Citat:
Ursprungligen postat av
Libertarismus
Rätt strategi för 95% av befolkningen är att bara köpa en simpel och billig indexfond. Månadsspara och ligg lång åtminstone 10 år. Att försöka tajma marknaden som du föreslår är inte möjligt, ingen kan det.
Du är med i rika tillsammans sekten märker jag 😄 det är ju typ hans enda budskap och självklart helt fel..
Det är inte alls svårt att slå index år efter år om man har lite intresse och vett. Jämför för enkelhetens skull Investor B med alla omx index,Dax index, DJ usa index, och Nasdaq global index kolla gärna 5-10-20-30 år tillbaka
Sedan 1990 (35 år t.o.m. 2024) har Investor B slagit OMXS30GI (indexet inklusive utdelningar) under cirka 21 till 23 av dessa år.
Under perioden 2011–2024 slog Investor indexet nästan varje år. Fram till början av 2025 hade Investor en svit på 14 år i rad där de presterat bättre än index.
Totalavkastning: Sedan 1990 har Investor haft en genomsnittlig årlig totalavkastning på cirka 15–17 %, medan OMXS30GI legat kring 10–12 %.
Men jag håller med om att många gör rätt i en indexfond
(fast först och främst investor de bör alla ha som en grund i portföljen) men det är för att det är enkelt och de flesta är inte intresserade av hur börsen funkar eller ens vad indexfonden innehåller. Globalfond är ju en klassiker där de flesta som har en global fond tror att dom har en ganska jämn fördelning av aktier från hela världen
Och jag rekommenderar också långsiktigt minst 10år men egentligen är de bästa att köpa och aldrig sälja de är oftast då du ångrar dig när du ser den rusa precis efter du.sålt med förlust.
Får du ihop en bra slant sen så är de bara att leva på utdelningen och låta aktierna ligga kvar behöver du få loss lite pengar för kanske en renovering så belånar du din aktieportfölj och använder dom pengarna de är ingen inkomst du skattar på men får skatteavdrag på lånets ränta. Men har du god relation med banken är räntan väldigt låg. Jag har tex 1.29% i ränta före skatteavdrag på lånet.
Lycka till och hoppas 2026 blir ett bra börsår!