Citat:
Ursprungligen postat av
TomatKungen
"Provocera fram våldtäkter?"
Tänker du likadant om mord? Finns mordfall där mordet är "framprovocerat". Ska sådana omständigheter minska straffet för mördaren?
Nu är ju mord och våldtäkt inte jämförbara brott, vilket vi gick igenom förra veckan. Men ja, det skulle man nog ändå kunna tänka sig vore rimligt även i vissa mordfall.
Citat:
Målsägande har i övrigt inte "provocerat fram våldtäkt". Hon har sagt nej till sex redan i bilen. Kunde inte den dömde 31-åringen tackla det nöjet skulle han ha sagt "kör hem mig istället". Då hade ingen våldtäkt skett.
Men han följer med hem till henne trot att han vet att hon inte vill ha sex.
Nej det
vet han inte. Det där är ju bara sånt som kvinnor säger i sådana situationer för att inte verka för lätta och slampiga. Inget man tar på allvar om hennes beteende i övrigt tyder på annat. Vilket hångel, hembjudning och skedande i underkläder ändå gör i någon mån.
Citat:
Och väl där hemma försöker han sig på sex ändå trots hennes upprepade nej, sluta. Hon föser bort hans händer och drar upp sina trosor.
Han har knappast blivit "provocerad till våldtäkt ". Snarare i så fall "provocerad att bli sur och få blå ballar".
Målsägande litade på honom. Han svek hennes tillit. Big time.
Jag vet inte hur det är med dig, men jag brukar sannerligen inte hångla och skeda i bara underkläderna med personer jag kallar vänner. Hon har i allra högsta grad provocerat fram hans initiativ till sex. Det borde hon ha låtit bli om hon nu inte ville ha sex.
Detta fall går inte att jämföra med 100-åringen eller Hagamannen överhuvudtaget. I dessa fall kan man inte lägga någon skuld alls på offren. I detta fall kan man absolut anse att det s k "offret" hade en stor del i det hela och egentligen hela tiden var i kontroll över att avsluta situationen. Som HusvagnSvensson mycket riktigt påpekar så förekom ju varken tvång eller våld.