans i ett förhållande har missat att en stor andel kvinnor vill att mannen skall ha övertaget i ett förhållande.
Men den här tråden har hakat upp sig på diskussioner om lämplighet och åldersskillnader. Fakta är att det är lagligt att en 15-årig flicka har sexuellt umgänge med vem en vuxen man i vilken ålder som helst. Undantaget är om hon befinner sig i en beroendeställning till mannen. Det är därför som det hade varit olagligt ifall jag hade haft ett sexuellt förhållande med en av mina elever när jag jobbade på högstadiet. Men det hade varit lagligt att ha ett dylikt förhållande med en elev som inte undervisades av mig. Skolledningen hade förvisso sett det som skäl för avsked, men det hade inte varit olagligt. Om jag hade haft ett sexuellt förhållande med en av mina studentskor på universitetet så hade det varit lagligt och det hade inte ens varit giltigt skäl för avsked.
Knäckfrågan här är huruvida den Tyska flickan kan anses ha stått i så stark beroendeställning vis-à-vis den Svenske mannen att hon inte kunde ge sitt samtycke till sex. Tingsrätten dömde honom till 10 månader för sexuellt utnyttjande av barn. Frågan är hur högre instans kommer att döma?