Flashback bygger pepparkakshus!
2025-12-22, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Vad ligger din CAGR på?

Ca 18-20% men de blir lite knasigt när jag var en "småsparare" första 5åren och då gick ja knappt plus. Men nu går det bra och ja lever snålt men jag klarar mig på utdelningen och några enstaka uttag, belånar portföljen till 1,29% (-ränteavdrag) så jag säljer inte av nått när ja har nån större utgift men kan plocka ut de ja behöver och sen sätter jag antingen tillbaka om ja får in från annat håll men oftast låter jag utdelningarna betala av lånet allt eftersom. Kan ju även investera dom pengarna och sålänge avkastningen är högre än 1.29% så är det ju "gratis" pengar 👍 belånar aldrig mer än 10% så jag kan alltid betala av det om de skulle bli nån super krasch 🙃

Så gör jag och det passar absolut inte alla men det funkar för mig

Håll er till indexfonderna!
Citera
2025-12-22, 12:21
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Ca 18-20% men de blir lite knasigt när jag var en "småsparare" första 5åren och då gick ja knappt plus. Men nu går det bra och ja lever snålt men jag klarar mig på utdelningen och några enstaka uttag, belånar portföljen till 1,29% (-ränteavdrag) så jag säljer inte av nått när ja har nån större utgift men kan plocka ut de ja behöver och sen sätter jag antingen tillbaka om ja får in från annat håll men oftast låter jag utdelningarna betala av lånet allt eftersom. Kan ju även investera dom pengarna och sålänge avkastningen är högre än 1.29% så är det ju "gratis" pengar 👍 belånar aldrig mer än 10% så jag kan alltid betala av det om de skulle bli nån super krasch 🙃

Så gör jag och det passar absolut inte alla men det funkar för mig

Håll er till indexfonderna!
Så du har samma CAGR som självaste Buffett? Jo, tjena. Håll dig till en indexfond istället.
Citera
2025-12-22, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Så du har samma CAGR som självaste Buffett? Jo, tjena. Håll dig till en indexfond istället.

Jag slår ju index år efter år. Skramla ihop en portfölj och försök ha börsen som yrke istället för att snacka trams du låter precis som rika tillsammans sekten och dom följer slaviskt ledarens uppmaning till att bara köra indexfonder. Tyvärr går de inte så bra för de flesta som följer han.

För folk som inte har något intresse av ekonomi och inte vill behöva tänka överhuvudtaget dom rekommenderar jag indexfonder. Och jag har även jag en del indexfonder.

Om mitt CAGR baseras på 5år av inaktivitet och sen 5-6 riktigt bra år så är de inte så konstigt. Min direktavkastning ligger på ca 8%

Att jämföra Buffetts CAGR som sträcker många många decennier med mina 5-6år är ju lite knasigt. Om ja bara hade hållt på ett år så skulle ja ju slagit hans CAGR med råge
Citera
2025-12-23, 19:46
Medlem
Citat:
Jag slår ju index år efter år. Skramla ihop en portfölj och försök ha börsen som yrke istället för att snacka trams du låter precis som rika tillsammans sekten och dom följer slaviskt ledarens uppmaning till att bara köra indexfonder. Tyvärr går de inte så bra för de flesta som följer han.

För folk som inte har något intresse av ekonomi och inte vill behöva tänka överhuvudtaget dom rekommenderar jag indexfonder. Och jag har även jag en del indexfonder.

Om mitt CAGR baseras på 5år av inaktivitet och sen 5-6 riktigt bra år så är de inte så konstigt. Min direktavkastning ligger på ca 8%

Att jämföra Buffetts CAGR som sträcker många många decennier med mina 5-6år är ju lite knasigt. Om ja bara hade hållt på ett år så skulle ja ju slagit hans CAGR med råge

Har du en direktavkastning på 8%?
Citera
2025-12-23, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Många unga och förhoppningsfulla som ständigt byter investering efter olika trender och nyheter, eller som sysslar med trading och teknisk analys kommer sällan eller aldrig att tjäna de stora pengarna. Hur kan jag veta det? Jag har själv varit en sådan. Med ökad ålder och mognad bytte jag till en mer tålamodig strategi, och tjänar nu pengar som gräs.

