Citat:
Ursprungligen postat av
MannenP
Efter många år som skuldfri så tog jag två millar i lån eftersom jag planerat att gå i tidig pension och då är det omöjligt att få lån.
Pengarna ska jag leva gott för tänkte jag.
Men det jag slås över är varför inte alla köper hus. Det är ju i princip gratis att bo jmf med hyresrätt. Exempel hus 150 kvm med tomt och garage.
Lån 3000
Amortering 0
Fastighetsskatt 500
El + värme 2000
Sopor 300
Vatten 300
Försäkring 500
Bredband och tv 1000
Totalt 7600 kr.
Sen tillkommer en viss ränteförlust på kontantinsatsen såklart. Men det ska kvittas mot ev. värdeökning.
Hyresrätt på 120 kvm inkl. parkering, försäkring, bredband, tv, el ligger väl på 12-18.000.
Men då är det mindre, ingen tomt eller garage.
Varför bor man i lägenhet?
Mitt råd är att skaffa hus så tidigt som möjligt i livet.
Du glömmer bort underhåll av huset. Räkna med att badrum håller 33 år, (400 månader) och kostar 160 000 = 400 kr i månaden. Kök kostar kanske 240 000 och håller lika länge = 600 kr I månaden.. Lägg därtill tak som också kostar 240 000 och håller i 33 år = 600 kr/månaden. För 400 så kan du hålla golv, väggar och innertak fina.
Blir billigare om du gör det själv och dyrare om du nyttjar hantverkare. Men om du gör det själv så får du sätta ett pris på den där semesterveckan som du byter trätrall. Visst man kan se renovering som ett fritidsnöje men lägga ner 6 timmar på att fixa stopp i avloppet är långt ifrån ett nöje.
Du behöver dessutom lite verktyg blir lätt några hundralappar per månad. Skulle därför säga att du missar underhåll för 2500 kr I månaden i din kalkyl.