Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-24, 09:45
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Efter många år som skuldfri så tog jag två millar i lån eftersom jag planerat att gå i tidig pension och då är det omöjligt att få lån.
Pengarna ska jag leva gott för tänkte jag.
Men det jag slås över är varför inte alla köper hus. Det är ju i princip gratis att bo jmf med hyresrätt. Exempel hus 150 kvm med tomt och garage.
Lån 3000
Amortering 0
Fastighetsskatt 500
El + värme 2000
Sopor 300
Vatten 300
Försäkring 500
Bredband och tv 1000
Totalt 7600 kr.
Sen tillkommer en viss ränteförlust på kontantinsatsen såklart. Men det ska kvittas mot ev. värdeökning.

Hyresrätt på 120 kvm inkl. parkering, försäkring, bredband, tv, el ligger väl på 12-18.000.
Men då är det mindre, ingen tomt eller garage.

Varför bor man i lägenhet?
Mitt råd är att skaffa hus så tidigt som möjligt i livet.
Det är dyrare att äga sitt boende i jämförelse med att hyra sitt boende. Du måste naturligtvis räkna med amorteringen i kostnadskalkyl eftersom köpeskillingen naturligtvis är en kostnad och ingenting annat. Ja, huset kan göra en värdestegring, men detta spelar ju ingen roll eftersom pengarna ändå är låsta i bostaden och då inte kan ta del av dem.
Citera
2025-12-24, 09:46
Medlem
Citat:
Efter många år som skuldfri så tog jag två millar i lån eftersom jag planerat att gå i tidig pension och då är det omöjligt att få lån.
Men det jag slås över är varför inte alla köper hus. Det är ju i princip gratis att bo jmf med hyresrätt. Exempel hus 150 kvm med tomt och garage.
Lån 3000
Amortering 0
Fastighetsskatt 500
El + värme 2000
Sopor 300
Vatten 300
Försäkring 500
Bredband och tv 1000
Totalt 7600 kr.
Sen tillkommer en viss ränteförlust på kontantinsatsen såklart. Men det ska kvittas mot ev. värdeökning.

Hyresrätt på 120 kvm inkl. parkering, försäkring, bredband, tv, el ligger väl på 12-18.000.

Rekommendationen att äga sitt boende och prioritera hus före lägenhet är såklart ekonomiskt rationell.
Problemen är väl flera: huspriser, inlåsningseffekt och att hitta något som passar en storleksmässigt/läge etc. När vi gick till hus så blev det också helt nödvändigt med bil. Något som kostar men såklart också tillför värden.
Citera
2025-12-24, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Du måste naturligtvis räkna med amorteringen i kostnadskalkyl eftersom köpeskillingen naturligtvis är en kostnad och ingenting annat.

Nej amortering är inte en kostnad. Det är en utbetalning för en investering.
Citera
2025-12-24, 09:48
Medlem
Är det inte ganska stor skillnad i värme, el på hus lägenhet? Vi bor i lgh strax u 100kvm. Elen snittar 4-550kr/mån. I lgh har vi aldrig u 20 grader varmt oftast minst 21.5grader. Växte upp i ett hus i Norrland och jag är färdig med innertemperatur 17 grader och kalla golv. Skulle hata behöva bry mig att engagera mig i hålla nere värmekostnaden och styra elförbrukningen under dygnet. Det är inte frihet. Här kan jag gå barfota inne och i shorts-tshirt året om.
Senast redigerad av DrGiggles 2025-12-24 kl. 09:51.
Citera
2025-12-24, 09:51
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Om man köper x för 100 kr så är kostnaden 100 kr. Det spelar ingen roll om man ser x som en investeringen eller inte.
Citera
2025-12-24, 09:51
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Lån 3000
Amortering 0
Fastighetsskatt 500
El + värme 2000
Sopor 300
Vatten 300
Försäkring 500
Bredband och tv 1000
Totalt 7600 kr.

Helt klart skaffa hus tidigt. Mitt är avbetalt och månadskostnaden är försumbar. Ved finns i skogen, solceller med batteri och en bra värmepump. Har byggt upp detta stegvis för att vaccinera mot dåliga tider. FIRE inom synhåll.
Citera
2025-12-24, 09:54
Medlem
Citat:
Om man köper x för 100 kr så är kostnaden 100 kr. Det spelar ingen roll om man ser x som en investeringen eller inte.

Nej. Lär dig basal bokföring. (Det är inte svårt).

Det är en jävla skillnad om de 100 kr finns i något som du har som värde och kan omsätta till pengar igen.
Citera
Medlem
Citat:
Lån 3000
Amortering 0
Fastighetsskatt 500
El + värme 2000
Sopor 300
Vatten 300
Försäkring 500
Bredband och tv 1000
Totalt 7600 kr.

Ta alla dom där summorna X2 så hamnar du mer rätt men visst kan det bli billigare med hus.
Se till att ha en buffert för oförutsedda utgifter om något går sönder eller måste göras om.
Lycka till!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GepGup
Det ska målas, vitvaror går sönder, stopp i avlopp, tapeter och golv kan behövas lagat/bytas, gräsklipparen går sönder och det ska skottas, om du bor där det kan snöa mycket. Det är dyrt som fan med hus i längden, i stort sett ett ekonomiskt svart hål.
Du missat något i din beräkning
Citera
2025-12-24, 09:56
Medlem
Citat:

Från det beryktade internet.

"Kostnad vs. Utgift vs. Utbetalning
Utgift: När du anskaffar en resurs (t.ex. köper en maskin).
Utbetalning: När du betalar för resursen (t.ex. betalar leverantören).
Kostnad: När du förbrukar resursen över tid (t.ex. när maskinen slits och värdet minskar genom avskrivningar). "
Citera
2025-12-24, 09:58
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Lån 3000
Amortering 0
Fastighetsskatt 500
El + värme 2000
Sopor 300
Vatten 300
Försäkring 500
Bredband och tv 1000
Totalt 7600 kr.

Jag håller med om slutsatsen men glöm inte att lägga undan för renovering och allmänt löpande underhåll.

Åtminstone 2000 kr/mån bör man räkna med på lång sikt. Men visst, man kan köpa nyrenoverat och flytta efter 10 år och förmodligen inte förlora direkt nånting på det.
Citera
2025-12-24, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch

Helt rätt. Kostnaden för inköpet vet du aldrig förrän du avyttrar bostaden. Dessutom kan det bli en intäkt och inte en kostnad om det varit gynnsam värdestegring. Köpeskillingen är aldrig en kostnad i sig utan en utbetalning även om det krävs ett lån för att klara av utbetalningen.
Senast redigerad av Iq143 2025-12-24 kl. 10:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in