2025-12-24, 00:08
Medlem
Bur-q-ua12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Svårt att säga det exakta tillfället då det skedde. Men det fastnade i huvudet en tid då jag tog mycket LSD, 2cb, ketamin och svamp (ofta tillsammans) på ett mycket ansvarslöst sätt. Nuförtiden är denna känsla av deja vu så hårt inpräntat i nästan alla psykedeliska substanser att jag slutat upp med det permanent för mitt sinnestillstånds skull. Det är bara ren panik. Inte kul alls.

Varför jag slängde i mig så mycket psykedelika den tiden kan jag inte svara på. Och hur jag tänkte innan kommer jag inte ihåg.

Men som jag skrev innan så anser jag att det är det enda som det finns någorlunda belägg för. Inte fan kommer jag ihåg när jag levde som en fiskmås och sket ner turister i Italien. Jag kommer bara ihåg mitt eget liv. Att jag levt det mer än en gång är bara en övertygelse.

Egentligen tror jag att vi upplever allt och lever allas liv samtidigt. Som att allt bara är ett enda stort medvetande. Och det är en väldigt skrämmande tanke.

Eller faktiskt vet jag inte vad jag tror på. Jag är väldigt osäker.

Citat:
Nuförtiden är denna känsla av deja vu så hårt inpräntat i nästan alla psykedeliska substanser att jag slutat upp med det permanent för mitt sinnestillstånds skull. Det är bara ren panik. Inte kul alls.
Du är på rätt spår låter det som!
En guldstjärna till dig!

Citat:
Inte fan kommer jag ihåg när jag levde som en fiskmås och sket ner turister i Italien.
Det tycker jag dels att du borde vara tacksam, eftersom det är, milt uttryckt, jobbigt att minnas ett oändligt antal liv men minns du inte att turisterna uppskattade det, eftersom det betyder tur, eller vad som hände sedan?
Det minns jag, som om det vore igår. Ja, det kanske var igår, ur ett annat perspektiv.

Citat:
Jag kommer bara ihåg mitt eget liv.
En styrka/fördel och en svaghet/nackdel samtidigt.

Citat:
Att jag levt det mer än en gång är bara en övertygelse.
Av en anledning, tror jag.

Citat:
Egentligen tror jag att vi upplever allt och lever allas liv samtidigt. Som att allt bara är ett enda stort medvetande. Och det är en väldigt skrämmande tanke.
Fullt förståeligt men den tanken kan vara sannare än du tror.
Det väcker frågor som t.ex.: varför finns det krig och ond, bråd död?

Citat:
Eller faktiskt vet jag inte vad jag tror på. Jag är väldigt osäker.
Känn ingen press eller brådska. Det där löser sig, har jag hört.
Senast redigerad av Bur-q-ua12 2025-12-24 kl. 00:11.
Citera
2025-12-25, 11:50
Medlem
Gridiots avatar
Citat:
Efter en hård blandning substanser och psykedelika fick jag insikten om att vi kommer leva samma liv om och om igen i all oändlighet.

Det är något som snurrat i mitt huvud länge nu och jag undrar om någon har några tankar kring min teori.

Några tankar kring det?

Låter som Nietzsches ide om evigt återkomst. https://en.wikipedia.org/wiki/Eternal_return

Har sedan lite haft en liknande tanke, att varje enskiöt ögonblick är stelnat i en evig existens.

Är det en najs eller jobbig tanke för dig?
Citera
2025-12-27, 12:29
Medlem
Pzylents avatar
Citat:
Efter en hård blandning substanser och psykedelika fick jag insikten om att vi kommer leva samma liv om och om igen i all oändlighet.

Det är något som snurrat i mitt huvud länge nu och jag undrar om någon har några tankar kring min teori.

Några tankar kring det?

Med dina erfarenheter vet du säkert att vissa droger kan ge starka upplevelser av deja vu, som ofta känns som en oändlig loop där samma tanke, händelse eller insikt känns som om den händer om och om igen.
Varför ser du inte det som förklaringen till din undran? Det är väl det enkla svaret?

Har själv varit låst i loopar och läste mig till att det som loopar är medvetandets tolkning av nuet, inte verkligheten i sig, vilket ju låter rätt självklart när man tittar tillbaka på sin upplevelse. Substansen/drogen stör korttidsminnet och förmågan att avgöra vad som är nytt vs. redan upplevt.
Så.. under din berusning bör inte steget vara så långt att känna att livet kommer upprepa sig?

Minns inte exakt vilka droger som var inblandade men när jag var som mest fast i en loop gick jag enligt en vän runt i cirklar i 20 minuter och upprepade samma sak om och om igen... "Jag har gjort det här förut, jag har gjort det här förut.. men jag KAN ju inte ha gjort det, det är ju första gången.. men jag HAR gjort det här förut, jag har gjort det här förut!!....."
Känslan av att ha känt exakt samma känsla förut krockade med vetskapen om att jag aldrig blandat just de två drogerna förut vilket borde göra det omöjligt att känna just den specifika känslan av deja vu.

Idag fattar jag att svaret är det här, som jag nu fick hjälp av AI att formulera:

"Självmedvetandet kollapsar

När gränsen mellan:
“jag”
“tanken”
“upplevelsen”
… suddas ut, kan det kännas som om man observerar samma tillstånd ur samma vinkel om och om igen.

Många beskriver exakt samma sak, oberoende av kultur eller personlighet:
“Jag har redan förstått det här”
“Jag kommer tillbaka till exakt samma punkt”
“Allt är samma ögonblick”
Det tyder på att loop-känslan inte är slump, utan ett specifikt neuropsykologiskt tillstånd."

Kanske en ledtråd till varför du under påverkan av psykedelier upplever att vi lever samma liv om och om igen?
Citera
2026-01-09, 19:46
Medlem
Citat:

Några tankar kring det?

Cool insikt.
Jag tror dock att av jord är du kommen och av jord ska du åter gå. Vår ande lever i en köttslig farkost och kommer lämna den när kroppen dör.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in