Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-24, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Problemet är att värdestegringen på bostadsmarknad inkluderar i princip alla bostäder. Att en bostad går upp med 1 mkr när alla andra bostäder (per kvadratmeter) också går upp med motsvarande innebär att man i praktiken inte gjort någon vinst. Det är lite som att inflationen slår ut värdestegringen.

Det är därför jag förespråkar att dessa miljoner borde ligga på börsen. Då kan man faktiskt använda pengarna till att betala hyra, mat och andra utgifter och därmed på riktigt "bo gratis". Så länge pengarna är låsta i sitt egna boende däremot är detta inte möjligt.

Sett till drift för en villa kontra hyran för en hyresrätt så är oftast villan billigare bara här har du mer i plånboken som du kan leva för. Visst om du satt några miljoner på börsen kontra satt dem i en villa så är utvecklingen liknande men du kan inte låna miljoner till förmånlig ränta och sätta på börsen om du inte har en säkerhet.

Så hur många miljonärer finns det bland dem som bor i hyresrätt hela livet kontra vad du hittar i villaområdena?

Lägg där till fördelar såsom större boende, parkering på tomten och det faktum att det är rätt gött och ha en trädgård.
Citera
2025-12-24, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
Skulle säga att det beror lite på ålder hur kul det är att ha hus. Har inte så många år kvar till pensionen och bo i hus skulle aldrig falla mig in nu. Kroppen blir inte yngre även om jag klarat mig bra. Stor skillnad mot hur jag kände för hus i 40 års åldern. De 60+are jag vet som har hus, har flera tomma rum, barnen utflugna, är bara på en våning i princip om det inte är enplanshus och ja. Det blir lite som lägenhetsboende fast du har en massa outnyttjad yta och fysiskt måste arbete. Fast du orkar inte med att underhålla.
Så du är slut i kroppen innan pension?
Det låter inte bra. Min granne är 80 och har stort hus som han sköter hur fint som helst.
Sköt om dig!
Citera
2025-12-24, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Euripides
Har vänner som tänker som dig. Säger till dig som till dem, tänk om, tänk rätt. Jag bor i hus och det är fan inte '"nästan" gratis. Du glömmer underhållet, vilket för vissa saker kan röra sig om hundratusentals kronor. Den huvudsakliga fördelen med att bo i hus är större ytor, trädgård, mer privatliv, och att man slipper bo som en jävla myra i en myrstack som man gör i lägenhet. Men nästan gratis är det banne mig inte. Trösten med underhållsutgifterna är väl att de går in i ens eget hus och inte går åt delvis som lön/inkomst till en brf. Du har nog dessutom grovt fel på din värme/el post, det blir nog några gånger mer än vad du skrev. Elförbrukningen är dessutom ofta den mindre kostnaden (med undantag för kalla vintermånader) då den värsta boven är det skamlöst höga elnätsavgifterna som man blir hårt och skoningslöst rumpepullad med.

Med det sagt så ångrar jag inte för en sekund att vi skaffade hus och kunde lämna lägenhetslivet bakom oss. Flyttade från en stor stad till en tätort och kuken vad skönt det var. Hatar storstadslivet.
Jag kommer ha nästan noll i underhåll de kommande 20 åren. Det mesta gör jag själv.
Hur kan du tro att jag inte har koll på el och värmekostnad? Fjärrvärmen och el kostade drygt 3000 förra månaden. 60% av året är det under 1500. I mitt förra hus som var betydligt större och med solceller kostade el och värme 14.000 för ett helt år + en del elbilsladdning. Det var sjukt billigt hus att bo i.
Citera
2025-12-24, 10:39
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Sett till drift för en villa kontra hyran för en hyresrätt så är oftast villan billigare bara här har du mer i plånboken som du kan leva för. Visst om du satt några miljoner på börsen kontra satt dem i en villa så är utvecklingen liknande men du kan inte låna miljoner till förmånlig ränta och sätta på börsen om du inte har en säkerhet.

Så hur många miljonärer finns det bland dem som bor i hyresrätt hela livet kontra vad du hittar i villaområdena?

