Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-23, 19:51
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
TV-serien zoomar in på en revolver i vapensamlarens kollektion, om jag minns rätt. En antydan?

Precis som i Zodiac-filmen får man koka soppa på det man har. David Finchers iscensättningar var dock mer korrekta efter fakta.

Var motståndare till SE-teorin när jag såg TV-serien. Ser fram emot att se den igen, med öppna ögon. Irvell och PH skildrades på ett coolt sätt. Och Persbrandts frissa var värd ett överbetyg bara den.

I framtiden kan man hoppas på en iscensättning av 23:21 med alla vittnesperspektiv, som är mer korrekt. Det kunde vara ögonöppnande.

Var det så? Var det inte innan serien som du bad mig om hjälp att inte bli frälst?
Spåren finns här i tråden...
Jag kunde dessvärre inte hjälpa... men försöker ju ständigt få dig och andra att vara lite mer kritiska till både TP, KP och spåret i stort. (Lika kritiska ni är mot andra spår)
Du har ändå glimten i ögat, vilket jag uppskattar.

Ja, en total redogörelse för alla vittnen där och då kanske vore något.
Men för oss som tittat på dessa så är det bara fragment och svåra att placera i tid...
Men oavsett välkomnar jag ett sådant försök.
Citera
2025-12-23, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Utstämplingen ger inget annat än att han är knuten till mordplatsens närhet vid den tiden.
Likväl som flera andra vittnen.
Väskan är möjligen där det börja närma sig något av substans.
Mycket också utifrån kombination med andra uppgifter. En plats SE INTE sagt sig ha varit på.
Det är först om man skulle ha konfronterat honom med dessa uppgifter vi skulle kunnat få något med substans och möjligen nå upp något som kan närma sig skälig misstanke. (alt. då att han kan ge en förklaring och alla misstankar avskrivs)

Många har lite för höga tankar om sina gärningsmän och spår.... likväl som låga tankar om teorier med andra gärningsmän. Olika måttstockar..

Jo fast att vara knuten till mordplatsen är substans
Att en väska med liknade mått är sedd på DBG är också substans

Jag menar att ett vapen som inte är testad är ju bara ett kanske (rätt vapen )
Citera
2025-12-23, 20:08
Medlem
Knattarnas avatar
Varför verkar PH ha varit helt ointresserad av att gå till botten med hur långt väktarsamtalet var?

HO:s ”ett par minuter” skulle må bra av lite precisering, och AK fick knappt frågan av PU om hur länge samtalet varade.

Om han bara hade bottnat den detaljen (vilket han enkelt hade kunnat göra) hade det varit mer värt än hela hans låtsasutredning i övrigt.
Citera
2025-12-23, 20:20
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Varför verkar PH ha varit helt ointresserad av att gå till botten med hur långt väktarsamtalet var?

HO:s ”ett par minuter” skulle må bra av lite precisering, och AK fick knappt frågan av PU om hur länge samtalet varade.

Om han bara hade bottnat den detaljen (vilket han enkelt hade kunnat göra) hade det varit mer värt än hela hans låtsasutredning i övrigt.

Han var ändå polis i många år.

Vill minnas att PH rotade i detta om kom fram till en halvminut. Han försökte förgäves få polisen att ta det vidare. The unsung hero of Skandiahuset ...

Nu gäller det att vinna på bingon här så jag kan få Otto att fokusera på SE-spåret! Wish me luck!

Gott Nytt SE-år!
Citera
2025-12-23, 20:22
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:

Vill minnas att PH rotade i detta om kom fram till en halvminut. Han försökte förgäves få polisen att ta det vidare. The unsung hero of Skandiahuset ...

Nu gäller det att vinna på bingon här så jag kan få Otto att fokusera på SE-spåret! Wish me luck!

Gott Nytt SE-år!

Din ”halvminut” låter som ett typiskt Dalulvenpåhitt.

Eller vad kan du peka på som stöder det?
Citera
2025-12-23, 20:37
Medlem
Roerligs avatar
Citat:

Gott Nytt SE-år!

Citat:

PH antar det, för att få ihop förloppet.

EA9982-01
Citera
2025-12-23, 20:37
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Förhöret med PH.

Alla mina "påhitt" har en grund i materialet.

Cheer up! Är det ingen jul i Ankeborg?
Citera
2025-12-23, 21:01
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Förhöret med PH.

Alla mina "påhitt" har en grund i materialet.

Cheer up! Är det ingen jul i Ankeborg?

PH preciserar inte om ”30 sekunder” bygger på något faktiskt eller bara är något han drar till med i ett räkneexempel. Precis som många här inne brukar göra.

