2025-12-22, 22:13
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Det går aldrig att bevisa att vi lever fler än detta liv. Egentligen kan vi inte ens vara säkra på att vi levt detta liv. Det enda vi vet säkert är att vi lever i detta ögonblick.

Men det enda livet vi kommer ihåg är det livet vi lever nu. Och hur vet vi att vi bara levt det en gång?

Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Absolut. Sluta knarka!
Har du öht något argument för din "teori"?

Ja ovanför.
Citera
2025-12-23, 00:19
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ja ovanför.
Det finns oändligt många påståenden som vi inte kan vara säkra på att de inte är sanna. Kanske finns det t ex en tekanna i en bana runt solen mellan jordens och Mars banor? Vem har bevisbördan för såna där påståenden? Varför ska någon enda person ta en sån "teori" på allvar? Varför ska någon ta din knarkdröm på allvar?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Russells_tekanna

En länk om relevant filosofi.
Citera
2025-12-23, 00:26
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Det finns oändligt många påståenden som vi inte kan vara säkra på att de inte är sanna. Kanske finns det t ex en tekanna i en bana runt solen mellan jordens och Mars banor? Vem har bevisbördan för såna där påståenden? Varför ska någon enda person ta en sån "teori" på allvar? Varför ska någon ta din knarkdröm på allvar?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Russells_tekanna

En länk om relevant filosofi.

Min teori är inte precis långsökt och galen som en osynlig tekanna. Har du någonsin upplevt deja vu själv?
Citera
2025-12-23, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
Det bryter mot termodynamikens lagar. Jag är inte så orolig för det. Jag är mer orolig att medvetandet faktiskt blöder över i olika grenar av kvantumtillstånd.

Och varför i helvete ska man vara orolig för det?
Citera
2025-12-23, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Det är väl lite det som är andemeningen med diverse regioners föreställningar om helvetet, nämligen att man får återuppleva de smärtsamma episoderna.

Nej, det är inte helvetet i Biblisk mening. Där handlar det i princip uteslutande om att man skördar det man sår.
Citera
2025-12-23, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Tänkte på det häromdagen. Vad skönt det hade varit att för omväxlingens skull få vara någon annan för en dag eller längre. Att leva med sina egna trauman och tillkortakommanden är inte speciellt lockande i längden för att motivera ytterligare ett liv.

Haha, så tänkte jag också, även om jag inte har något trauma att skryta med, annat än, traumat av försummelse…

Så i varje fall, Större är Han som är i oss, än han som är i världen.
Citera
2025-12-23, 02:54
Medlem
Citat:
Efter en hård blandning substanser och psykedelika fick jag insikten om att vi kommer leva samma liv om och om igen i all oändlighet.

Det är något som snurrat i mitt huvud länge nu och jag undrar om någon har några tankar kring min teori.

Några tankar kring det?

Det ena utesluter inte det andra. Så medan vissa sover mellan varven så är andra vakna.
Citera
2025-12-23, 03:09
Medlem
Citat:
Min teori är inte precis långsökt och galen som en osynlig tekanna. Har du någonsin upplevt deja vu själv?

Reinkarnation, eller inte, ändrar inte någonting. Men man kan vara medveten om den andliga kroppen och de andliga lagarna. På så sätt kan man bli helad och må bra och slippa missöden, tråkighet, brist på mening, groll och gnäll.

Där ingår ju det undermedvetna och lagarna där. Detta är ju en ny term som uppkom sen 1800-tal eller nånting.

Att vara medveten om luftströmmen genom näsan funkar skitbra också. Man blir medveten om mer saker.

Så efter tillräckligt mycket medvetande kan man ta på sig livets krona.
Citera
2025-12-23, 06:29
Medlem
Bur-q-ua12s avatar
Citat:
Efter en hård blandning substanser och psykedelika fick jag insikten om att vi kommer leva samma liv om och om igen i all oändlighet.

Det är något som snurrat i mitt huvud länge nu och jag undrar om någon har några tankar kring min teori.

Några tankar kring det?
Vilken blandning, vilka substanser och psykedelika?
Varför behövdes det?
Hur tänkte du dessförinnan?
När/Hur/Var skedde din "insikt"?
Citera
2025-12-23, 19:05
Moderator
Psilosophers avatar
Vet inte om det var Hegel eller Schopenhauer (eller båda) som skrev om och redde ut detta på ett (för läsaren) lite spöklikt, igenkännande vis.

Nån som minns vem?
Citera
2025-12-23, 19:09
Medlem
Citat:

Deja vu är väl vetenskapligt förklarad? Att hjärnan lurar sig själv att man varit med om en situation när det händer. Det är fördröjelser i kopplingarna i hjärnan som skapar den effekten (ibland).

Men annars så finns det fler förklaringar, man kan ju faktiskt ha levt ett liv där samma saker händer nästan vareviga dag och då blir det en ganska stark deja vu känsla.
Citera
2025-12-23, 22:29
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bur-q-ua12
Vilken blandning, vilka substanser och psykedelika?
Varför behövdes det?
Hur tänkte du dessförinnan?
När/Hur/Var skedde din "insikt"?

Svårt att säga det exakta tillfället då det skedde. Men det fastnade i huvudet en tid då jag tog mycket LSD, 2cb, ketamin och svamp (ofta tillsammans) på ett mycket ansvarslöst sätt. Nuförtiden är denna känsla av deja vu så hårt inpräntat i nästan alla psykedeliska substanser att jag slutat upp med det permanent för mitt sinnestillstånds skull. Det är bara ren panik. Inte kul alls.

Varför jag slängde i mig så mycket psykedelika den tiden kan jag inte svara på. Och hur jag tänkte innan kommer jag inte ihåg.

Men som jag skrev innan så anser jag att det är det enda som det finns någorlunda belägg för. Inte fan kommer jag ihåg när jag levde som en fiskmås och sket ner turister i Italien. Jag kommer bara ihåg mitt eget liv. Att jag levt det mer än en gång är bara en övertygelse.

Egentligen tror jag att vi upplever allt och lever allas liv samtidigt. Som att allt bara är ett enda stort medvetande. Och det är en väldigt skrämmande tanke.

Eller faktiskt vet jag inte vad jag tror på. Jag är väldigt osäker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in