Lägg där till fördelar såsom större boende, parkering på tomten och det faktum att det är rätt gött och ha en trädgård.
Som sagt, problemet är dels räntekostnaden, dels att pengarna är låsta i bostaden och därmed oanvändbara. Detta problem föreligger inte på börsen.
Citera
2025-12-24, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigbaraboom84
Göteborg hus, hyfsat centralt, renoverat ruckel vill de ha 12-13M för. Så man får nog rätt många mil utanför för hitta hus för 3.5 inkl renovering här. Bor du typ i Töreboda? Det är bara gratulera, snyggt spelat!! Njut av livet i pensionsåldern med värdighet och nöje.
Är precis över 50 men gått i semipension på lånade pengar och låga kodtnader😄
Citera
2025-12-24, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snusfri
Var bor du? I ett ödehus djupt inne i skogen?
Mitt i stan på en mindre ort.
Citera
2025-12-24, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Som pensionär behöver man inte bo där jobben finns, så det är ett ganska gott tips att flytta till en ort som saknar arbetsmarknad och där hitta ett relativt billigt och oftast ett äldre hus istället för att bo i en hyresrätt.

Enda nackdelen kan vara att det blir lite långt till mataffär, men har man en bil så spelar det mindre roll.
Lite så vi har gjort. Men har 5 min promenad till ica.
Citera
2025-12-24, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Typ3
Såhär ser mina boendekostnader ut på rullande 12 månader enligt Swedbanks ”utgiftskollen”. Inga lån.

Två personer. Villa 140 kvadratmeter. Solpaneler på taket. Luftvärmepump och direktverkande el. Försäkring ca. 4500kr och skatt saknas.

Genomsnitt per månad

Totalt: -4 908,54

Per underkategori
• El och värme: -2 152,06
• Underhåll och reparation: -956,23
• Heminredning: -571,57
• Streamingtjänster, internet och tel…: -552,52
• Vatten och sophämtning: -545,00
• Hem övrigt: -131,17
Mycket fina siffror och även om man räknar med ränteförlusten på det bundna kapitalet blir det bra. Med lite tur höjer underhållet värdet också.
Citera
2025-12-24, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Som sagt, problemet är dels räntekostnaden, dels att pengarna är låsta i bostaden och därmed oanvändbara. Detta problem föreligger inte på börsen.

Om du läser mitt inlägg igen. Ja du har en räntekostnad men de blir billigare med åren såvida du inte lånar upp mer på huset. Du har inga pengar att investera på börsen än villaägaren om du inte lånar upp dessa och får en räntekostnad. Även du som hyrestorsk betalar indirekt ränta genom din hyra.
Citera
2025-12-24, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlfaQhard
Såvida du ska bo där i 30 år så är det inte lönsamt med villa.
Lönsamt blir det inte i hyresrätt iallafall.
Vi pratar billigt och bra boende. Kan man sen tjäna pengar, vilket jag gjorde på tidigate hus, så är det en bonus såklart.
Citera
2025-12-24, 10:47
Medlem
Purpurhaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Läs inlägget igen så ser du fastighetsskatt där.
Har inget behov av bil men har bil. Har ingen sotning.

Ja förlåt, jag missade fastighetsskatten. Men om du bara betalar 500 kr/mån så har du ett taxeringsvärde på 600.000 kr. Det låter väldigt lite för det hus du beskrev. Det är nog risk att du blir upptaxerad nu när du har renoverat det, va? Eller bor du i en avfolkningsbygd? Hur som helst blir det ingen större skatteökning med nuvarande regler då maxavgiften fortfarande är rätt låg.
Citera
2025-12-24, 10:49
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Om du läser mitt inlägg igen. Ja du har en räntekostnad men de blir billigare med åren såvida du inte lånar upp mer på huset. Du har inga pengar att investera på börsen än villaägaren om du inte lånar upp dessa och får en räntekostnad. Även du som hyrestorsk betalar indirekt ränta genom din hyra.
Va? Varför skulle man inte ha pengar att investera på börsen? Hyran är lägre än kostnaderna att äga sitt boende, så det finns betydligt mer över att spara på börsen. Och nej, räntan är inte inkluderad i hyran om hyreshuset mer eller mindre är avbetalt redan. Vid bostadsrättsköp betalar du bokstavligen ränta för en nyttjanderätt, inte för den fysiska lägenheten. Det är alltså en separat kostnad som inte föreligger i en hyresrätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in