Citat:
Ursprungligen postat av
ReedMe
Skottskada i huvudet kräver att offret snabbt får vård.
Vi kan enas om att det är fördelaktigt att snabbt komma under kvalificerad vård vid allvarliga skador. Att 50% överlever skott i huvudet är dock alldeles felaktigt. Den stora majoriteten träffade i huvudet avlider omedelbart. I den lilla andel som inte gör det och som snabbt kommer till sjukhus, klarar de 50% du pratar om livhanken. Som ofta innebär olika grad av vegetativt tillstånd.
Citat:
Som det var nu sköt GM mot tre vitala strukturer där åtminstone luftstrupen och stora kroppspulsårdern är direkt dödande.
Ok, så GM hade med sitt millimeterprecisionsskott föresatt sig att träffa inte mindre än tre olika bestämda strukturer. Och fick dessutom stor hjälp av den vävnadsdestruktiva effekt kulans oförutsedda tumlade i kroppen innebar.
Citat:
En polis skjuter aldrig mot huvudet för att snabbt oskadliggöra en våldsam, hotfull, beväpnad person, polisen skjuter mot bålen där många vitala organ finns.
Polisen skjuter inte för att
avrätta personer som utgör ett omedelbart hot, vilket huvudskott i praktiken skulle innebära. Utan för att oskadliggöra. Och det görs effektivt med skott mot överkroppens centrum samtidigt som det innebär goda möjligheter att överleva en sådan skada.
Apropå polisens kulor, så kan man passa på att notera att svensk polis för ett antal år sedan bytte ut sin "skonsamma" helmantlade ammunition som riskerade att passera igenom en kropp utan att göra någon större skada och inte oskadliggöra en person mot vävnadsdestruerande expanderande kulor.
Kulorna som användes i fallet MOP var en förstärkt variant av vanliga helmantlade kulor och vars syfte var att i än högre grad gå rakt igenom det de träffar. Men nu hade ju GM tur med att kulan började tumla vid islag. Typiskt Mossad.
Citat:
Men nu har jag lite koll på vad experterna i tråden anser. En professionell mördare av statsminister är noga med att lämna sin signatur så att alla ska veta vem som ligger bakom mordet. Mördaren ser till att använda det skjutvapen som är bäst lämpat för uppgiften, helst sitt tjänstevapen. Själva mordet ska ske på en sweetspot så att utredande polis förstår att det är ett proffs som utfört dådet och att hen noggrant kartlagt målet innan för att hitta bästa möjliga plats att ta ut offret på. Gärna en plats där civila spanare från säk rör sig som har till uppgift att på avstånd bevaka statsministern och området där han dagligen rör sig. Då finns möjligheten att mördarproffsets kartläggning redan finns dokumenterad också.
Vid själva skjutningen ska proffset tömma sitt magasin i målets huvud. Proffset är fåfängt och vill gärna ha omgivningens fulla uppmärksamhet. Hen är dessutom så trygg i sin situation att brist på kulor i magasinet för att kvickt kunna oskadliggöra ett oförutsett hot inte berör hen. Hen vet vad hen gör och springer från mordplatsen på vinst och förlust.
Tja, det var en liten summering av hur folk tänker här i tråden.
Signatur handlade om att Mossad förespråkades som verkställare i fallet. Och då påpekade jag att inget i fallet MOP påminner om Mossad och exemplifierade med att deras exekutiva funktion Kidons tillvägagångssätt var sådant att sex kulor i huvudet sågs som en signatur. Men man kan ju anse att det en kula i ryggen tyder på Mossad eftersom det är så o-Mossad.
Sammantaget kan man notera hur sådant som i alla andra fall indikerar en organiserad professionell insats förvrids till motsatsen i just fallet MOP: Det hade varit fullkomligt tokstolligt att skjuta Palme diskret, avsides och effektivt med adekvat utrustning på en förutbestämd plats med förutsägbara omständigheter!
Citat:
Själv tycker jag inte att en sån här operation skulle vara särskilt svår att utföra. Det handlar främst om resurser. Men det kan finnas länder som anser att det är värt att slösa tid, pengar och personal på att oskadliggöra en statsminister som vill föra ett demokratiskt land i norden närmare diktaturer. Palme förvägrade Nato att säkra upp Östersjön mot ryssen. Strax efter hans död fick Nato grönt ljus från Sverige. Det fanns många som ville ha bort honom.
Jag tycker att det lutar mot ett politiskt mord framför ett mord utfört av en rabiat palmehatare.
Politiskt i någon mening, men knappast storpolitiskt.
Man kan ju välja själv. Verkställa denna sak innanför dörren till lägenheten när det tilltänkta offret anländer och öppnar den för att diskret och stilla avvika därefter. Eller omaskerad mitt bland folk på en på förhand okänd plats med okänd flyktväg i ett kaotiskt city fullt med polisfordon.
Jag väljer alt 1.