Citat:
Att utföra mordet där det finns risk för bevakning ser jag inte som optimalt. Bättre inne i stan. Människor är i regel värdelösa vittnen och vädret var inget vidare. Få människor på samma plats är duktigare på att lägga varandra på minnet än många. Fler människor stör. För mycket brus. Och många dricker alkohol vid löning. Grumlar uppmärksamheten.
Jag förutsätter att Palmes eller Mårtens telefon var avlyssnad. Ett team hade åtminstoner tre timmar på sig att planera. Placera en man vid vardera biograf och sen se över vilka alternativa vägar paret har hem till bostaden. Paret gillade väl att promenera och risken fanns förstås att dom kunde ta en taxi hem.
Man bestämmer vart skytten ska bege sig efter dådet beroende på färdväg och plockas upp i bil.
Detta är tidsödande med lång väntan innan tillfället uppenbarar sig. Men det kan finnas länder som är beredda att offra resurser på det.
Är det Mossad, så skulle dom aldrig ge dig minsta lilla anledning att misstänka att det var dom. Men vi har ju CIA eller Nato eller svenskar som ville ha bort Palme.
I vilket fall. Mordet kommer aldrig klaras upp.
Jag förutsätter att Palmes eller Mårtens telefon var avlyssnad. Ett team hade åtminstoner tre timmar på sig att planera. Placera en man vid vardera biograf och sen se över vilka alternativa vägar paret har hem till bostaden. Paret gillade väl att promenera och risken fanns förstås att dom kunde ta en taxi hem.
Man bestämmer vart skytten ska bege sig efter dådet beroende på färdväg och plockas upp i bil.
Detta är tidsödande med lång väntan innan tillfället uppenbarar sig. Men det kan finnas länder som är beredda att offra resurser på det.
Är det Mossad, så skulle dom aldrig ge dig minsta lilla anledning att misstänka att det var dom. Men vi har ju CIA eller Nato eller svenskar som ville ha bort Palme.
I vilket fall. Mordet kommer aldrig klaras upp.
Motiv är fel ände att börja i, för att sedan pressa in omständigheterna i sådant.
Den fruktbara utgångspunkten är istället omständigheter och tillvägagångssätt vid utförandet.
Undvikas bör teorier som alltid bekräftas, det vill säga styrks oavsett hur saker gått till.
Som att skjuta en statsminister mitt bland folk och inför ett antal vittnen rentav är fördelaktigt och därmed professionellt. Vilken riktig GM skulle på förhand föredra detta?
Ja, det är ju enkelt att förutsätta avlyssning. Så simpelt är det i praktiken dock inte. Finns det någon idé om hur det faktiskt skulle gått till? Och vilket syftet skulle vara? Att blanda in sonens telefon är för övrigt ytterligare ett exempel att betrakta saker efter hur aktuell kväll visade sig förlöpa och inte utifrån vad som var tänkbart på förhand (det vill säga att statsministern ringde sonen för att meddela de tillfällen han skulle ut och cirkulera i city).
Mossad avslöjar inte att det är Mossad genom att genomföra saken på ett sätt som inte är identiskt med vad man kan förvänta sig av en stolleinsats. Det finns goda skäl till att organiserade attentat plägar se ut på vissa sätt, exempelvis att anstiftare till sådana inte är beredda att ta vilka risker som helst. Det var givetvis inte Mossad heller.
Att Palme inte var bevakad på sin fritid torde framgått för en kapacitetsstark GM. Men jag kan dela med mig av ett annat tips till attentatsmännen. Statsministern besökte regelbundet på lördagar ett sjukhem utanför stan. Han åkte ensam dit i bil. Vänta på parkeringen utanför och kliv fram och verkställ saken när han återkommer och sätter sig i bilen.