Citat:
Ursprungligen postat av
WordWarrior
Många unga och förhoppningsfulla som ständigt byter investering efter olika trender och nyheter, eller som sysslar med trading och teknisk analys kommer sällan eller aldrig att tjäna de stora pengarna. Hur kan jag veta det? Jag har själv varit en sådan. Med ökad ålder och mognad bytte jag till en mer tålamodig strategi, och tjänar nu pengar som gräs.
Input på det?
Många lite äldre som håller kvar i sina aktier som är förlorare, bruka snacka lite aktier med vissa, bl.a HSB:s kontorschef, han berätta vilka aktier han hade, en var ex Nibe, var inte svårt o se hur mycket han förlorat på hålla kvar till beloppet nu ligger på 34 kr från 90kr, osv.
Aktier kräver man är aktiv, och tåla mod, vänta tills vi får en dropp, visst kan vara frustrerande nu när börsen går rakt upp, men samtidigt är det inte allt som går raktupp, börsen växlar aktier som går upp o sänker andra, dvs man har koll vart det finns mest placerat o vad som lyfter index, ex tesla osv.
Jag placera bara mindre belopp, även lyft ut mitt belopp från avanza för att inte placera mer, enda gången jag placera är när börsen gör en ordentlig dipp, dvs någon vecka i rad börsen eller kursen gått ner en längre tid, inna finns ingen idé o ligga på börsen, mer än att man mest roligt kommer förlora det man ligger vinst.
Hoppas ännu på tull från HD, ännu förundrad man är inne på andra månaden utan att leverera ett beslut, men hoppas på beslut som kommer ta ner börsen ca 60% från dagens nivå, eller AI bubblan slår hårdare, men vi vet att många AI kommer gå fortsatt bra torts bubbla o kurser berörs inte mer än omx osv går ner.
Det är och blir enda gången jag går in på börsen, när just en sådan dipp kommer, kan ta 1 till 5 år, men när det händer gå inhårt o man mer än dubblat upp på mindre än 1 år, dvs man slår 5-7 vanliga år på bara ett år med högre säkerhet.