2025-12-20, 02:06
Medlem
Det är faktiskt en teori som jag haft/har när jag filosoferat över livet och tid, tror tanken kom till mig en sommarkväll för några år sedan när jag satt i en båt och fiskade strax utanför min barndoms stuga och tänkte tillbaka på tiden när jag sprang där på stranden.

Eftersom minnena finns kvar så finns ju faktiskt den tiden kvar i universum och existensen även om det "bara" råkar vara i form av bilder i min (och andras men i andra versioner) hjärna, frågan är då om det på något sätt skulle kunna gå att få det till verklighet i nuet, alltså att dået blir nuet.

Det är nog rätt många som skulle vilja få en chans till och göra saker annorlunda och bättre om de får börja från dag 1 igen.
Citera
2025-12-20, 08:26
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
Det bryter mot termodynamikens lagar. Jag är inte så orolig för det. Jag är mer orolig att medvetandet faktiskt blöder över i olika grenar av kvantumtillstånd.

Varför är du orolig över det?
Citera
2025-12-20, 08:27
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Efter en hård blandning substanser och psykedelika fick jag insikten om att vi kommer leva samma liv om och om igen i all oändlighet.

Det är något som snurrat i mitt huvud länge nu och jag undrar om någon har några tankar kring min teori.

Några tankar kring det?

Kan det varit så att du kommit i kontakt med det faktum att vi faktiskt lever i all evighet (vi/våra själar gör det), och sen upplevdes det som att det är en och samma inkarnation vi lever? (fast att vi lever i många inkarnationer).
Citera
2025-12-20, 09:18
Avstängd
Citat:
Efter en hård blandning substanser och psykedelika fick jag insikten om att vi kommer leva samma liv om och om igen i all oändlighet.

Det är något som snurrat i mitt huvud länge nu och jag undrar om någon har några tankar kring min teori.

Några tankar kring det?

Skriften säger:
(Svenska FolkBibeln, 1917)

"Och såsom det är människorna förelagt att en gång dö och sedan dömas"
Senast redigerad av KlartForDrabbning 2025-12-20 kl. 09:19. Anledning: Felaktig "smiley"
Citera
2025-12-21, 08:04
Medlem
Citat:
Det var ju skönt att höra - Jag har levt ganska länge utan att bli frestad att förändra mitt liv med olämpliga substanser!

Jag ser även gärna tillbaka på detta livet och är inte främmande för tanken att åter få möjlighet till många aktiviteter som jag av olika skäl lämnat bakom mig nu.
Citera
2025-12-21, 16:47
Medlem
EnkeliSotilass avatar
Det skulle bli tråkigt leva exakta samma liv igen. Det går inte av andevärlden och skulle bli dötrist

Nytt liv är ett krav för framtiden, vad skulle man annars lära sig om det inte kom nytt inmatat kunskap

Lev hela tiden och sug in visdomar.
Citera
2025-12-21, 17:44
Medlem
Afro-Gregers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byrokrat
Deprimerande tanke. Jag vill inte leva mitt liv en gång till.

Om du inte vet om det när du föds är det inte lika deprimerande?
Citera
2025-12-21, 18:14
Medlem
Citat:

Några tankar kring det?
Ja, kanske det. Jag tror inte någon kan veta om det verkligen är så. Om det känns som att det är så kanske det beror på nåt annat. Du kanske känner dig fast i livet?
Citera
2025-12-21, 18:24
Medlem
SnilleFixs avatar
Det är bara universum som kommer få uppleva detta.
Citera
2025-12-22, 13:03
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Kan det varit så att du kommit i kontakt med det faktum att vi faktiskt lever i all evighet (vi/våra själar gör det), och sen upplevdes det som att det är en och samma inkarnation vi lever? (fast att vi lever i många inkarnationer).

Det går aldrig att bevisa att vi lever fler än detta liv. Egentligen kan vi inte ens vara säkra på att vi levt detta liv. Det enda vi vet säkert är att vi lever i detta ögonblick.

Men det enda livet vi kommer ihåg är det livet vi lever nu. Och hur vet vi att vi bara levt det en gång?
Citera
2025-12-22, 13:39
Avstängd
ZebranJannes avatar
Citat:
Det går aldrig att bevisa att vi lever fler än detta liv. Egentligen kan vi inte ens vara säkra på att vi levt detta liv. Det enda vi vet säkert är att vi lever i detta ögonblick.

Men det enda livet vi kommer ihåg är det livet vi lever nu. Och hur vet vi att vi bara levt det en gång?

Många svar på dina funderingar går att finna i nedanstående bok, rekommenderas. Läs den i små portioner. Låt kapitlen sjunka in.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bardo_thodol
Citera
2025-12-22, 21:54
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:

Några tankar kring det?
Absolut. Sluta knarka!
Har du öht något argument för din "teori"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in