Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-20, 11:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Stämmer det att aspergare och borderlinare är narcissister?

Och om det stämmer, varför är det så?

Vad kan man göra åt problemet?

Nej det stämmer inte alls vad har du fått det ifrån?
Citera
2025-12-21, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Nej det stämmer inte alls.

Problemet är att du inte begriper vad autism och borderline är. Så det man (du) gör är att du lär dig om detta.

Nej, jag har bara umgåtts med såna i hela mitt liv så jag har ingen aning!

Citera
2025-12-21, 19:26
Medlem
Citat:

Eftersom din fråga inte innehåller gråzoner så är svaret: NEJ
Detta baserar jag på att jag känner två st som är empater och bryr sig om andra.
Sedan kan jag köpa att det är vanligare bland människor vars diagnoser inkluderar problem med förändring. Även där känner jag två.
Citera
2025-12-21, 19:31
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Nej, jag har bara umgåtts med såna i hela mitt liv så jag har ingen aning!

Du kanske skulle kunna förklara lite mer om alla dessa du umgåtts med?

Sedan ställs diagnos narcissism mycket sällan. Man kan absolut ha detta ovanpå en annan diagnos.
Citera
2025-12-22, 10:13
Medlem
Autister är elaka för att de saknar känslor, men är inte narcissister
Citera
2025-12-22, 11:54
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mowidax
Autister är elaka för att de saknar känslor, men är inte narcissister

Det ena utesluter väl inte det andra?

Även om jag är en stark anhängare av att förenkla problem så finns det en gräns.... Fattar inte hur så många behandlar diagnoser som att det vore homogena grupper av människor där alla fungerar lika. Sett för mycket på Star Trek? - "We are the Borg".

-Du kan vara autist utan att vara narcissist.
-Du kan vara narcissist utan att vara autist.
-Du kan vara autist och narcissist samtidigt.

Kan absolut tänka mig en mekanism där en högfungerande autist kan utvecklas till en narcissist av stora mått. Likväl som jag kan tänka mig att en autist som bor på lls-boende och har allvarliga problem att gå till ica inte utvecklar de egenskaperna.
Citera
2025-12-22, 12:19
Medlem
Citat:

Autism har ofta historisk inom vården associerats med en lägre mentaliseringsförmåga (förmågan till att förstå andras känslor/tankar). Det är även något som är rätt så vanligt vid Eips-diagnoser, där en stor del av behandlingen fokuserar på att förbättra mentaliseringsförmågan hos patienten.

En försämrad förmåga till att förstå andras känslor kan ibland leda till att en person beter sig på ett sätt som av andra kan uppfattas som narcissistiskt. Detta ska dock inte kopplas samman med en narcissistisk personlighet, vilket är en annan sak inom psykologin.

https://forskning.se/2024/10/22/mentalisera-sa-viktigt-ar-det-for-dig-och-dina-barn/
Citera
2025-12-22, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
Det ena utesluter väl inte det andra?

Även om jag är en stark anhängare av att förenkla problem så finns det en gräns.... Fattar inte hur så många behandlar diagnoser som att det vore homogena grupper av människor där alla fungerar lika. Sett för mycket på Star Trek? - "We are the Borg".

-Du kan vara autist utan att vara narcissist.
-Du kan vara narcissist utan att vara autist.
-Du kan vara autist och narcissist samtidigt.

Kan absolut tänka mig en mekanism där en högfungerande autist kan utvecklas till en narcissist av stora mått. Likväl som jag kan tänka mig att en autist som bor på lls-boende och har allvarliga problem att gå till ica inte utvecklar de egenskaperna.
Jo absolut kan man väl vara det: om man har maximal otur då 😁.

Saken är väl att autister inte behöver andras bekräftelser
Citera
2025-12-22, 12:51
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Jo absolut kan man väl vara det: om man har maximal otur då 😁.

Saken är väl att autister inte behöver andras bekräftelser

Tror inte att den autistiska narcissisten ser det som otur att han blev sådan. Han ser det som en gåva. När du tänker efter så förstår du varför.

I stort alla människor mår bra av bekräftelse. Även autister. Verkar vara en grundläggande känsla.
Citera
2025-12-22, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
Tror inte att den autistiska narcissisten ser det som otur att han blev sådan. Han ser det som en gåva. När du tänker efter så förstår du varför.

I stort alla människor mår bra av bekräftelse. Även autister. Verkar vara en grundläggande känsla.
Jo det förstår jag. Men vi andra ser det som otur.

Det är väl klart att komplimanger är ”kul”, men autister är inte beroende av det. Som neurotyper kan vara
Citera
2025-12-22, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Werferty
Autism har ofta historisk inom vården associerats med en lägre mentaliseringsförmåga (förmågan till att förstå andras känslor/tankar). Det är även något som är rätt så vanligt vid Eips-diagnoser, där en stor del av behandlingen fokuserar på att förbättra mentaliseringsförmågan hos patienten.

En försämrad förmåga till att förstå andras känslor kan ibland leda till att en person beter sig på ett sätt som av andra kan uppfattas som narcissistiskt. Detta ska dock inte kopplas samman med en narcissistisk personlighet, vilket är en annan sak inom psykologin.

https://forskning.se/2024/10/22/mentalisera-sa-viktigt-ar-det-for-dig-och-dina-barn/
”Individer med emotionellt instabilt personlighetssyndrom (EIPS) har en grundläggande, normalt utvecklad förmåga att mentalisera. I emotionellt laddade situationer till andra minskar dock mentaliseringsförmågan, vilket gör situationen än svårare att hantera. Istället tar starka känslor kopplade till individens ofta traumatiska relationella historia över, varpå individen agerar utifrån denna historiska erfarenhet snarare än utifrån den egentliga nuvarande situationen.”

https://www.vardochinsats.se/sjaelvskadebeteende/behandling-och-stoed/mentaliseringsbaserad-terapi-mbt/

Två helt olika mentaliseringssvårigheter med andra ord…
Citera
2025-12-22, 18:57
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Jo det förstår jag. Men vi andra ser det som otur.

Det är väl klart att komplimanger är ”kul”, men autister är inte beroende av det. Som neurotyper kan vara

Jag har nog missat "otur att han blev sådan"-kommentarerna i alla trådar om narcissister.

Tja, poängen är väl vad du själv upplever, inte vad resten av världen tycker? Särskilt inte när den mest består av Lemmings.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in