PH: ”Om vi lägger till 30 sekunder…”
Citera
2025-12-23, 21:54
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Jo fast att vara knuten till mordplatsen är substans
Att en väska med liknade mått är sedd på DBG är också substans

Jag menar att ett vapen som inte är testad är ju bara ett kanske (rätt vapen )

Men vi vet ju inget mer än att SE var knuten någon minut innan mordet till Sveavägen.
Och att en liten väska på DBG var i liknande mått som hans påstådda väska.

Och ja, det är såklart ett stort frågetecken kring CA's revolver... Vi har ingen aning där heller.

I min måttbok är inget av detta speciellt något som ens kommer upp i skälig misstanke.
Citera
2025-12-24, 00:58
Medlem
Citat:
Men vi vet ju inget mer än att SE var knuten någon minut innan mordet till Sveavägen.
Och att en liten väska på DBG var i liknande mått som hans påstådda väska.

Och ja, det är såklart ett stort frågetecken kring CA's revolver... Vi har ingen aning där heller.

I min måttbok är inget av detta speciellt något som ens kommer upp i skälig misstanke.

Vet att förnekarna ofta lite slarvigt skriver att rock och handledsväska är väldigt vanligt i Sthlm 1986

Hur många personer springer iklädd Rock och handledsväska vid brottsplatsen?

I min värld och troligen i din värld också så är det helt uteslutet att det finns fler än 2 som springer iklädd rock och handledsväska kring brottsplatsen!

Redan här har vi undermedvetet tänkt att det inte är så vanligt men eftersom vi inte kan påstå att det är Engström på DBG så säger vi att det är två..

Jag påstår att det är 50/50 på att det är Engström på DBG
Citera
2025-12-24, 07:56
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Vet att förnekarna ofta lite slarvigt skriver att rock och handledsväska är väldigt vanligt i Sthlm 1986

Hur många personer springer iklädd Rock och handledsväska vid brottsplatsen?

I min värld och troligen i din värld också så är det helt uteslutet att det finns fler än 2 som springer iklädd rock och handledsväska kring brottsplatsen!

Redan här har vi undermedvetet tänkt att det inte är så vanligt men eftersom vi inte kan påstå att det är Engström på DBG så säger vi att det är två..

Jag påstår att det är 50/50 på att det är Engström på DBG

Ja, många av dessa "förnekare" är också hängivna anhängare av andra gärningsmän där kritiken mot andra spår oftast inte bär samma måttstock.

I detta instämmer jag i handledsväskan som jag ser som mer ovanlig, men ändå klart mer vanlig 1986 än senare. (På 90-talet kom "magväskan"..)

Gällande rock så har vi på mordplatsen även den 35-årige JÅS som bar poplinrock.
Egon E. som förvisso stod uppe vid Monte Carlo, bar en trekvartslång mörk rock.
Bengt P. har vi ingen koll på och ej heller senare tillkomna vittnen.
(Dock att påpeka, den sk. SE-bilden, som visar en herre med rock och gubbkeps efter kl.00:30)
Citera
2025-12-24, 09:22
Medlem
Citat:
Ja, många av dessa "förnekare" är också hängivna anhängare av andra gärningsmän där kritiken mot andra spår oftast inte bär samma måttstock.

I detta instämmer jag i handledsväskan som jag ser som mer ovanlig, men ändå klart mer vanlig 1986 än senare. (På 90-talet kom "magväskan"..)

Gällande rock så har vi på mordplatsen även den 35-årige JÅS som bar poplinrock.
Egon E. som förvisso stod uppe vid Monte Carlo, bar en trekvartslång mörk rock.
Bengt P. har vi ingen koll på och ej heller senare tillkomna vittnen.
(Dock att påpeka, den sk. SE-bilden, som visar en herre med rock och gubbkeps efter kl.00:30)

Det konstiga ligger då i att just dessa "två män " som bär rock och handledsväska också just springer !

Det är just kombination som stör mig och borde vara en nagel i ögat på alla palmespanare..

Kan verkligen två män iklädd rock och handledsväska även springa kring brottsplatsen !?

Då brukar förnekarna ofta svänga ang Engströms språngmarsch och säga att han ville bara göra sig märkvärdig .

Men problemet man hamnar i då är ju att allt blir lögn som t.ex förväxlingen och anledningen med att springa . Kvar blir ju typ ingenting!

Så frågan alla skulle ställa sig är : Är det möjligt att två män med rock och handledsväska springer kring brottsplatsen?

God jul förresten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in