Citat:
Ursprungligen postat av
MannenP
Efter många år som skuldfri så tog jag två millar i lån eftersom jag planerat att gå i tidig pension och då är det omöjligt att få lån.
Pengarna ska jag leva gott för tänkte jag.
Men det jag slås över är varför inte alla köper hus. Det är ju i princip gratis att bo jmf med hyresrätt. Exempel hus 150 kvm med tomt och garage.
Lån 3000
Amortering 0
Fastighetsskatt 500
El + värme 2000
Sopor 300
Vatten 300
Försäkring 500
Bredband och tv 1000
Totalt 7600 kr.
Sen tillkommer en viss ränteförlust på kontantinsatsen såklart. Men det ska kvittas mot ev. värdeökning.
Hyresrätt på 120 kvm inkl. parkering, försäkring, bredband, tv, el ligger väl på 12-18.000.
Men då är det mindre, ingen tomt eller garage.
Varför bor man i lägenhet?
Mitt råd är att skaffa hus så tidigt som möjligt i livet.
Exakt bara det att du bor lite dyrare.
Jag fundera på bygga mitt sista hus, dvs jag har byggt 7 st, 5 nyproduktion o två renoverings objekt igenom livet, dvs i privat ägo.
Absolut det bästa jag gjort, ska bygga ett sista lite hus på runt 90 kvm, sälja brf 3:an på så sätt inga lån o byggkostnaden betal a-kassan för, tror det är vad man har a-kassa för, spec inom bygg branschen.
Målet är ett attefalls hus för uthyrning, dvs man får inkomst via att bo, på så sätt utgör även pension en inkomst utan förbelägg. eller man får helt enket mer ut av sin pension. har man inga lån byggt via a-kassan är boendet delvis även finansierat via systemet.
Har funderat på varför jag just nu bor i en brf, polare som vet om mina planer är lite negativ, men du bor så centralt, varför flytta mer ocentralt, vid 54 år springer man inte ut på stan så ofta, sanningen åker jag ändå till kvantum ica maxi eller mest till willys o handla, dessa är inte centrum baserade.
Jag ställer samma fråga varför betala mer för en lägenhet än ett hus med altan, egen grill en uteplats, en egen tomt, eget garage o kunna pyssla i, för en billigare penning?