Input på det?
Många lite äldre som håller kvar i sina aktier som är förlorare, bruka snacka lite aktier med vissa, bl.a HSB:s kontorschef, han berätta vilka aktier han hade, en var ex Nibe, var inte svårt o se hur mycket han förlorat på hålla kvar till beloppet nu ligger på 34 kr från 90kr, osv.

Aktier kräver man är aktiv, och tåla mod, vänta tills vi får en dropp, visst kan vara frustrerande nu när börsen går rakt upp, men samtidigt är det inte allt som går raktupp, börsen växlar aktier som går upp o sänker andra, dvs man har koll vart det finns mest placerat o vad som lyfter index, ex tesla osv.

Jag placera bara mindre belopp, även lyft ut mitt belopp från avanza för att inte placera mer, enda gången jag placera är när börsen gör en ordentlig dipp, dvs någon vecka i rad börsen eller kursen gått ner en längre tid, inna finns ingen idé o ligga på börsen, mer än att man mest roligt kommer förlora det man ligger vinst.
Hoppas ännu på tull från HD, ännu förundrad man är inne på andra månaden utan att leverera ett beslut, men hoppas på beslut som kommer ta ner börsen ca 60% från dagens nivå, eller AI bubblan slår hårdare, men vi vet att många AI kommer gå fortsatt bra torts bubbla o kurser berörs inte mer än omx osv går ner.

Det är och blir enda gången jag går in på börsen, när just en sådan dipp kommer, kan ta 1 till 5 år, men när det händer gå inhårt o man mer än dubblat upp på mindre än 1 år, dvs man slår 5-7 vanliga år på bara ett år med högre säkerhet.
Citera
2025-12-23, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Många lite äldre som håller kvar i sina aktier som är förlorare, bruka snacka lite aktier med vissa, bl.a HSB:s kontorschef, han berätta vilka aktier han hade, en var ex Nibe, var inte svårt o se hur mycket han förlorat på hålla kvar till beloppet nu ligger på 34 kr från 90kr, osv.

Så du vet att han enbart köpte Nibe när den stod på ATH? Köpte han någon gång under 2010-talet, innan 2019, är han som sämst break even, men troligtvis kraftigt plus. Därav essensen av långsiktighet.

Dock är det många amatörer som säljer vinnare (typ Investor) och håller på surdegar (typ SBB) i hopp om att dom ska bli s.k. turnaroundcases. Det är i 49 fall av 50, en mycket dålig idé.
Citera
2025-12-23, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Så du vet att han enbart köpte Nibe när den stod på ATH? Köpte han någon gång under 2010-talet, innan 2019, är han som sämst break even, men troligtvis kraftigt plus. Därav essensen av långsiktighet.

Dock är det många amatörer som säljer vinnare (typ Investor) och håller på surdegar (typ SBB) i hopp om att dom ska bli s.k. turnaroundcases. Det är i 49 fall av 50, en mycket dålig idé.
Samtidigt kan vi se vinare i spotify aktien, även ägare o ledning sålde i somras nu snart nere på hälften bara från sommaren.

Dvs inget lite belopp den dippat med på ett halvår, samtidigt ska ma veta att detta är mycket vanligt, ta gamla trotjänare som ericsson, hade sin peak för 25 år sedan o har aldrig titta tillbaka eller ens nått halva värdet igen, tror inte en en tredjdel av värdet på 25 år, det är en dåli investering ifall man hängt kvar o tro på filosofin en aktie stiger alltid.

