Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-21, 22:36
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Många unga och förhoppningsfulla som ständigt byter investering efter olika trender och nyheter, eller som sysslar med trading och teknisk analys kommer sällan eller aldrig att tjäna de stora pengarna. Hur kan jag veta det? Jag har själv varit en sådan. Med ökad ålder och mognad bytte jag till en mer tålamodig strategi, och tjänar nu pengar som gräs.

Input på det?

Ja det behövs mycket mer content i ditt inlägg. Vad är det du har ändrat? Började lägga aktier i byrålådan och det lönade sig bäst på sikt?
Citera
2025-12-22, 00:28
Medlem
morkfromorks avatar
En undersökning visade tydligen att döingar hade bästa portföljen, helt enkelt för att de köpt och hållt under lång tid.
Citera
2025-12-22, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Rätt strategi för 95% av befolkningen är att bara köpa en simpel och billig indexfond. Månadsspara och ligg lång åtminstone 10 år. Att försöka tajma marknaden som du föreslår är inte möjligt, ingen kan det.

Du är med i rika tillsammans sekten märker jag 😄 det är ju typ hans enda budskap och självklart helt fel..

Det är inte alls svårt att slå index år efter år om man har lite intresse och vett. Jämför för enkelhetens skull Investor B med alla omx index,Dax index, DJ usa index, och Nasdaq global index kolla gärna 5-10-20-30 år tillbaka

Sedan 1990 (35 år t.o.m. 2024) har Investor B slagit OMXS30GI (indexet inklusive utdelningar) under cirka 21 till 23 av dessa år.
Under perioden 2011–2024 slog Investor indexet nästan varje år. Fram till början av 2025 hade Investor en svit på 14 år i rad där de presterat bättre än index.
Totalavkastning: Sedan 1990 har Investor haft en genomsnittlig årlig totalavkastning på cirka 15–17 %, medan OMXS30GI legat kring 10–12 %.

Men jag håller med om att många gör rätt i en indexfond
(fast först och främst investor de bör alla ha som en grund i portföljen) men det är för att det är enkelt och de flesta är inte intresserade av hur börsen funkar eller ens vad indexfonden innehåller. Globalfond är ju en klassiker där de flesta som har en global fond tror att dom har en ganska jämn fördelning av aktier från hela världen

Och jag rekommenderar också långsiktigt minst 10år men egentligen är de bästa att köpa och aldrig sälja de är oftast då du ångrar dig när du ser den rusa precis efter du.sålt med förlust.
Får du ihop en bra slant sen så är de bara att leva på utdelningen och låta aktierna ligga kvar behöver du få loss lite pengar för kanske en renovering så belånar du din aktieportfölj och använder dom pengarna de är ingen inkomst du skattar på men får skatteavdrag på lånets ränta. Men har du god relation med banken är räntan väldigt låg. Jag har tex 1.29% i ränta före skatteavdrag på lånet.

Lycka till och hoppas 2026 blir ett bra börsår!
Citera
2025-12-22, 05:05
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Ja det behövs mycket mer content i ditt inlägg. Vad är det du har ändrat? Började lägga aktier i byrålådan och det lönade sig bäst på sikt?

Ok, då ska du få det.

De yngre personer som är finansintresserade, och som jag pratar med, är alldeles för otåliga och ombytliga. Precis som jag själv när jag var yngre. De tjänar inga pengar heller. Det andra är att trading och daytrading pushas hårt på sociala medier, även detta riktat till yngre personer, och det är också en dead-end-street. Det enda väl genomförd teknisk analys duger till (kräver avancerad backtesting) är riskminimering, inte vinstmaximering. Riskminimering förutsätter belåning om du ska kunna få en snabbare utveckling av avkastningen, och då är du i princip tillbaka på ruta ett, med några få undantag som jag behåller för mig själv. Det finns inget som slår långsiktig fundamental analys, kombinerat med modern portföljteori (det vill säga bland annat diversifiering).

Är herrn nöjd nu?
Senast redigerad av WordWarrior 2025-12-22 kl. 05:09.
Citera
2025-12-22, 05:26
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
En undersökning visade tydligen att döingar hade bästa portföljen, helt enkelt för att de köpt och hållt under lång tid.

Jag är faktiskt inte förvånad. Det kan mycket väl vara sant. Jämförelsevis blir man nästan garanterat ekonomiskt oberoende om man sparat i en indexfond i 30-40 års tid.
Citera
2025-12-22, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Jag är faktiskt inte förvånad. Det kan mycket väl vara sant. Jämförelsevis blir man nästan garanterat ekonomiskt oberoende om man sparat i en indexfond i 30-40 års tid.

Tiden i marknaden är en extremt viktig faktor i sammanhanget. Vilket är varför daytrejding inte funkar på sikt, om du inte är en supertalang - du sparkar ju undan den viktigaste faktorn av dem alla, tiden.
Citera
2025-12-22, 09:12
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Tiden i marknaden är en extremt viktig faktor i sammanhanget. Vilket är varför daytrejding inte funkar på sikt, om du inte är en supertalang - du sparkar ju undan den viktigaste faktorn av dem alla, tiden.

