Flashback bygger pepparkakshus!
2025-12-22, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nodraketen
Jag kan inte yttra mig om hans intelligens nivå för jag har aldrig träffat honom, och det kan inte du heller även om du försöker.

Återigen han erkänner inget i snapchatten, hur länge orkar du ljuga om det egentligen?

Man är knappast extremt korkad för att man tycker det är pinsamt att medge att man inget minns de flesta hade tyckt att det var pinsamt att erkänna men motståndarsidan ljuger och greppar efter halmstrån för att kunna försvara en rättsskandal
Citera
2025-12-22, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Ja. Om han hade slutat vid hennes första "nej, sluta". Så hade detta inte ens ha blivit ett rättsligt ärende. Hon hade förmodligen förstått att han ändå hade försökt något, utifrån kvällen som helhet.

Men när han fortsätter trots upprepade nej, sluta. Bortfösande av hans händer och trosor som dras upp. Då är det inte på en nivå där hon ska behöva ta mer. Han har begått lagbrott och det finns ingen förmildrande omständighet.

Metafor: vi är hemma hos dig. Du har givit mig 500 spänn. Jag vill ha mer och säger "kan jag inte få 5000 spänn?". Du säger "nej, det blir inga mer pengar". Och jag sedan försöker ta din plånbok och du säger "nej, sluta" och slår bort mina händer. Men jag fortsätter. Och du fortsätter att säga "nej, sluta!" upprepade gånger och drar undan din plånbok och föser bort mina händer. Vid några tillfällen lyckas jag dock få tag i din plånbok och tar några hundralappar från dig, mot din vilja. Och du drar tillbaka den och fortsätter säga "nej, sluta!". Efter 10-15 minuter blir du rädd och inser att jag kommer inte ge mig förens jag har tagit 5000 spänn från dig... Så du flyr ditt eget hem med din plånbok.

Anser du då att att du gav mig 500 spänn är en "förmildrande omständighet " till det rån och rånförsök jag sedan utsätter dig för?

Börjar poletten trilla ner att den dömde 31-åringen är en våldtäktsförövare och det inte finns någon förmildrande omständighet för hans beteende? Han behöver sitta bakom lås och bom och lära sig att nej är nej.
Finns inga objektiva fakta som talar för våldtäkt det är du som är en efterbliven och känslostyrd åsna som inte klarar av att vara objektiv

Jag är 100 procent objektiv och jag har också räknat ut hur det hela ligger till det är inte speciellt svårt om man fokuserar på fakta istället för bias och magkänsla
Citera
2025-12-22, 15:12
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ja. Om han hade slutat vid hennes första "nej, sluta". Så hade detta inte ens ha blivit ett rättsligt ärende.

Men när han fortsätter trots upprepade nej, sluta. Bortfösande av hans händer och trosor som dras upp.

Metafor: vi är hemma hos dig. Du har givit mig 500 spänn. Jag vill ha mer och säger "kan jag inte få 5000 spänn?". Du säger "nej, det blir inga mer pengar". Och jag sedan försöker ta din plånbok och du säger "nej, sluta" och slår bort mina händer.

Börjar poletten trilla ner att den dömde 31-åringen är en våldtäktsförövare och det inte finns någon förmildrande omständighet för hans beteende?

Hade hon fattat grundläggande kunskaper om vad intimitet kan leda till så hade inte situationen överhuvudtaget uppstått. Vet du om hon är äldre än 10 år? Alltså rent intellektuellt.

Hon borde inte ens befunnit sig i en sits där hennes trosor varken åkte upp eller ner på henne.

Är du prostituerad? Nej skämt åsido. Börjar vi prata om pengar så blir dom flesta giriga. Så fungerar verkligheten.

Ligger en fin tjej du vill ligga med och trycker sin rumpa mot ditt skrev.

Då kommer reptilhjärnan vilja ha mer.