Poängen med börsen är att tjäna pengar för företaget och inte aktie spararen, varav man byter aktier som går upp, man har gamla man sänker, på så sätt finansieras uppgångar på andra aktier,
Citera
2025-12-23, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Samtidigt kan vi se vinare i spotify aktien, även ägare o ledning sålde i somras nu snart nere på hälften bara från sommaren.

Dvs inget lite belopp den dippat med på ett halvår, samtidigt ska ma veta att detta är mycket vanligt, ta gamla trotjänare som ericsson, hade sin peak för 25 år sedan o har aldrig titta tillbaka eller ens nått halva värdet igen, tror inte en en tredjdel av värdet på 25 år, det är en dåli investering ifall man hängt kvar o tro på filosofin en aktie stiger alltid.

Poängen med börsen är att tjäna pengar för företaget och inte aktie spararen, varav man byter aktier som går upp, man har gamla man sänker, på så sätt finansieras uppgångar på andra aktier,

Långsiktighet och diversifiering. Därför ”breda” aktier (vettiga investmentbolag typ Investor) eller helt enkelt enbart indexfonder, är en vettig strategi för oss som inser att vi inte kan göra analyser à la Warren Buffett. Breda investeringar och lång tid i marknaden - då har man inget att frukta.
Citera
2025-12-23, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Långsiktighet och diversifiering. Därför ”breda” aktier (vettiga investmentbolag typ Investor) eller helt enkelt enbart indexfonder, är en vettig strategi för oss som inser att vi inte kan göra analyser à la Warren Buffett. Breda investeringar och lång tid i marknaden - då har man inget att frukta.
Som alltid man kan peka på enskilda o tro så fungera aktie marknaden, den går bra nu men som vi alla vet kommer en vändning förr eller senare, som med spotify, men dubbelt upp vad tesla aktien är värd idag på sin uppgång o efter den långvariga dippen änne mer värd än tesla aktien.

Hade en kund i somras vi prata aktier, han visa sedan sitt innehav, jag gick igenom när dessa var köpta o hur mycket han tjänat, dom som låg plus var Saab o några till, men ingen så mycket som saab aktien stigit sista 15 åren, men det fanns norwegian osv som dragit ner snittet ordentligt, där ja berätta, dessa är köpta på runt 12000kr nivån nu värda runt 16kr.

Helheten har förlorat pågrund av du inte varit aktiv, dvs du har inte gjort någon vinst på dessa nu snart i 20 års sparande, där han förklara jag har dom bara för skojskull, tycker det är roligt o titta på.

Men vi alla förstår man har inte aktier för det är roligt o titta på.
Citera
2025-12-23, 23:56
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ca 18-20% men de blir lite knasigt när jag var en "småsparare" första 5åren och då gick ja knappt plus. Men nu går det bra och ja lever snålt men jag klarar mig på utdelningen och några enstaka uttag, belånar portföljen till 1,29% (-ränteavdrag)

Citat:
Jag slår ju index år efter år

Fast om du även kör med belåning så är det ju inte index du ska utan index med hävstång...
Citera
2025-12-23, 23:58
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
"Du har själv varit en sådan". Så vad hindrar dagens unga från att göra samma sak som du? 60 år gammal.

Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Du bygger andras agerande för att du gjorde så som ung?

Tror TS syftar på den generellt vanliga inställningen man har som ung, att det ska gå snabbt att bli rik på börsen. Vilket som bekant är väldigt osannolikt.

En mer realistisk förväntning är att man kan tjäna bra om man har tålamod i sina investeringar. Vilket de flesta verkar få när de kommit upp i åldrarna.

Unga försöker ju oftast hoppa på nya trender och pratar om vilka nya aktier som man ska köpa som snart ska bli raketer. Den strategin funkar sällan särskilt bra.
Citera
2025-12-24, 00:02
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Men om man inte har något intresse av börsen och att aktivt förvalta dina pengar så är en indexfond mycket bättre än ett sparkonto eller obligationer.

Varför misslyckas professionella förvaltare med att slå index? Har de inte något intresse av börsen de heller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in