Helt korrekt! Dessutom äter courtage och spread upp kapitalet ganska fort.
Citera
2025-12-22, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89

Det är inte alls svårt att slå index år efter år om man har lite intresse och vett. Jämför för enkelhetens skull Investor B med alla omx index,Dax index, DJ usa index, och Nasdaq global index kolla gärna 5-10-20-30 år tillbaka

Sedan 1990 (35 år t.o.m. 2024) har Investor B slagit OMXS30GI (indexet inklusive utdelningar) under cirka 21 till 23 av dessa år.
Under perioden 2011–2024 slog Investor indexet nästan varje år. Fram till början av 2025 hade Investor en svit på 14 år i rad där de presterat bättre än index.
Totalavkastning: Sedan 1990 har Investor haft en genomsnittlig årlig totalavkastning på cirka 15–17 %, medan OMXS30GI legat kring 10–12 %.

Nu är jag iofs en stor proponent till att köpa och äga just Investor, speciellt över tid. Wallenbergarna vet vad de gör, och lär fortsätta med det (tror jag). Investor är ju nästan en bred fond i sig

Men mycket i ditt inlägg är ”with benefit of hindsight”. Hade folk för 25 år sedan vetat hur Investor skulle komma att utvecklats, hade väl alla köpt Investor framför indexfonder. Och Investor, om än bred, är ”smalare” än index (och därmed högre risk än index).

Det sagt, tycker jag att om man ska ligga i marknaden länge - kan man kosta på sig lite högre risk än index. Investor och/eller index med viss belåning/hävstång är sunda ingredienser i den långsiktiga portföljen imho.
Citera
2025-12-22, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Det var ju det jag skrev. Men också: "...en indirekt effekt av det blir att W.B. ändå ofta "tajmat marknaden"" eftersom han suttit med hög andel kassa när marknaden som helhet varit övervärderad, eftersom han då inte hittat några bolag att investera i. Han är heller inget unikum med den strategin, det är snarare grundläggande värdeinvestering, om än att W.B. är den mest framgångsrika.

W.B. är den han är, eftersom han har intelligens, talang och tålamod. Men han är inte synsk. Dock är han en av de bästa på sitt gebit.

Så var även Zlatan. Bara för att Zlatan existerar, betyder inte att alla som någonsin buppar till en fotboll, blir lika framgångsrika. Det krävs skill, talang och tålamod - inte alla kan göra det.

Hade det varit enkelt, hade alla varit Zlatan och Buffett. Vad som däremot är enkelt, är att gå in på anonyma forum och påstå att man är Zlatan och Buffett. Och det är det tyvärr många som gör.

Citera
2025-12-22, 11:20
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Du är med i rika tillsammans sekten märker jag 😄 det är ju typ hans enda budskap och självklart helt fel..

Men jag håller med om att många gör rätt i en indexfond
(fast först och främst investor de bör alla ha som en grund i portföljen) men det är för att det är enkelt och de flesta är inte intresserade av hur börsen funkar eller ens vad indexfonden innehåller. Globalfond är ju en klassiker där de flesta som har en global fond tror att dom har en ganska jämn fördelning av aktier från hela världen

Och jag rekommenderar också långsiktigt minst 10år men egentligen är de bästa att köpa och aldrig sälja de är oftast då du ångrar dig när du ser den rusa precis efter du.sålt med förlust.
Får du ihop en bra slant sen så är de bara att leva på utdelningen och låta aktierna ligga kvar behöver du få loss lite pengar för kanske en renovering så belånar du din aktieportfölj och använder dom pengarna de är ingen inkomst du skattar på men får skatteavdrag på lånets ränta. Men har du god relation med banken är räntan väldigt låg. Jag har tex 1.29% i ränta före skatteavdrag på lånet.

Lycka till och hoppas 2026 blir ett bra börsår!
Som sagt, för 95% av befolkning (i synnerhet du själv) är en simpel och billig indexfond det bästa alternativet. Sedan finns det några få individer, ex. Warren Buffett, som har kunskap, intelligens, långsiktighetsförmåga och rikstolerans att välja kvalitetsbolag som över tid presterar bättre än index. Du är inte Warren Buffet.
Citera
2025-12-22, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Som sagt, för 95% av befolkning (i synnerhet du själv) är en simpel och billig indexfond det bästa alternativet. Sedan finns det några få individer, ex. Warren Buffett, som har kunskap, intelligens, långsiktighetsförmåga och rikstolerans att välja kvalitetsbolag som över tid presterar bättre än index. Du är inte Warren Buffet.

Jag lever på börsen och det skulle jag inte kunna göra om jag bara körde en billig indexfond.

36% plus hittills i år och då är 30% av innehavet investor som drar ner totalen.

Men om man inte har något intresse av börsen och att aktivt förvalta dina pengar så är en indexfond mycket bättre än ett sparkonto eller obligationer.
Citera
2025-12-22, 11:50
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Jag lever på börsen och det skulle jag inte kunna göra om jag bara körde en billig indexfond.

36% plus hittills i år och då är 30% av innehavet investor som drar ner totalen.

Men om man inte har något intresse av börsen och att aktivt förvalta dina pengar så är en indexfond mycket bättre än ett sparkonto eller obligationer.
Vad ligger din CAGR på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in