Citat:
Ursprungligen postat av
olofzzon
Jag har lite svårt att förstå din text, men iaf - min poäng är att diversifiering (exempelvis en indexfond) och lång tid i marknaden, behöver du inte vara aktiv. Du får dina 6-8%/år över tid (förutsatt att trenden fortsätter, ingen är synsk). Vilket kanske låter futtigt på storkuksflashback, men över tid när regelbundna insättningar och ”ränta-på-ränta”-effekten har gjort sin magic, blir tillvägagångssättet riktigt vasst.
Har du en indexfond, kanske dina ”Norwegian” eller motsvarande, utgör en trettiondel av fonden eller så - dvs de kan i princip kursa utan att det knappt märks. Det är ”magin” med ett diversifierat sparande.
Nu är det rena aktier han och HSB chefen hade, bägge låg minus trots långt innehav, dvs man har missat toppen när dom låg på sin topp, men mycket vanligt man tror dom kommer ständigt gå upp, man prickar sällan toppen, sedan håller man kvar i tron dom kommer o vända igen, men som ex Nibe den har inte heller vänt, likaså HM osv, dessa låg mer än dubbelt upp för 10 år sedan, sitta med en aktie i 10 års ned gång är ingen vinst, det är ett bitter konstaterande hur lurad man blivit.
Men visst micke ännu en polare har spiltan, han har bra lön 65k varje månad, placera llt överskott där, i inne på 6 året, som jag ser går det bra, sist han visa var för 3 år sedan runt 1,8 milj, nu visa han igen 2,3 milj, lite imponerad över den utveckling.
Glömde nämna den slår ändå inte min bostadsmarknad, köpte 2020 aug för 1,96 mil nu säljer grannar för 2,7 till 2,95 milj på 5 år drygt, dvs bostads marknaden går bättre.