Flashback bygger pepparkakshus!
Igår, 00:04
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Det är inte alls svårt att slå index år efter år om man har lite intresse och vett. Jämför för enkelhetens skull Investor B med alla omx index,Dax index, DJ usa index, och Nasdaq global index kolla gärna 5-10-20-30 år tillbaka

Ja, alltså, det är lätt att slå index om man får göra det i efterhand som du gör ovan med att peka på en viss aktie som gått bättre än index. Men det är synd att det inte räknas som att slå index.
Citera
Igår, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Som alltid man kan peka på enskilda o tro så fungera aktie marknaden, den går bra nu men som vi alla vet kommer en vändning förr eller senare, som med spotify, men dubbelt upp vad tesla aktien är värd idag på sin uppgång o efter den långvariga dippen änne mer värd än tesla aktien.

Hade en kund i somras vi prata aktier, han visa sedan sitt innehav, jag gick igenom när dessa var köpta o hur mycket han tjänat, dom som låg plus var Saab o några till, men ingen så mycket som saab aktien stigit sista 15 åren, men det fanns norwegian osv som dragit ner snittet ordentligt, där ja berätta, dessa är köpta på runt 12000kr nivån nu värda runt 16kr.

Helheten har förlorat pågrund av du inte varit aktiv, dvs du har inte gjort någon vinst på dessa nu snart i 20 års sparande, där han förklara jag har dom bara för skojskull, tycker det är roligt o titta på.

Men vi alla förstår man har inte aktier för det är roligt o titta på.

Jag har lite svårt att förstå din text, men iaf - min poäng är att diversifiering (exempelvis en indexfond) och lång tid i marknaden, behöver du inte vara aktiv. Du får dina 6-8%/år över tid (förutsatt att trenden fortsätter, ingen är synsk). Vilket kanske låter futtigt på storkuksflashback, men över tid när regelbundna insättningar och ”ränta-på-ränta”-effekten har gjort sin magic, blir tillvägagångssättet riktigt vasst.

Har du en indexfond, kanske dina ”Norwegian” eller motsvarande, utgör en trettiondel av fonden eller så - dvs de kan i princip kursa utan att det knappt märks. Det är ”magin” med ett diversifierat sparande.
Senast redigerad av olofzzon Igår kl. 00:20.
Citera
Igår, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Jag har lite svårt att förstå din text, men iaf - min poäng är att diversifiering (exempelvis en indexfond) och lång tid i marknaden, behöver du inte vara aktiv. Du får dina 6-8%/år över tid (förutsatt att trenden fortsätter, ingen är synsk). Vilket kanske låter futtigt på storkuksflashback, men över tid när regelbundna insättningar och ”ränta-på-ränta”-effekten har gjort sin magic, blir tillvägagångssättet riktigt vasst.

Har du en indexfond, kanske dina ”Norwegian” eller motsvarande, utgör en trettiondel av fonden eller så - dvs de kan i princip kursa utan att det knappt märks. Det är ”magin” med ett diversifierat sparande.
Nu är det rena aktier han och HSB chefen hade, bägge låg minus trots långt innehav, dvs man har missat toppen när dom låg på sin topp, men mycket vanligt man tror dom kommer ständigt gå upp, man prickar sällan toppen, sedan håller man kvar i tron dom kommer o vända igen, men som ex Nibe den har inte heller vänt, likaså HM osv, dessa låg mer än dubbelt upp för 10 år sedan, sitta med en aktie i 10 års ned gång är ingen vinst, det är ett bitter konstaterande hur lurad man blivit.

