2025-11-14, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImovaneKungen
Det verkar vara Subutex injektionen som heter subutex som ska tas bort. Så det är inte i tablett/film form eller Buvidal detta gäller utan själva månads sprutan som heter "Subutex" som ska tas bort. Blev själv lite orolig att det handlade om pillerna men insåg rätt snabbt att det är injektionen. Buvidal är väll Camurus ? tror jag.

Exakt
Citera
2025-11-14, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fruktfabrik
Exakt

Det är förmodligen för att fler personer väljer Buvidal före Subutex sprutan. Dem kom in lite sent när Buvidal redan tagit upp stora delar av marknaden + att Buvidal har veckosprutor..det har inte Subutex. Så det är bara + när det kommer till Buvidal. Hade lätt valt Buvidal, men trivs bra med piller som det är just nu + 5 år helt drogfri
Citera
2025-11-15, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Ja det finns fogdhyttans behandlingshem i Filipstad tar emot har själv en vän som varit där och han har LARO även icuro i sjövik tar emot LARO patienter det är väll de två hemmen jag kommer på på rak arm
Tack så jättemycket för svar
Citera
2025-11-20, 20:19
Medlem
Jag är jävligt nervös för att det försvinner, jag började med Buvidal men mådde inte bra, så den tredje sprutan så bytte jag till Subutex och sen har jag mått prima.
Hoppas verkligen det var för att jag precis börjat behandlingen som jag mådde dåligt och inte av själva Buvidal.

Om jag nu skulle må dåligt på den och jag får börja med tabletter, finns det någon möjlighet att få med sig tabletter för några dagar?
Jag har verkligen inte tid och åka dit varje dag…
Jag tillhör dom skötsamma med jobb och sånt…
Citera
2025-11-20, 23:46
Medlem
ErsByxlighets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gudamanniskan
Jag är jävligt nervös för att det försvinner, jag började med Buvidal men mådde inte bra, så den tredje sprutan så bytte jag till Subutex och sen har jag mått prima.
Hoppas verkligen det var för att jag precis börjat behandlingen som jag mådde dåligt och inte av själva Buvidal.

Om jag nu skulle må dåligt på den och jag får börja med tabletter, finns det någon möjlighet att få med sig tabletter för några dagar?
Jag har verkligen inte tid och åka dit varje dag…
Jag tillhör dom skötsamma med jobb och sånt…

Den aktiva substansen i sub är ju samma som i Buvidal (Buprenorfin), så skulle väl luta mot att det var reaktionen på läkemedlet i sig som gjorde att du mådde piss, och inte just buvidal. Suger ju att behöva byta ett fungerande koncept men kanske kan du hitta något som passar dig. Finns ju till och med månadsdepot, så blir livet ännu lättare.
Citera
2025-11-24, 17:47
Medlem
jaja1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -charliesheen
Shit går man runt med sug trots Metadon alltså? Trodde metadon var som en vanlig opioid till skillnad från sub
Jag står på 100 mg metadon och har även imovane till natten. Jag känner mig inte riktigt nöjd med 100 mg meta. Vill upp till i alla fall 110 mg. Har sug på varor även på 100 mg. Fast metadon har hjälpt mig oerhör mycket mer än buprenorfin. Blev bara mer drogsugen på Bup! Tog konstanta återfall fast jag stod på 24 mg Subutex. Metadonet får i alla fall mig att gå runt och inte känna konstant drogsug.
Citera
2025-12-05, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaja1
Jag står på 100 mg metadon och har även imovane till natten. Jag känner mig inte riktigt nöjd med 100 mg meta. Vill upp till i alla fall 110 mg. Har sug på varor även på 100 mg. Fast metadon har hjälpt mig oerhör mycket mer än buprenorfin. Blev bara mer drogsugen på Bup! Tog konstanta återfall fast jag stod på 24 mg Subutex. Metadonet får i alla fall mig att gå runt och inte känna konstant drogsug.

Kände samma som du när jag stod på 100mg, faktist otroligt vad en 10mg höjning kan göra — nu har jag varit på 110 i 8 månader drygt och detta räcker bra för mig, inga planer på att öka.

Så tips till dig är att höja 10mg och ge det tid, för mig är 110 vad jag behöver per dygn för att må fint och slippa tråkigheter.
Citera
2025-12-06, 14:27
Medlem
jaja1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dunderino
Kände samma som du när jag stod på 100mg, faktist otroligt vad en 10mg höjning kan göra — nu har jag varit på 110 i 8 månader drygt och detta räcker bra för mig, inga planer på att öka.

Så tips till dig är att höja 10mg och ge det tid, för mig är 110 vad jag behöver per dygn för att må fint och slippa tråkigheter.
Tack för tipset. Jag ska ta upp om en eventuell höjning till 110 mg nu på Måndag. Jag har stått på 100 mg ett bra tag nu. Men känner inte att det räcker. Det borde inte vara några problem för mig att få gå upp till 110 mg. Jag har känt att 110 mg är max för mig, och om jag känner som du gör på 110 mg så vore det guld. Jag mår ändå klart bättre på 100 än vad jag gjorde på 90 mg. Men 110 känner jag är den perfekta dosen för mig.
Citera
2025-12-08, 18:38
Moderator
Morfar-52s avatar
OT som inte gynnar tråden raderat./mod
Citera
2025-12-09, 23:18
Medlem
Hej på er alla!

Hur tänker ni här inne som kommer att drabbas nu snart av att subutex injektionen tas bort? Har ni lagt upp en ny plan med ert team redan eller vad säger de på er mottagning?