Biologi i dess enklaste form.
Citera
2025-12-22, 15:28
Medlem
Citat:
Så. Vad hade du skrivit då? Du är full. Sover över hos en polare (en manlig, för kvinnliga polare har du med stor sannolikhet inte). Ni sover i samma säng. Dagen efter vaknar du och minns inget av natten.

Din polare anklagar dig senare för våldtäkt. Erkänner du det då för att "rädda er och era gemensamma vänners vänskap" (så som den dömde 31-åringen påstår är är orsaken till att han erkänner våldtäkt eller sexuellt övergrepp I Snapchatkonversationen) eller skriver du som det är: att du inte minns?

Tänk efter riktigt noga nu! Och inse att du givetvis kommer skriva att du inte minns. Inte fan kommer du erkänna våldtäkt?!

Jag sover inte i samma säng som andra män.
Citera
2025-12-22, 15:39
Medlem
Palfagels avatar
Citat:
karaktärsvittnen är sällan av avgörande art, det finns således bara ett vittne som var i chock och vittnen har sett fel förut och det bedömdes hon ha gjort här med, frågor på det?

Nej sett Cp på platsen gjorde fler än lisbet palme, även om det bara var hon som pekade ut honom som mördare. Du bör nog också fundera på vad "karaktärsvittne" betyder. Och vittnen av denna typ är ofta även vid grova brott av direkt avgörande betydelse.

Vidare bedömdes inte lisbet sett fel. Det var fotokonfrontationen polisen gjorde som brast.
Citera
2025-12-22, 15:51
Medlem
Citat:
"Provocera fram våldtäkter?"
Tänker du likadant om mord? Finns mordfall där mordet är "framprovocerat". Ska sådana omständigheter minska straffet för mördaren?

Nu är ju mord och våldtäkt inte jämförbara brott, vilket vi gick igenom förra veckan. Men ja, det skulle man nog ändå kunna tänka sig vore rimligt även i vissa mordfall.

Citat:
Målsägande har i övrigt inte "provocerat fram våldtäkt". Hon har sagt nej till sex redan i bilen. Kunde inte den dömde 31-åringen tackla det nöjet skulle han ha sagt "kör hem mig istället". Då hade ingen våldtäkt skett.

Men han följer med hem till henne trot att han vet att hon inte vill ha sex.

Nej det vet han inte. Det där är ju bara sånt som kvinnor säger i sådana situationer för att inte verka för lätta och slampiga. Inget man tar på allvar om hennes beteende i övrigt tyder på annat. Vilket hångel, hembjudning och skedande i underkläder ändå gör i någon mån.

Citat:
Och väl där hemma försöker han sig på sex ändå trots hennes upprepade nej, sluta. Hon föser bort hans händer och drar upp sina trosor.
Han har knappast blivit "provocerad till våldtäkt ". Snarare i så fall "provocerad att bli sur och få blå ballar".

Målsägande litade på honom. Han svek hennes tillit. Big time.

Jag vet inte hur det är med dig, men jag brukar sannerligen inte hångla och skeda i bara underkläderna med personer jag kallar vänner. Hon har i allra högsta grad provocerat fram hans initiativ till sex. Det borde hon ha låtit bli om hon nu inte ville ha sex.

Detta fall går inte att jämföra med 100-åringen eller Hagamannen överhuvudtaget. I dessa fall kan man inte lägga någon skuld alls på offren. I detta fall kan man absolut anse att det s k "offret" hade en stor del i det hela och egentligen hela tiden var i kontroll över att avsluta situationen. Som HusvagnSvensson mycket riktigt påpekar så förekom ju varken tvång eller våld.
Citera
2025-12-22, 16:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Palfagel
Nej sett Cp på platsen gjorde fler än lisbet palme, även om det bara var hon som pekade ut honom som mördare. Du bör nog också fundera på vad "karaktärsvittne" betyder. Och vittnen av denna typ är ofta även vid grova brott av direkt avgörande betydelse.

Vidare bedömdes inte lisbet sett fel. Det var fotokonfrontationen polisen gjorde som brast.
Karaktärsvittnen är ganska ovanliga och ger ingenting de säger tom min vän som är en framgångsrik advokat, men det är klart du vet väl bättre.

