2025-12-16, 00:14
Medlem
Jag är inte glad för att det här hände, jag mådde aldrig bra på Buvidal men det funkade perfekt när jag fick Subutex och så händer det här några månader in i behandlingen.
Jag har hoppas att jag mådde dåligt för att det var i början av behandlingen som gjorde att jag mådde dåligt och att när vi jag nu vid årsskiftet kommer må som jag gör nu när jag bytt till Buvidal, men jag har ingen plan B om det nu visar sig att jag kommer må dåligt, jag vågar knappt tänka tanken.
När man frågar sjuksköterskorna så säger dom att dom kommer ordna så att det kommer bli bra, men jag fattar inte hur!
Citera
2025-12-19, 10:04
Medlem
Jag tror att vi är många som är oroliga och ovissa om framtiden nu när vi tvingas ifrån en behandling som faktiskt fungerar och även gör att man får distans både från mottagningen och missbruket.
Min förhoppning nu är att den stora mängden subutex som har byggts upp i systemet sitter i ett tag framöver och kompenserar den lägre dosen som buvidal ger och att kroppen då vänjer sig successivt över tid och toleransen sjunker i takt med att subutexen går ur och att jag om ett tag kan känna samma effekt av buvidal vilket jag aldrig gjorde första vändan jag provade.

Är dock lite besviken på bristen på information och planering min mottagning har gett mig, hade jag inte lyft frågan själv vid förra injektionen så hade inte min sköterska nämnt det alls.

Sen lär det uppstå problem för dom då väldigt stor andel av patienterna på min mottagning har subutex injektion och det lär ju bli mycket mer arbete för dem att börja med tabletter för många igen och vecko buvidal för fler, undrar om de har kapacitet för att klara den ökade arbetsbördan.
Lär bli svårt för nya sökande att kunna komma in ett tag framöver nu.
/Waltman
Citera
2025-12-21, 16:03
Medlem
Hur går man till väga om man vill söka sig till laro? Har inget missbruk idag men ett tungt opiatmissbruk i bagaget. Har ett otrolig sug efter opiater och min kropp fungerar inte utan medicin känns det som.. Vart börjar jag?
Citera
2025-12-21, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nofear99
Hur går man till väga om man vill söka sig till laro? Har inget missbruk idag men ett tungt opiatmissbruk i bagaget. Har ett otrolig sug efter opiater och min kropp fungerar inte utan medicin känns det som.. Vart börjar jag?

Antingen kan du skriva en egen remiss, eller så kan du gå till din läkare och be om hjälp med att skriva en remiss. Jag gjorde båda delarna vid olika tillfällen innan jag fick hjälp.
Citera
2025-12-21, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waltman
Jag tror att vi är många som är oroliga och ovissa om framtiden nu när vi tvingas ifrån en behandling som faktiskt fungerar och även gör att man får distans både från mottagningen och missbruket.
Min förhoppning nu är att den stora mängden subutex som har byggts upp i systemet sitter i ett tag framöver och kompenserar den lägre dosen som buvidal ger och att kroppen då vänjer sig successivt över tid och toleransen sjunker i takt med att subutexen går ur och att jag om ett tag kan känna samma effekt av buvidal vilket jag aldrig gjorde första vändan jag provade.

Är dock lite besviken på bristen på information och planering min mottagning har gett mig, hade jag inte lyft frågan själv vid förra injektionen så hade inte min sköterska nämnt det alls.

Sen lär det uppstå problem för dom då väldigt stor andel av patienterna på min mottagning har subutex injektion och det lär ju bli mycket mer arbete för dem att börja med tabletter för många igen och vecko buvidal för fler, undrar om de har kapacitet för att klara den ökade arbetsbördan.
Lär bli svårt för nya sökande att kunna komma in ett tag framöver nu.
/Waltman

Likaså Subutex depålapparna kommer även dom försvinna
Citera
2025-12-22, 03:26
Medlem
Snylts avatar
Har gått tillbaka och kikat lite här men verkar mest stå om behandling av opiatberoende.
Styrkekramar till er som bekämpar den striden.