Jag själv har haft svårt att bli stabil på ett sätt som fungerar både vad gäller mående och abstinens och livet i övrigt med jobbet och familjen. Det som till slut fungerar bäst för mig är 300mg injektioner en gång i månaden, jag står alltså kvar på den högre dosen och har inte gått ner till 100mg för när jag gjorde det blev jag abstinent. Jag är väldigt tacksam för viljan hos min sköterska och läkare som gått med på detta då det är långt ifrån någon självklarhet men de vet att jag är öppen ärlig och har lämnat rena prover i över två år trots flera månader där jag blivit sjuk före det varit dags för ny dos. Jag har gett dem chansen och förtroendet att hitta en lösning och de har tagit hänsyn till min känsla och mående och inte bara vad riktlinjerna säger.
Före jag började med subutex sprutan så testade vi buvidal i olika former gällande intervall och styrka men det fungerade helt enkelt aldrig något bra för mig tyvärr, den blev helt enkelt för svag eller vad man ska säga för min del.
Jag har ett iv bruk av heroin under flera år i bagaget när jag sökte mig till laro och före detta många år av höga doser oxy, alltså ett relativt tungt missbruk att utgå ifrån.
Min sköterska säger att jag kvalificerar mig för metadon om jag vill men jag har hela tiden velat försöka klara mig utan att behöva ta till det och helst inte behöva fippla med tabletter heller då jag vill bryta så mycket som möjligt från missbruks tiden och vara så självständig jag kan med så lite påverkan på vardagen som möjligt.

Som ni förstår har både jag och tjejen lite lättare panik nu att hela karusellen börjar om när de klipper injektionerna. Min mottagning står fortfarande och avvaktar vad andra ska göra och vad Läkemedelsverket säger innan de går ut med något konkret men jag har blivit tillsagd att börja förbereda mig på att framöver kommer det att ske. De köper på sig ett större lager med subutex då hållbarheten är fram till slutet av 2026 så vi har lite tid på oss att bestämma framtiden men något måste ju göras.

Blev ganska långt märker jag men behöver nog skriva av mig lite oro..

Mvh w
Citera
2025-12-13, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waltman
Hej på er alla!

Hur tänker ni här inne som kommer att drabbas nu snart av att subutex injektionen tas bort? Har ni lagt upp en ny plan med ert team redan eller vad säger de på er mottagning?

Jag själv har haft svårt att bli stabil på ett sätt som fungerar både vad gäller mående och abstinens och livet i övrigt med jobbet och familjen. Det som till slut fungerar bäst för mig är 300mg injektioner en gång i månaden, jag står alltså kvar på den högre dosen och har inte gått ner till 100mg för när jag gjorde det blev jag abstinent. Jag är väldigt tacksam för viljan hos min sköterska och läkare som gått med på detta då det är långt ifrån någon självklarhet men de vet att jag är öppen ärlig och har lämnat rena prover i över två år trots flera månader där jag blivit sjuk före det varit dags för ny dos. Jag har gett dem chansen och förtroendet att hitta en lösning och de har tagit hänsyn till min känsla och mående och inte bara vad riktlinjerna säger.
Före jag började med subutex sprutan så testade vi buvidal i olika former gällande intervall och styrka men det fungerade helt enkelt aldrig något bra för mig tyvärr, den blev helt enkelt för svag eller vad man ska säga för min del.
Jag har ett iv bruk av heroin under flera år i bagaget när jag sökte mig till laro och före detta många år av höga doser oxy, alltså ett relativt tungt missbruk att utgå ifrån.
Min sköterska säger att jag kvalificerar mig för metadon om jag vill men jag har hela tiden velat försöka klara mig utan att behöva ta till det och helst inte behöva fippla med tabletter heller då jag vill bryta så mycket som möjligt från missbruks tiden och vara så självständig jag kan med så lite påverkan på vardagen som möjligt.

Som ni förstår har både jag och tjejen lite lättare panik nu att hela karusellen börjar om när de klipper injektionerna. Min mottagning står fortfarande och avvaktar vad andra ska göra och vad Läkemedelsverket säger innan de går ut med något konkret men jag har blivit tillsagd att börja förbereda mig på att framöver kommer det att ske. De köper på sig ett större lager med subutex då hållbarheten är fram till slutet av 2026 så vi har lite tid på oss att bestämma framtiden men något måste ju göras.

Blev ganska långt märker jag men behöver nog skriva av mig lite oro..

Mvh w

Jag står också på 300mg/mån och det fungerar väldigt bra. Kommer att få ha det tills den är slut sen blir det 160mg buvidal. Är inte mycket jag kan göra åt det så jag förstår din oro till 100%! Vi kan bara hoppas det blir någon ändring så Subutex blir kvar i Sverige. Jag kan inte ha tabletter hemma och fick abstinens efter 2-3v på 100mg.
Citera
2025-12-13, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kasst
Jag står också på 300mg/mån och det fungerar väldigt bra. Kommer att få ha det tills den är slut sen blir det 160mg buvidal. Är inte mycket jag kan göra åt det så jag förstår din oro till 100%! Vi kan bara hoppas det blir någon ändring så Subutex blir kvar i Sverige. Jag kan inte ha tabletter hemma och fick abstinens efter 2-3v på 100mg.
Det låter som att vi har väldigt liknande situation, har du testat buvidal tidigare? Jag gjorde många försök men blev aldrig helt stabil tyvärr, det som var närmast att fungera var högsta veckodosen men det blir ju en del spring igen vilket är väldigt tråkigt när man ändå har kommit till den punkt att man bara är där månadsvis och lämnar något prov per halvår.
Om det slutar med att jag behöver gå över till tabletter så hoppas jag innerligt att man kan få på recept direkt men skulle inte förvåna mig om de vill ha in mig tätare.

Hur som helst lär det bli en väldigt mycket högre belastning på mottagningarna och längre köer på nya ansökningar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in