Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-21, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Friskolorna lägger mindre kr/elev än kommunala skolor, på så sätt gör de vinst.
Jag vill att friskolor inte skall få drivas i vinstsyfte.

Vill folk ha privata skolor så skall det finansieras helt privat också.
Samma gäller vård och omsorg också.
Exakt så.
Citera
2025-12-21, 15:43
Avstängd
Muskback-forums avatar
Citat:
Friskolorna lägger mindre kr/elev än kommunala skolor, på så sätt gör de vinst.
Jag vill att friskolor inte skall få drivas i vinstsyfte.

Vill folk ha privata skolor så skall det finansieras helt privat också.
Samma gäller vård och omsorg också.
får de samma peng per elev av staten?

jag betalar gärna 0% skatt och finansierar allt själv
Citera
2025-12-21, 15:45
Avstängd
Muskback-forums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Öh, va? Nu måste du ha tänkt väldigt väldigt snett...
hur ska jag tänka då, kan du säga till mig hur jag ska tänka som en god kommunist?
Citera
2025-12-21, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muskback-forum
får de samma peng per elev av staten?

jag betalar gärna 0% skatt och finansierar allt själv

Ja friskolor får samma peng per elev.

Så du är villig att bygga egen väg(och betala tull när du använder statlig/kommunal väg), eget vatten/avfallsverk, betala för egen polis/brandkår och sjukvård, inga subventioner för bredband och telefoni betala fullt pris för skola?

Skulle inte tro det.
Bara skola är ca 130 000-140 000kr/elev och år i grundskolan.
Citera
2025-12-21, 16:45
Avstängd
Muskback-forums avatar
Citat:
Ja friskolor får samma peng per elev.

Så du är villig att bygga egen väg(och betala tull när du använder statlig/kommunal väg), eget vatten/avfallsverk, betala för egen polis/brandkår och sjukvård, inga subventioner för bredband och telefoni betala fullt pris för skola?

Skulle inte tro det.
Bara skola är ca 130 000-140 000kr/elev och år i grundskolan.

japp jag betalar hellre allt själv och så avstår jag vissa saker och det har jag råd med pga allt jag sparar på all skatt.

nu kan vi återgå till ämnet.

friskolor och kommunala skolor får samma peng.

vad är problemet?

vill du att kommunala skolor ska få mer pengar?
betalar du för det själv då? eller vill du att jag ska betala för dig?
Citera
2025-12-21, 16:54
Medlem
Trist att SD blivit köpta av friskolelobbyn.
Det SD jag röstade på tidigare var emot friskolor.
Helt obegripligt att SD är för friskolor som gjort att islamisterna kunna sno skattepengar till terrorism.
Men som i många andra frågor har SD nu vikt ned sig för att kunna vara med dom stora pojkarna i Moderaterna.
Citera
2025-12-21, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muskback-forum
japp jag betalar hellre allt själv och så avstår jag vissa saker och det har jag råd med pga allt jag sparar på all skatt.

nu kan vi återgå till ämnet.

friskolor och kommunala skolor får samma peng.

vad är problemet?

vill du att kommunala skolor ska få mer pengar?
betalar du för det själv då? eller vill du att jag ska betala för dig?

Samma skolpeng men med vinst innebär mindre pengar per barn. Skattepengar slösas alltså bort.
Friskolorna ökar också kostnaderna för kommunerna, vilket också är slöseri med pengar.
Forskning visar att friskoleelever presterar sämre på universitet(trots bättre betyg).
Friskoleelever presterar sämre på extern rättade prov(bevis på att de fuskar med betyg).
Forskning visar även att friskolesystemet har lett till sämre resultat för svenska elever totalt sett.
Det finns ett skäl att Sverige är enda landet i världen med detta systemet, det är helt enkelt skit.

Jag har redan skrivit vad jag vill. Jag vill att friskolesystemet skrotas. Om friskolor skall få finnas så skall de inte få drivas som vinstdrivande företag.
Privatägda skolor skall finansieras privat.
Citera
2025-12-21, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Vi snackar fortfarande om hundratals miljoner i skattepengar som skulle ha gått till skolverksamhet men istället gynnar ett fåtal ägare. Det är inget att LOL:a åt.

