2025-12-17, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sopkvastensskaft
”Jag gjorde en bukett med tre olika sorters orkidé också, inspirerat av buketten på Lubarol i Köpenhamn.” Inspirerad av? Hon har ju till och med köpt en exakt likadan vas?!😂 helfestligt att Elsa på riktigt låtsas att hennes rakt-av-kopierande är ”inspiration”
Ja det är skillnad på att inspireras av något och att rakt av imitera något, som hon gör.Att t.o.m skaffa en liknande böljande vas för orkideerna..! (Hennes egendesignade vas är som nån skrev,en kopia,el iaf är vansinnigt lik en vas som finns på bild från Köpenhamsresan.)
Med orkideerna tänkte hon nog 'Oj,vad fint,jag gör likadant!' Ist för 'Oj,vad snyggt,jag gör något helt eget som är lika fint men som inte liknar nåt annat!' Förresten gjorde hon inte likadant med en stor bukett solrosor i glasvas som hon sett nånstans och imit..förlåt "inspirerats" av?
Citera
2025-12-18, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sopkvastensskaft
Vilken vad menar du nu? Den på bilden med orkidéerna (både hennes egen och inlägget du länkade till) är inte vasen hon själv ”designat”. Hon har alltså köpt en likadan vas som orkidéerna i Danmark stod i för att kunna fullfölja ”inspirationen”.
Vasen hon själv gjort är även den identisk med flera liknande men det är inte den på bilden i inlägget.

Sorry jag var otydlig, menade inte att hon kopierat den vasen som hon har orkidéer i, utan att den hon gjort med galsbruket är rakt av en kopia av en annan sorts vaser som görs av en dansk formgivare (glömt namnet) som hon skrev om några gånger innan hon "designade" sin vas. De vaserna syns också i Köpenhamnsinlägget, de står uppe på ett glasskåp i en av butikerna hon besökte: https://elsa.elle.se/resor/decemberfredag-i-kopenhamn/
Citera
2025-12-18, 09:57
Medlem
https://www.flickr.com/photos/elsabillgren/54971479303/in/photostream/

Här är vad jag förmodar bilden det pratas om med plagiat-vasen

Citat:
Ursprungligen postat av Skrumpeten
Sorry jag var otydlig, menade inte att hon kopierat den vasen som hon har orkidéer i, utan att den hon gjort med galsbruket är rakt av en kopia av en annan sorts vaser som görs av en dansk formgivare (glömt namnet) som hon skrev om några gånger innan hon "designade" sin vas. De vaserna syns också i Köpenhamnsinlägget, de står uppe på ett glasskåp i en av butikerna hon besökte: https://elsa.elle.se/resor/decemberfredag-i-kopenhamn/
Citera
2025-12-18, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrumpeten

Ah nu ser jag , bra spanat, jag missade helt dom uppe på skåpet! Ja men verkligen, tycker det är så pinsamt!

Och på tal om det, hennes ”hjälp mig välja juloutfit”-inlägg visar verkligen på hennes dåliga smak! Båda överdelarna hon visade upp som alternativ är ju fullkomligt gräsliga till den där kjolen. Är hon blind? Tondöv smakmässigt är hon i alla fall.
Citera
2025-12-18, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intig

Tycker att hennes vas är fin, men vad dyr 2900 kronor!!!
Citera
2025-12-18, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fugtgivende
Tycker att hennes vas är fin, men vad dyr 2900 kronor!!!
Den är tydligen handblåst och då tror jag ändå det priset är ganska rimligt. Det måste vara ganska stor skillnad i tillverkningskostnad på det och pressglas. Att producera i små volymer är dessutom också dyrt.
Citera
2025-12-19, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intig

"Modigt" eller korkat av henne att ha med den bilden med tallriset på bloggen, och avslöja sin "inspirationskälla" som hon ju uppenbarligen kopierat rakt av! Hon underskattar återigen sina följare. Och ja, så galet att hon måste köpa med hem exakt samma vas att sätta orchideer i, de hade passat utmärkt i hennes "egendesignade".
Citera
2025-12-19, 12:28
Medlem
Orchidevasen hon släpade med hem från Köpenhamn kostar drygt 12 000 kr, galet! Den visas dock inte bland de inköp hon gjorde, kanske pga priset.....
Förlagan till vasen hon själv "designat" är ursprungligen formgiven av Sophie Bille Brahe. Usch vilka komplex hon måste ha som kopierar sina idoler. När hon nu har möjlighet att göra detta och få ett glasbruk att tillverka, varför inte göra något mer eget, hon har ju en kreativ ådra och skulle kunna göra sig ett eget namn med dessa förutsättningar .
Citera
2025-12-19, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fridafogel99
När hon nu har möjlighet att göra detta och få ett glasbruk att tillverka, varför inte göra något mer eget, hon har ju en kreativ ådra och skulle kunna göra sig ett eget namn med dessa förutsättningar .

Det är väl tyvärr det som är problemet, hon ÄR inte kreativ trots att hon borde vara det (med tanke på bakgrund och familj). Jag undrar hur alla hon kopierar känner, borde det inte bli en grej? Jag tror att Sofia tjänat mycket mer pengar sedan hon slog följe med Elsa så hon ser nog mellan fingrarna, men alla andra? Kanske att danskorna och de riktiga designerna inte bryr sig om henne/inte vet men hon är men det känns som att det borde vara ett pinsamt skvaller hos folk i Sverige? Borde inte det vara anledning nog för Elsa att sluta, tanken på hur hennes idoler tycker att hon är fake? The horror!
Citera
2025-12-19, 18:49
Medlem
Citat:
Orchidevasen hon släpade med hem från Köpenhamn kostar drygt 12 000 kr, galet! Den visas dock inte bland de inköp hon gjorde, kanske pga priset.....
Förlagan till vasen hon själv "designat" är ursprungligen formgiven av Sophie Bille Brahe ---

Är det denna?
https://us.sophiebillebrahe.com/products/cellophane-sky-vase
Citera
2025-12-19, 20:15
Medlem
Citat:
Förlagan till vasen hon själv "designat" är ursprungligen formgiven av Sophie Bille Brahe. Usch vilka komplex hon måste ha som kopierar sina idoler. När hon nu har möjlighet att göra detta och få ett glasbruk att tillverka, varför inte göra något mer eget, hon har ju en kreativ ådra och skulle kunna göra sig ett eget namn med dessa förutsättningar .
Men hon är ju inte kreativ,hon har öga för vad som är vackert,men hon är verkligen inte en kreativ skapande person,är väl därför hon måste sno andras ideer rakt av.
Citera
2025-12-19, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petroliumxx
Men hon är ju inte kreativ,hon har öga för vad som är vackert,men hon är verkligen inte en kreativ skapande person,är väl därför hon måste sno andras ideer rakt av.
Jag tycker man märker tydligt att hon inte har ”ögat” heller. När hon ”inspireras” av någon och gör likadant blir det aldrig lika smakfullt. Hon saknar fingertoppskänsla helt enkelt. Tex Sofia Wood har ju en mycket bättre känsla i det avseendet. Elsa är dålig på att inreda fint och hemtrevligt (hennes lägenhet känns 100% som ett showroom), dålig på att skapa vackra buketter trots ”inspiration”, dålig på att matcha sina kläder på ett snyggt sätt. Hon saknar konstnärlig ådra och jag tror hon egentligen vet om det, därav bekräftelsebehov och kass självkänsla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in