Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-24, 02:09
Bannlyst
Det är dyrt och jobbigt att bo i eget hus. Alltid någonting som måste fixas av dyra hantverkare.
Citera
2025-12-24, 02:15
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuskfitta
Det är dyrt och jobbigt att bo i eget hus. Alltid någonting som måste fixas av dyra hantverkare.
Har du erfarenhet? Du verkar vara en trevlig person.
Citera
2025-12-24, 02:38
Medlem
hieroboams avatar
Inte så billigt med 6000 i förlorad avkastning på 1 500 000 och underhåll på ca 3000/månad.
Citera
2025-12-24, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Ett hus slits och behöver underhållas så du bör även lägga upp en realistisk underhållsbudget.
Skulle väl tro att det flesta husägare har ett speciellt konto där man lägger 500-1000kr/månad. I alla fall gör jag det.
Citera
2025-12-24, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hieroboam
Inte så billigt med 6000 i förlorad avkastning på 1 500 000 och underhåll på ca 3000/månad.
Underhåll 3000kr/mån???? Har jag har bott i hus i en jävla massa år. Tillsammans med min sambo hade vi ett hus under 15år på 195kvm, vi la 1000kr/månaden och dom gick aldrig åt trots ny luftvärmepump, splitter ny stor uteplats mm.
Nu bor jag i ett litet hus själv och lägger 500kr/månad. Ser ut att bli pengar över här med.
Citera
2025-12-24, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Jag räknar med att man lägger in en hyfsad kontantinsats.
Om du lägger in en kontantinsats så måste du räkna med alternativkostnad, alltså hur du kunnat förränta den om du inte hade köpt huset.

Kan tycka att man i alla fall ska räkna med 5%, vilket ger drygt åttatusen per månad vid ett lån på två miljoner.
Citera
2025-12-24, 03:12
Medlem
Citat:
Efter många år som skuldfri så tog jag två millar i lån eftersom jag planerat att gå i tidig pension och då är det omöjligt att få lån.
Pengarna ska jag leva gott för tänkte jag.
Men det jag slås över är varför inte alla köper hus. Det är ju i princip gratis att bo jmf med hyresrätt. Exempel hus 150 kvm med tomt och garage.
Lån 3000
Amortering 0
Fastighetsskatt 500
El + värme 2000
Sopor 300
Vatten 300
Försäkring 500
Bredband och tv 1000
Totalt 7600 kr.
Sen tillkommer en viss ränteförlust på kontantinsatsen såklart. Men det ska kvittas mot ev. värdeökning.

Hyresrätt på 120 kvm inkl. parkering, försäkring, bredband, tv, el ligger väl på 12-18.000.
Men då är det mindre, ingen tomt eller garage.

Varför bor man i lägenhet?
Mitt råd är att skaffa hus så tidigt som möjligt i livet.
Exakt bara det att du bor lite dyrare.

Jag fundera på bygga mitt sista hus, dvs jag har byggt 7 st, 5 nyproduktion o två renoverings objekt igenom livet, dvs i privat ägo.
Absolut det bästa jag gjort, ska bygga ett sista lite hus på runt 90 kvm, sälja brf 3:an på så sätt inga lån o byggkostnaden betal a-kassan för, tror det är vad man har a-kassa för, spec inom bygg branschen.

Målet är ett attefalls hus för uthyrning, dvs man får inkomst via att bo, på så sätt utgör även pension en inkomst utan förbelägg. eller man får helt enket mer ut av sin pension. har man inga lån byggt via a-kassan är boendet delvis även finansierat via systemet.

Har funderat på varför jag just nu bor i en brf, polare som vet om mina planer är lite negativ, men du bor så centralt, varför flytta mer ocentralt, vid 54 år springer man inte ut på stan så ofta, sanningen åker jag ändå till kvantum ica maxi eller mest till willys o handla, dessa är inte centrum baserade.

Jag ställer samma fråga varför betala mer för en lägenhet än ett hus med altan, egen grill en uteplats, en egen tomt, eget garage o kunna pyssla i, för en billigare penning?
Citera
2025-12-24, 03:19
Medlem
haha ännu en glädjekalkyl på vad det kostar att bo i hus ,finns många överraskningar man kan råka ut för sen kanske man måste ha bil ev 2 st då man troligtvis bor lite off
Citera
2025-12-24, 04:03
Medlem
Anledningen till att man bor i lägenhet är för att det är billigare. Den listan du nämner där med priser låter som ett gammalt hus ute på landet och där vill inga unga bo. Möjligtvis pensionärer.

Då är det fortfarande billigare att köpa lägenhet i samma område.

Anledningen till att Sverige införde bostadsrätter är just för att om man delar på kostnaden så blir det billigare än om man själv tar allt.
Citera
2025-12-24, 04:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dinosaurier5
Anledningen till att man bor i lägenhet är för att det är billigare.
Så behöver det inte vara. De som köpte hus för 20-30 år sedan har troligen bott billigare än någon i en större hyresrätt, speciellt om man räknar in värdeökningen.
Citera
2025-12-24, 04:11
Medlem
Citat:
Efter många år som skuldfri så tog jag två millar i lån eftersom jag planerat att gå i tidig pension och då är det omöjligt att få lån.
Har svårt att få ihop den tanken. När har du tänkt att betala av lånet?

Det är en sak att ta ett bostadslån, med ett blancolån har du normalt en fastlagd avbetalningsplan för, och måste börja amortera av direkt. Dessutom tror jag inte på någon toppenränta.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-12-24 kl. 04:51.
Citera
2025-12-24, 04:45
Medlem
Jag hyr ett hus
5500 kr i månaden
El sommar runt 1000 kr
El vinter mellan 3 och 4000 kr
Bergvärme
Men jag funderar på var du får summan till vatten och sopor?
Jag har i vatten och sopor ca 1500 kr i månaden och vi är endast två personer i hushållet
Så du verkar gjort någon glädjekalkyl

Mitt svar på varför alla inte bor i hus är för att en del gillar inte trädgårdsarbete en del vill inte ha det extra arbete det faktiskt blir med hus
Själv sitter jag här med stopp i kökets rör för dom är för gamla som satt sig överallt så det kommer upp skitvatten i duschen då jag spolar på toa och vatten från rören från handfatet och ingen att ringa för tillfället och givetvis julafton
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in