Jag råkar känna två lärare som har jobbat på en Academedia-skola som har berättat om hur det funkar där så jag behöver inte tro på dina rena spekulationer.

Academia är ett börsnoterat bolag (Mid Cap) med en årsomsättning på ca 19 miljarder. Det handlar inte om några märkvärdiga vinster eller utdelningar.

Vem som helst kan köpa aktier i bolaget. Förutom Mellby Gård (investmentbolag) är det många fonder, investmentbolag och småsparare som äger aktier.
Citera
2025-12-21, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
En garanterad, inflationssäkrad årlig direktavkastning på 3-4% på en miljardinvestering är knappast skitlåg din mastodontidiot. Det finns också en värdeutveckling på skolkoncernen att beakta.

Det finns ingen garanterad direktavkastning på 3-4 % bara för att man är i skolbranschen.

För det första handlar det inte om direktavkastning utan om vinstmarginal. Man kan sällan dela ut 100 % av vinsten.

För det andra finns det andra bolag i branschen som har betydligt sämre vinstmarginaler. Titta på exempelvis Cedergrenskas siffror.

Vinstmarginal för Cedergrenska:
2020: 3,51 %
2021: 2,68 %
2022: 0,31 %
2023: -0,86 %
2024: 0,79 %
2025: 1,73 %

Du verkar inte kunna särskilt mycket om att driva företag. Du låter mest som en bitter sosse.
Senast redigerad av borskungen 2025-12-21 kl. 23:22.
Citera
2025-12-21, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BambuBengt
Trist att SD blivit köpta av friskolelobbyn.
Det SD jag röstade på tidigare var emot friskolor.
Helt obegripligt att SD är för friskolor som gjort att islamisterna kunna sno skattepengar till terrorism.
Men som i många andra frågor har SD nu vikt ned sig för att kunna vara med dom stora pojkarna i Moderaterna.

Det där beror på att den offentliga sektorn är inkompetent när det gäller upphandlingar och tillsyn.

Samma inkompetens finns när de ska driva skolor. Därför behövs friskolor.
Senast redigerad av borskungen 2025-12-21 kl. 23:21.
Citera
2025-12-21, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Det där beror på att den offentliga sektorn är inkompetent när det gäller upphandlingar och tillsyn.

Samma inkompetens finns när de ska driva skolor. Därför behövs friskolor.

Men du har med ditt påstående full koll på att fristående skolor har betydligt färre legitimerade lärare än den kommunala skolan?

Inget Einstein direkt att de tjänar pengar på detta samtidigt som de sätter höga betyg. Har man inte lärarutbildning, så vet man inte hur man sätter betyg. Finns det dessutom en rektor/vd som lägger sig i föra att höja betygen så vet man att skolsystemet är korrupt, kaputt och ska slängas långt bak i papperskorgen.
Citera
2025-12-21, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Du låter som en bitter och lågutbildad sosse. Den svenska skolan är skit pga. flumpolitik och massinvandring från tredje världen (som leder till en stor andel elever med låg IQ).

Den svenska skolans misslyckande har ingenting med vinster på några få procent att göra.

Vinstmarginal för Cedergrenska:
2021: 2,68 %
2022: 0,31 %
2023: -0,86 %
2024: 0,79 %
2025: 1,73 %

Vinstmarginal för Academedia:
2021: 4,45 %
2022: 4,22 %
2023: 3,72 %
2024: 3,65 %
2025: 4,32 %

Är stolt socialdemokrat. Vi har stått upp för människan, fixat fri skolgång ända upp till universitet. Till och med semesterveckor, vilket höger varit emot varje gång. Men du njuter av din semester eller?
Vab, föräldraförsökring, A-kassan, listan kan göras lång på självklarheter idag.

Därför ska vi inte riva den skola vi haft med att ett gäng klåpare utarmar den på skattebetalarnas bekostnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in