Citat:
Nu byter du ämne, och börjar tala om bostadspriser och systemrisk för banker. För det är vad dom där mer politiska instanserna har leverarat slagord om.Eller har du sett att dom levererat substans i paritet med vad prof Svensson gör?
Riksbanken har faktiskt levererat substans. De har utrett ifall det var en bostadsbubbla för ett gäng år sedan. 2016? Finns en publicerad rapport. Den kommer fram till att det inte fanns någon bubbla och att priserna är motiverade av fundamenta. Har du refererat till den någon gång? Och är det vad du avser med Riksbanken ovan?
Samtidigt så gormade Ingves i media om att bankernas kapitaltäckning var för låg. Vilket ledde till att staten införde ett golv för riskvikter för bostadslån. Det driver upp kapitalbehovet för bostadslån och därmed boräntor. Men för att göra det måste staten be om tillstånd från ESRB. Dom vill vara hjälpsamma och hittar på att bostäderna i sverige är övervärderade och ger staten tillståndet. Hur väl stämmer nu detta med vad Riksbankens experter kommit fram till? (De som inte är politiska aktörer).
Vilket av dessa två är det du vill referera till?
Riksbankens akademiker som tittar sakligt på detta. Och ser att fundamenta styr.
Eller den politiska instansen ESRB som på begäran av staten säger att "öö ja det är liksom 50% övervärderat".
Där Riksbankens akademiker visar hur dom räknat. Men ESRB inte nämner hur dom räknat med en stavelse. Utan mer svarar att "öö det är liksom komplicerat".
Vilket av dessa två är det du vill referera till?
Dom har levererat motsatt information. Och det är en enorm skillnad i det dom påstår.
Kan det möjligen vara så att du tagit ett känslobaserat ställningstagande och bara letar efter fraser som ger stöd för den?
Citat:
Jag hänvisade till en färsk utredning av prof Svensson som går igenom just det du talar om, nämligen hushållens skuldsättning.Var är dina kommentarer?
Hittar du något fel?
Har du ens gått igenom den?
Citat:
Och friheten vill du då lösa genom att införa tvång?
Utifrån debatten tycker jag mig se att det i mångt och mycket inte bara handlar om risker och sårbarhet utan om varje avsändares personliga förhållningssätt till skulder. Jag har i större delen av mitt liv varit skuldfri, trots ägande av dyra kapitalvaror och bostäder. Självklart ska inte jag användas som exempel men jag är minst sagt skeptisk till det lättsamma förhållningssättet till lån och skuldsättning.
Den som har skulder är aldrig fri och jag unnar alla människor frihet.
Den som har skulder är aldrig fri och jag unnar alla människor frihet.
För om folk får friheten så gör dom som idag.
Ska skulderna tvingas ned till 0 kanske. Då finns inga pengar längre eftersom pengar är fordringar. Dvs någons skuld. Vill du tvinga oss tillbaka till ett 1700-tals samhälle med byteshandel?
Hushållens tillgångar är på ca 33 000 mdr. Hur stora ska deras skulden få vara då?
Hur många mdr är acceptabelt?