Jag slutar diskutera det här nu, vi kan vara överens om vi inte är överens iaf.

Jag står fast vid min punkt det här är planerat av proffs, ingen efterbliven pundare.
Citera
2025-12-22, 19:43
Medlem
Citat:
Brukar du helt random gå och hångla upp män, för att sedan dumpa dem?
Tänker inte svara på den frågan. Men det är väl inget fel att ha ett engångshångel, om båda är med på det. Kan ju vara ganska mysigt och trevligt. Och då är det väl knappast att dumpa när det är över.
Citera
2025-12-22, 19:54
Medlem
Palfagels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Han ville ju ha sex med henne. Är väl uppsåt nog.

Nej det är det inte. Att vilja saker är långt ifrån att utföra dom.

Citat:
Är det så man mest tydligt säger nej?

Nej kanske inte. Och jag kan i detta fall faktiskt gå med på att det mkt väl kan ha funnits utrymme för att misstänkt inte hade uppsåt att våldta( i varje fall svårt att styrka den biten) i första läget när dom lägger sig i sängen.

Citat:
Hennes mun må ha sagt en sak men handlingen som säger mer än tusen ord, sa nånting annat.

Dock inte efter hans första närmanden i sängen. Då var nej väldigt tydligt, både i ord och handling.

Citat:
Hennes beteende borde inte straffa en människa i 3 år.

Fast det är ju misstänkts beteende som lett till straffet. Utför inte samlag med människor som inte vill. Är inte det mycket självklart? Även om dom visat dubbla signaler innan. När en människa vänder och säger nej så låter man ju bli, av tre anledningar 1) man vill självklart inte göra sig skyldig till en våldtäkt 2) man vill inte hamna i fängelse 3) normala män vill bara ha sex med kvinnor som vill detsamma.

Visst man kan bli sur, man kan bli besviken att man inte fick det man hoppades på( dvs sex) men det missnöjet kan man visa på andra( lagliga ) sätt än att våldta.
Citera
2025-12-22, 20:41
Avstängd
Citat:
Nej det är det inte. Att vilja saker är långt ifrån att utföra dom.

Nej kanske inte. Och jag kan i detta fall faktiskt gå med på att det mkt väl kan ha funnits utrymme för att misstänkt inte hade uppsåt att våldta( i varje fall svårt att styrka den biten) i första läget när dom lägger sig i sängen.

Dock inte efter hans första närmanden i sängen. Då var nej väldigt tydligt, både i ord och handling.

Fast det är ju misstänkts beteende som lett till straffet. Utför inte samlag med människor som inte vill. Är inte det mycket självklart? Även om dom visat dubbla signaler innan. När en människa vänder och säger nej så låter man ju bli, av tre anledningar 1) man vill självklart inte göra sig skyldig till en våldtäkt 2) man vill inte hamna i fängelse 3) normala män vill bara ha sex med kvinnor som vill detsamma.

Visst man kan bli sur, man kan bli besviken att man inte fick det man hoppades på( dvs sex) men det missnöjet kan man visa på andra( lagliga ) sätt än att våldta.
ok men det måste finnas ett uppsåt för att man ska kunna dömas för våldtäkt.
Citera
2025-12-22, 20:44
Medlem
Palfagels avatar
Citat:
ok men det måste finnas ett uppsåt för att man ska kunna dömas för våldtäkt.

Ja, och det är inte ens tal om en gränspuck eller ens nära oaktsamhet om man trots upprepade nej (både i ord och handling) ändå för in fingrar och penis i en person
Citera
2025-12-22, 20:48
Avstängd
Citat:
Ja, och det är inte ens tal om en gränspuck eller ens nära oaktsamhet om man trots upprepade nej (både i ord och handling) ändå för in fingrar och penis i en person
Nu vet ju inte du vad som hänt i ord och handling, du utgår ju bara ifrån att allt som står i domen är sant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in