Citat:
Ursprungligen postat av
Majsmannen2
Jo jag förstår skillnaden men alla människor kanske gör skillnaden lite olika. Tycker det är intressant att höra hur någon på ena sidan helt plötsligt kan få acceptans för andra sidan, "bara" för några med makt säger så.
Jag accepterar ju inte domen och visar det tydligt i mitt sätt att diskutera här ute. Jag kommer inte få en annan acceptans eller uppfattning beroende på vad andra tycker. Om inte helt andra uppgifter skulle dyka upp. Då får man ju pröva sitt samvete mot det.
Synd du inte fick chansen att lära Umeå tjejen samma inställning.
Tänk om hon bara, fogat sig och tagit det för vad det var. Accepterat läget och insett sin egen skuld i varför det blev som det blev.
Vore beundransvärt.
Ja. Om han hade
slutat vid hennes
första "nej, sluta". Så hade detta inte ens ha blivit ett rättsligt ärende. Hon hade förmodligen förstått att han ändå hade försökt något, utifrån kvällen som helhet.
Men när han fortsätter trots
upprepade nej, sluta. Bortfösande av hans händer och trosor som dras upp. Då är det
inte på en nivå där hon ska behöva ta mer. Han har begått lagbrott och det finns ingen förmildrande omständighet.
Metafor: vi är hemma hos dig. Du har givit mig 500 spänn. Jag vill ha mer och säger "kan jag inte få 5000 spänn?". Du säger "nej, det blir inga mer pengar". Och jag sedan försöker ta din plånbok och du säger "nej, sluta" och slår bort mina händer. Men jag
fortsätter. Och du fortsätter att säga "nej, sluta!"
upprepade gånger och drar undan din plånbok och föser bort mina händer. Vid några tillfällen lyckas jag dock få tag i din plånbok och tar några hundralappar från dig, mot din vilja. Och du drar tillbaka den och fortsätter säga "nej, sluta!". Efter 10-15 minuter blir du rädd och inser att jag kommer
inte ge mig förens jag har tagit 5000 spänn från dig... Så du flyr ditt eget hem med din plånbok.
Anser du då att att du gav mig 500 spänn är en "förmildrande omständighet " till det rån och rånförsök jag sedan utsätter dig för?
Börjar poletten trilla ner att den dömde 31-åringen är en våldtäktsförövare och det
inte finns någon förmildrande omständighet för hans beteende? Han behöver sitta bakom lås och bom och lära sig att
nej är nej.