Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-12-20, 00:57
Medlem
Stämmer det att aspergare och borderlinare är narcissister?

Och om det stämmer, varför är det så?

Vad kan man göra åt problemet?
Citera
2025-12-20, 01:23
Medlem
kyrkstockens avatar
ASpergare uppfattas ofta som det ja men det är inte grandios narcissism som typ trump har (bygger torn över sig själv).

Många aspergare har svårt att sovra bland intryck så de stänger av om världen och uppfattas därför som narcissistiska (och feldiagnosticeras med ADD som egentligen skall var ADHD utan hyperaktivitet).
Citera
2025-12-20, 01:31
Medlem
Håller med..Det har jag tänkt på själv.. att det går hand i hand.. Men de verkar finnas sen tunn linje eftersom Narcissister kan ljuga. En som har autist spectrum har svårt att ljuga. däremot borderline.. de är otroliga mytomaner enligt vad jag erfarit.
Citera
2025-12-20, 01:36
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow

Nej, folk med asperger fattar bara inte vad som är normalt och beter sig dumt för de inte fattar. De fattar inte att de gör andra illa när de gör andra illa. Oftast säger de fula saker.

Borderline är faktiskt mycket omtänksamma, sedan vänder humöret och de beter sig som ett as, sedan vänder det och de är omtänksamma igen.

Narcissister har jag ingen bra koll på, men det är mer att de inte bryr sig om andra, till en problematisk nivå...
Citera
2025-12-20, 02:24
Medlem
Men min mamma har ju eips (borderline) och nu försöker hon få allt som att framstå som hon har var världens bästa människa. Och en kompis till mig med asperger är ibland ruskigt elak men han är minsann perfekt.
Citera
2025-12-20, 02:41
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Men min mamma har ju eips (borderline) och nu försöker hon få allt som att framstå som hon har var världens bästa människa. Och en kompis till mig med asperger är ibland ruskigt elak men han är minsann perfekt.
Beklagar din situation. Hur mår du?
Vill säga att jag förstår att det är svårt att ens berätta, för det känns ju inte som nån skulle tro en.
Kan du ta dig ur situationen så gör det.
Citera
2025-12-20, 03:20
Medlem
Citat:

Nej det stämmer inte alls. Det är två helt skilda saker.

Alla människor kan har narcissistiska egenskaper pga olika anledningar. Men det är inte samma sak som att vara fullblodsnarcissist.
Citera
2025-12-20, 07:16
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:

Aspergare har ingenting med narcissism att göra.

Personer med borderline tenderar att ha höga nivåer på personlighetsdraget narcissism, ja. Men dom behöver inte ha narcissism som klinisk diagnos för det. (Men dom kan ha det också, tillsammans med deras borderline, men då är det två diagnoser).
Citera
2025-12-20, 10:17
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deefender
Håller med..Det har jag tänkt på själv.. att det går hand i hand.. Men de verkar finnas sen tunn linje eftersom Narcissister kan ljuga. En som har autist spectrum har svårt att ljuga. däremot borderline.. de är otroliga mytomaner enligt vad jag erfarit.
Autism spectrum kan ljuga så de tror sig själv.
De kan talar sanning när de ljuger. Envisa som åsnor.

Vilka är galnast vet jag inte. Övriga verkar kunnat ta det mer lättsamt. "Små" "vita lögner" etc. Kommit över nån tröskel.

Självdistans. Andra kan ha svårt att relatera till andra androider.
Citera
2025-12-20, 10:19
Medlem
Fraggelrocks avatar
Alla är ärliga till Gud iaf.
In good times and bad.
Man kan inte vänta sig att få något av människor.
Citera
2025-12-20, 10:42
Avstängd
UniktAnvNamns avatar
Det är en del av den feminiserade vården där diagnoser sätts till höger och vänster, tyckte du matte var tråkigt på högstadiet har du ADHD+, har du ett specialintresse så är du autist, listan bara rullar på.

Kring hetsen med diagnoser och viljan att samla på sig diagnoser finns ofta ett starkt drag av hypokondri, hypokondri är starkt sammanflätat med narcissism och går hand i hand.

Man söker uppmärksamhet och vill stå i centrum med sina diagnoser, den självupptagna jakten på diagnoser är generellt grundat i narcissism och en önskan om att stå i centrum, vilket man tro sig göra om man samlar på sig lite diagnoser och balla recept.
Citera
2025-12-20, 10:55
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:

Nej det stämmer inte alls.

Citat:

Problemet är att du inte begriper vad autism och borderline är. Så det man (du) gör är att du lär dig om detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in