Har haft turen att inte hamna i det träsket, bara hasat i utkanterna men inte blivit värre än så.

Har dock en form av blandmissbruk där de centralstimulerande är min största fiende, även om alkohol och cannabis inte gör saken bättre.

Får hjälp mot alkoholen men skulle behöva något som tar bort effekten, suget och lusten att vilja slajfa också.

Jag har börjat få ordning på min tillvaro igen men har så stora problem att hålla mig helt borta. Är sjukt ansträngande och blir så utmattad av att försöka stoppa mig själv hela tiden. Trillar dit lite då och då iaf, även om det är klart bättre nu än nästan dagligen.

Jag har skaffat mig en ny relation som jag verkligen verkligen inte vill förstöra. Har förstört flera innan och är så trött på att göra detta mot mig själv och andra. Och denna gång känns det verkligen som jag har hittat någon som är såååååååå rätt för mig att nu får det bara vara nog.

Jag tar redan skogspromenader, tränar, mediterar etc och försöker i den mån det går utföra andra aktiviteter som tar tankarna på annat håll.

Men behöver hjälp på traven. Någon som har något tips?
Citera
2025-12-22, 14:48
Medlem
Du borde verkligen verkligen ge NA en chans och om du redan har provat men inte gilla det ge det en chans till och bestäm dig för att gå på så många möten du bara orkar ett par månader. Jag är med i LARO men NA har varit ett fantastiskt tillägg för mig som både är beroende av opiater, alkohol och tjack. Jag tror inte jag hade klarat det utan möten, sponsor och stegarbete. Som du säkert vet är drogerna bara ett symptom för en beroendeperson. Det har ställt till med så sjukt mycket annat också som jag varit maktlös inför då jag lätt blir manisk och fastnar i mitt eget huvud.

Kanske låter lite svamligt men gör dig själv en tjänst och prova och lycka till verkligen vet hur jävligt det är när man kämpar

Citat:
Ursprungligen postat av Snylt
Har gått tillbaka och kikat lite här men verkar mest stå om behandling av opiatberoende.
Styrkekramar till er som bekämpar den striden.

Har haft turen att inte hamna i det träsket, bara hasat i utkanterna men inte blivit värre än så.

Har dock en form av blandmissbruk där de centralstimulerande är min största fiende, även om alkohol och cannabis inte gör saken bättre.

Får hjälp mot alkoholen men skulle behöva något som tar bort effekten, suget och lusten att vilja slajfa också.

Jag har börjat få ordning på min tillvaro igen men har så stora problem att hålla mig helt borta. Är sjukt ansträngande och blir så utmattad av att försöka stoppa mig själv hela tiden. Trillar dit lite då och då iaf, även om det är klart bättre nu än nästan dagligen.

Jag har skaffat mig en ny relation som jag verkligen verkligen inte vill förstöra. Har förstört flera innan och är så trött på att göra detta mot mig själv och andra. Och denna gång känns det verkligen som jag har hittat någon som är såååååååå rätt för mig att nu får det bara vara nog.

Jag tar redan skogspromenader, tränar, mediterar etc och försöker i den mån det går utföra andra aktiviteter som tar tankarna på annat håll.