Men visst micke ännu en polare har spiltan, han har bra lön 65k varje månad, placera llt överskott där, i inne på 6 året, som jag ser går det bra, sist han visa var för 3 år sedan runt 1,8 milj, nu visa han igen 2,3 milj, lite imponerad över den utveckling.
Glömde nämna den slår ändå inte min bostadsmarknad, köpte 2020 aug för 1,96 mil nu säljer grannar för 2,7 till 2,95 milj på 5 år drygt, dvs bostads marknaden går bättre.
Senast redigerad av hjorten16 Igår kl. 00:42.
Citera
Igår, 08:55
Medlem
Citat:
Nu är det rena aktier han och HSB chefen hade, bägge låg minus trots långt innehav, dvs man har missat toppen när dom låg på sin topp, men mycket vanligt man tror dom kommer ständigt gå upp, man prickar sällan toppen, sedan håller man kvar i tron dom kommer o vända igen, men som ex Nibe den har inte heller vänt, likaså HM osv, dessa låg mer än dubbelt upp för 10 år sedan, sitta med en aktie i 10 års ned gång är ingen vinst, det är ett bitter konstaterande hur lurad man blivit.

Men visst micke ännu en polare har spiltan, han har bra lön 65k varje månad, placera llt överskott där, i inne på 6 året, som jag ser går det bra, sist han visa var för 3 år sedan runt 1,8 milj, nu visa han igen 2,3 milj, lite imponerad över den utveckling.
Glömde nämna den slår ändå inte min bostadsmarknad, köpte 2020 aug för 1,96 mil nu säljer grannar för 2,7 till 2,95 milj på 5 år drygt, dvs bostads marknaden går bättre.

Du bevisar ju bara min poäng: Att pricka bottnar och toppar är skitsvårt, av den enkla anledningen att ingen är synsk och kan se framtida börsrörelser. Hade ”din polare” vetat att Nibe låg på sin högsta punkt, hade han naturligtvis sålt.

Därför gör de allra flesta bäst i att investera brett och långsiktigt. Båda dom två i kombination, inte bara den ena.

Folk som förespråkar en ”aktiv strategi”, ställer orimliga krav på småsparare. De enda som lyckas slå index i längden, är extremt pålästa individer à la W.B. Hans jobb är dessutom allt annat än enkelt och han har bevisligen talang och är duktig på sitt gebit. Att begära samma skills av Svensson, är lite som att begära att man ska lira på Zlatan-nivå, när man lattjar och kickar lite boll med ungarna. Det är långtifrån rimligt.
Citera
Igår, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Du bevisar ju bara min poäng: Att pricka bottnar och toppar är skitsvårt, av den enkla anledningen att ingen är synsk och kan se framtida börsrörelser. Hade ”din polare” vetat att Nibe låg på sin högsta punkt, hade han naturligtvis sålt.

Därför gör de allra flesta bäst i att investera brett och långsiktigt. Båda dom två i kombination, inte bara den ena.

Folk som förespråkar en ”aktiv strategi”, ställer orimliga krav på småsparare. De enda som lyckas slå index i längden, är extremt pålästa individer à la W.B. Hans jobb är dessutom allt annat än enkelt och han har bevisligen talang och är duktig på sitt gebit. Att begära samma skills av Svensson, är lite som att begära att man ska lira på Zlatan-nivå, när man lattjar och kickar lite boll med ungarna. Det är långtifrån rimligt.
Fast du kan enkelt följa nordnet, man brukar gå ut med vad helheten av sparare gör, ex denna månad.
Som du ser är dom mycket aktiva o följer marknaden, man ligger inte kvar som myten berätta, man köper o säljer.

Ex på rubriker

Nordnet-sparare köpte Novo Nordisk och sålde försvarsaktier i augusti
Nätmäklaren Nordnets sparare fortsatte köpa den danska läkemedelsbjässen Novo Nordisk under augusti, medan försvarsrelaterade aktier dominerade säljsidan.

https://www.affarsvarlden.se/artikel/nordnet-sparare-kopte-novo-nordisk-och-salde-forsvarsaktier-i-augusti
Senast redigerad av hjorten16 Igår kl. 11:58.
Citera
Igår, 16:30
Medlem
Citat:
Fast du kan enkelt följa nordnet, man brukar gå ut med vad helheten av sparare gör, ex denna månad.
Som du ser är dom mycket aktiva o följer marknaden, man ligger inte kvar som myten berätta, man köper o säljer.

