Citat:
Ursprungligen postat av
Nofear99
Hur går man till väga om man vill söka sig till laro? Har inget missbruk idag men ett tungt opiatmissbruk i bagaget. Har ett otrolig sug efter opiater och min kropp fungerar inte utan medicin känns det som.. Vart börjar jag?
Lättaste och snabbaste sättet skulle jag säga är att kontakta en handläggare på vuxen missbruk på socialtjänsten, laro tycks ha en förkärlek till socialtjänsten och det väger tungt att ha dem i ryggen.
Vill man inte ha socialen inblandade så kan man skicka in en egenremiss eller via en läkare, det ska teoretiskt gå men det är inte alla mottagningar som godkänner enbart det utan vill ha med en handläggare på soc, troligtvis för att man ska ha så bra skyddsnät som möjligt runt sig och möjlighet till eftervård osv.
Jag testade egenremiss men det gick inte men när jag ansökte och skrev mitt personliga brev ihop med min handläggare kom jag in direkt, eller ja jag fick påbörja provveckorna.
Första gången hade jag ett positivt prov på amfetamin näst sista veckan av provveckorna och åkte ut på dagen, sökte igen direkt och skötte provtiden perfekt den gången när jag fick försöka igen och blev då antagen fullt ut.
När man väl är inne sen är de mycket mer förlåtande med återfall och sidointag och jobbar med en för att bryta det istället för att sparka ut en så länge man är ärlig och försöker. Det tycker jag är mycket bättre för då vågar man vara öppen och ärlig med dom och man hjälps åt att komma till rätta med problematiken.
Dock har jag inte mycket för de som sidomissbrukar regelbundet och inte har minsta tanke att bli rena och skötsamma, de förstör för oss andra som verkligen vill ha en fungerande vardag och jag tycker att efter så många återfall borde de uteslutas och ge sin plats till någon som verkligen vill.
/Waltman