Men behöver hjälp på traven. Någon som har något tips?
Citera
2025-12-22, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nofear99
Lättaste och snabbaste sättet skulle jag säga är att kontakta en handläggare på vuxen missbruk på socialtjänsten, laro tycks ha en förkärlek till socialtjänsten och det väger tungt att ha dem i ryggen.
Vill man inte ha socialen inblandade så kan man skicka in en egenremiss eller via en läkare, det ska teoretiskt gå men det är inte alla mottagningar som godkänner enbart det utan vill ha med en handläggare på soc, troligtvis för att man ska ha så bra skyddsnät som möjligt runt sig och möjlighet till eftervård osv.
Jag testade egenremiss men det gick inte men när jag ansökte och skrev mitt personliga brev ihop med min handläggare kom jag in direkt, eller ja jag fick påbörja provveckorna.
Första gången hade jag ett positivt prov på amfetamin näst sista veckan av provveckorna och åkte ut på dagen, sökte igen direkt och skötte provtiden perfekt den gången när jag fick försöka igen och blev då antagen fullt ut.
När man väl är inne sen är de mycket mer förlåtande med återfall och sidointag och jobbar med en för att bryta det istället för att sparka ut en så länge man är ärlig och försöker. Det tycker jag är mycket bättre för då vågar man vara öppen och ärlig med dom och man hjälps åt att komma till rätta med problematiken.
Dock har jag inte mycket för de som sidomissbrukar regelbundet och inte har minsta tanke att bli rena och skötsamma, de förstör för oss andra som verkligen vill ha en fungerande vardag och jag tycker att efter så många återfall borde de uteslutas och ge sin plats till någon som verkligen vill.

/Waltman
Citera
2025-12-23, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waltman
Lättaste och snabbaste sättet skulle jag säga är att kontakta en handläggare på vuxen missbruk på socialtjänsten, laro tycks ha en förkärlek till socialtjänsten och det väger tungt att ha dem i ryggen.
Vill man inte ha socialen inblandade så kan man skicka in en egenremiss eller via en läkare, det ska teoretiskt gå men det är inte alla mottagningar som godkänner enbart det utan vill ha med en handläggare på soc, troligtvis för att man ska ha så bra skyddsnät som möjligt runt sig och möjlighet till eftervård osv.
Jag testade egenremiss men det gick inte men när jag ansökte och skrev mitt personliga brev ihop med min handläggare kom jag in direkt, eller ja jag fick påbörja provveckorna.
Första gången hade jag ett positivt prov på amfetamin näst sista veckan av provveckorna och åkte ut på dagen, sökte igen direkt och skötte provtiden perfekt den gången när jag fick försöka igen och blev då antagen fullt ut.
När man väl är inne sen är de mycket mer förlåtande med återfall och sidointag och jobbar med en för att bryta det istället för att sparka ut en så länge man är ärlig och försöker. Det tycker jag är mycket bättre för då vågar man vara öppen och ärlig med dom och man hjälps åt att komma till rätta med problematiken.
Dock har jag inte mycket för de som sidomissbrukar regelbundet och inte har minsta tanke att bli rena och skötsamma, de förstör för oss andra som verkligen vill ha en fungerande vardag och jag tycker att efter så många återfall borde de uteslutas och ge sin plats till någon som verkligen vill
.

/Waltman
Fast det är inte så det funkar i verkligheten att om dom som missköter sig tar upp någon annans plats , det skulle ändå se ut på samma sätt med kötiderna hos vissa Laro.
Citera
2025-12-23, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1apotek-arne1
Fast det är inte så det funkar i verkligheten att om dom som missköter sig tar upp någon annans plats , det skulle ändå se ut på samma sätt med kötiderna hos vissa Laro.
Den laro mottagningen jag går på är det intagnings stopp på grund av platsbrist, så jo jag skulle säga att de tar platsen från någon som kanske skulle ha bättre behov av den.
Självklart finns det säkert mottagningar som ej har kö in och då gäller inte det jag skrev ovan.

Mvh waltman
Citera
2025-12-28, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filurenhehe
Ni som har medicinen på recept, hämtar ni på apoteket och hur länge hämtar ni för? Och hur funkar det att lämna UP när man har det på recept? Ringer dom än eller har man fortfarande fasta tider man ska in och lämna?

Jag hämtar från apoteket. Får medicin för 2 månader i stöten. Inga up än sålänge.
Citera
2025-12-28, 12:39
Medlem
GonerStoners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1apotek-arne1

Förstår inte riktigt hur du tänker?
Vad han säger är väl så nära verkligheten man kan komma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in