Ex på rubriker

Nordnet-sparare köpte Novo Nordisk och sålde försvarsaktier i augusti
Nätmäklaren Nordnets sparare fortsatte köpa den danska läkemedelsbjässen Novo Nordisk under augusti, medan försvarsrelaterade aktier dominerade säljsidan.

https://www.affarsvarlden.se/artikel/nordnet-sparare-kopte-novo-nordisk-och-salde-forsvarsaktier-i-augusti

Ja, det är ju det jag säger. Småsparare är generellt för rörliga, när de tjänat mer pengar på breda investeringar och långsiktighet.

Att många ”gör fel”, gör inte beteendet mer rätt.
Citera
Igår, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Fast om du även kör med belåning så är det ju inte index du ska utan index med hävstång...

Belåning för att plocka ut pengar när det behövs utan att sälja av något. Samt en del ja köper aktier för.
Citera
Igår, 21:21
Medlem
Citat:
Varför misslyckas professionella förvaltare med att slå index? Har de inte något intresse av börsen de heller?

Det gör dom inte. Däremot tar dom väldigt mycket avgifter osv så en professionell förvaltare som förvaltar sina egna pengar går nog oftast bättre än index.

Det där är gammal skröna som hejas på av rika tillsammans sekten
Citera
Igår, 21:33
Medlem
Citat:
Ja, alltså, det är lätt att slå index om man får göra det i efterhand som du gör ovan med att peka på en viss aktie som gått bättre än index. Men det är synd att det inte räknas som att slå index.

Var bara ett exempel tänkte de var bra eftersom de flesta har investor.

Om vi säger såhär då! Från och med nu och 10år framåt tror du dom slår index igen?

Sen självklart har man inte alla ägg i samma korg.

Kör även en hel del Vår energi med ca 15% direktavkastning -25% norskkällskatt varav man får tillbaka 10% så 15% i källskatt på dom 15% norska statens oljebolag tycker jag känns tryggt. Fördelat på 4 utdelningar per år.

Förstår inte hatet mot något annat än index. Finns ju massor av skitdåliga index. Och investor är ju som en fond utan avgift som är aktivt förvaltad och dessutom slår index år efter år.

Varför är det fel av mig att tycka att Investor är en bra trygg aktie som folk som inte är så intresserade dvs index folket, kan köpa tryggt och låta ligga. Till skillnad från att köpa en global indexfond och tro att man investerar över hela världen men det egentligen är mest usa. Inte speciellt globalt.

Jag säger inte att indexfonder är fel eller dåliga men det finns betydligt bättre alternativ om man har intresset och vill förvalta aktivt.

Jag tror globala indexfonder kommer ha de tufft om ett par år. Ren gissning
Citera
Igår, 22:48
Medlem
Låt säga att aktiekursen är 100 kr vid årets start. Jag köper och lägger i byrålådan.
Adam som daytraidar köper också för 100 men säljer snabbt vidare till Bosse som säljer till Cecilia.
När året är slut så står aktiekursen i 110 kr.

Jag har betalat 2 courtage på 0,15 % och har således 9,7 % i vinst.

Daitraidarna har köpt och sålt 250 bankdagar = 500 st courtage och har fortfarande bara en uppgång på 10 %.
Även om man som enskild daitraidare inte betalar så mycket i courtage så blir det totalt ändå mer än vad vinsten blivit.

Några personer har tjänat betydligt mer än mig men totalt sett så har de 250 personerna gjort en sämre affär än mig när man tar hänsyn till courtagen.

Otåliga aktieägare måste vara betydligt duktigare än genomsnittet för att tjäna pengar. Vad är det som säger att Martin är duktigare än Linda och Nathalie?
Citera
Igår, 22:49
Medlem
Ska man vara så långt från ung och otålig man kan komma?
Citera
Idag, 00:09
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Många lite äldre som håller kvar i sina aktier som är förlorare

Självklart. Kan man inte analysera aktier, och håller fast vid surdegar så kommer man att förlora. Enormt många investerare är alltför känsloorienterade. Ett kardinalmisstag som är oerhört vanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in