2025-12-24, 08:38
Moderator
Sun Rulers avatar
Vi bor i en villa sedan många år och vi har betydligt högre månatliga utgifter än så.

Sedan tillkommer en reparationsfond och många kostnader som inte alltid man har i åtanke. Det kan vara verktyg, blommor, gödsel, mossbekämpning, sotning, pool- och spakemikalier osv.

Tid kan också i viss mån ses som pengar och ett hus kräver mer tid än vad en hyresrätt gör.
Citera
2025-12-24, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilaovve
Vi bor i hus i storstad och i populärt område. Litet hus dock (87 kvm) vi betalade 3,5 miljoner. Belånat 85%. Det är nyrenoverat nästan, spabad, trädgård, garage med elbildsladdare. Vi betalar med lån och amortering 12000:- nu har jag börjat plugga så vi amorterar ingenting just nu. Så runt 6000:- i ränta i månaden. Min syster ex betalar 8000:- för sin trea i flerfamiljshus i en förort så jag tycker man får mer för pengarna helt klart än att hyra.

Och hur är det med värdet från köptillfället till idag?
Citera
2025-12-24, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Vi bor i en villa sedan många år och vi har betydligt högre månatliga utgifter än så.

Sedan tillkommer en reparationsfond och många kostnader som inte alltid man har i åtanke. Det kan vara verktyg, blommor, gödsel, mossbekämpning, sotning, pool- och spakemikalier osv.

Tid kan också i viss mån ses som pengar och ett hus kräver mer tid än vad en hyresrätt gör.

Det du nämner är ju till stor del helt frivilliga kostnader och inget du måste betala för att bo i villa.
Citera
2025-12-24, 08:48
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Det du nämner är ju till stor del helt frivilliga kostnader och inget du måste betala för att bo i villa.
Korrekt, det är kostnader som vi har valt att indirekt ha.
Citera
2025-12-24, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Efter många år som skuldfri så tog jag två millar i lån eftersom jag planerat att gå i tidig pension och då är det omöjligt att få lån.
Pengarna ska jag leva gott för tänkte jag.
Men det jag slås över är varför inte alla köper hus. Det är ju i princip gratis att bo jmf med hyresrätt. Exempel hus 150 kvm med tomt och garage.
Lån 3000
Amortering 0
Fastighetsskatt 500
El + värme 2000
Sopor 300
Vatten 300
Försäkring 500
Bredband och tv 1000
Totalt 7600 kr.
Sen tillkommer en viss ränteförlust på kontantinsatsen såklart. Men det ska kvittas mot ev. värdeökning.

Hyresrätt på 120 kvm inkl. parkering, försäkring, bredband, tv, el ligger väl på 12-18.000.
Men då är det mindre, ingen tomt eller garage.

Varför bor man i lägenhet?
Mitt råd är att skaffa hus så tidigt som möjligt i livet.
Du glömmer bort underhåll av huset. Räkna med att badrum håller 33 år, (400 månader) och kostar 160 000 = 400 kr i månaden. Kök kostar kanske 240 000 och håller lika länge = 600 kr I månaden.. Lägg därtill tak som också kostar 240 000 och håller i 33 år = 600 kr/månaden. För 400 så kan du hålla golv, väggar och innertak fina.

Blir billigare om du gör det själv och dyrare om du nyttjar hantverkare. Men om du gör det själv så får du sätta ett pris på den där semesterveckan som du byter trätrall. Visst man kan se renovering som ett fritidsnöje men lägga ner 6 timmar på att fixa stopp i avloppet är långt ifrån ett nöje.

Du behöver dessutom lite verktyg blir lätt några hundralappar per månad. Skulle därför säga att du missar underhåll för 2500 kr I månaden i din kalkyl.
Citera
2025-12-24, 09:17
Medlem
Teus avatar
Konstig tråd..

Ett hus har varierande underhålls- och driftkostnader beroende på när och hur det är byggt. Den enda parametern som skiljer sig är väl hur mycket läget påverkar de löpande kostnaderna förutsatt att man köpt innan tomtpriserna sprang iväg.

Jag har vänner som bor i passivhus och i princip saknar driftkostnader och jag har en vän som hoppar mellan rivningskontrakt och FIRE sparar, där råder det knappast några tvivel om vem som bor billigast även om prestandan på bostäderna är som natt och dag.
Citera
2025-12-24, 09:19
Medlem
Det ska målas, vitvaror går sönder, stopp i avlopp, tapeter och golv kan behövas lagat/bytas, gräsklipparen går sönder och det ska skottas, om du bor där det kan snöa mycket. Det är dyrt som fan med hus i längden, i stort sett ett ekonomiskt svart hål.
Citera
2025-12-24, 09:22
Medlem
likeabawzs avatar
"Varför bor inte alla i hus?"

Ja, det kanske beror på på att det krävs 15% i kontantinsats vilket inte alla bara kan skita ut.

Men ja, i sak håller jag med dig, om alla hade haft ett sparkapital.
Citera
2025-12-24, 09:25
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Efter många år som skuldfri så tog jag två millar i lån eftersom jag planerat att gå i tidig pension och då är det omöjligt att få lån.
Pengarna ska jag leva gott för tänkte jag.
Men det jag slås över är varför inte alla köper hus. Det är ju i princip gratis att bo jmf med hyresrätt. Exempel hus 150 kvm med tomt och garage.
Lån 3000
Amortering 0
Fastighetsskatt 500
El + värme 2000
Sopor 300
Vatten 300
Försäkring 500
Bredband och tv 1000
Totalt 7600 kr.
Sen tillkommer en viss ränteförlust på kontantinsatsen såklart. Men det ska kvittas mot ev. värdeökning.

Hyresrätt på 120 kvm inkl. parkering, försäkring, bredband, tv, el ligger väl på 12-18.000.
Men då är det mindre, ingen tomt eller garage.

Varför bor man i lägenhet?
Mitt råd är att skaffa hus så tidigt som möjligt i livet.
Fastighetsskatte 500kr?
Då har du ett billigt hus för de flesta betalar full skatt ca 9000kr per år. Säkert höjt nu...
Citera
2025-12-24, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Fastighetsskatte 500kr?
Då har du ett billigt hus för de flesta betalar full skatt ca 9000kr per år. Säkert höjt nu...

10 074kr är maxbeloppet 2025

Så 840kr per månad
Citera
2025-12-24, 09:36
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storstadskatt
Vart får du ett hus för den summan? Vatten , el och uppvärmning mm kostar minst det dubbla.
Jag har hus på 180 kvadratmeter (90 per plan, 2 våningar) med varmgarage

Förra året snitt 1662 kr/månad för el och till uppvärmning (bergvärme)
År 2025 troligen ca 1700 kr/månad när december faktura kommer

Vatten och sophämtning är under 1000 kr/månad så visst kan TS uppgift stämma.

Det TS missat är reparationer och underhåll.
Citera
2025-12-24, 09:44
Medlem
Om du ska gå i pension så behöver du ju inte ha nära till någon arbetsplats och då går det ju att köpa ett fint hus i något mindre samhälle för under en halv miljon.

Med tanke på kostnader för uppvärmning så kanske man får lägst kostnad någonstans i Skåne eller Småland.
Kanske kostar ytterligare en slant där men det får ju vägas mot uppvärmningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in