Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-12-20, 15:40
Medlem
Som vi såg i TV häromdagen så vill inte Åkesson och SD begränsa vinster i den skolmarknad som nu växt fram sedan tidigt 90-tal. "Det är kommunism" sa den store ledaren.

DÅ vet vi var vi har honom. Sverige har världens mest extrema skolmarknad. Det går nog inte ens att gå med förlust om man driver ett skolföretag.

Om kommunens skolor behöver extra tillskott (som de behöver, för de har ansvar för ALLA), så tilldelas per automatik samma pengar till privatskolorna.

Privatskolorna kan välja och vraka bland elever. De vill givetvis bara ha de som är problemfria, inte har svårigheter med studierna och inte kräver extra resurser.

Det här blir en vortex neråt för alla kommunala skolor. Samtidigt hejar ägarna till de privata skolorna på!

Det är inte kommunism att ta bort det här skitsystemet som vi haft sen den borgerliga regeringen 91-94.

SD-väljare är inte kända för att vara välutbildade dock, så vem vet, det kanske finns ett samband?

Du som är SD-väljare: Håller du med om att det är kommunism att stoppa det här systemet?
(försök att inte använda ordet invandring i ditt svar, för det har inget med detta att göra)
Citera
2025-12-20, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T02
Du som är SD-väljare: Håller du med om att det är kommunism att stoppa det här systemet?
(försök att inte använda ordet invandring i ditt svar, för det har inget med detta att göra)
Nej.

PS!

Citera
2025-12-20, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Nej.

PS!

Det var ingen order, men du misslyckades med min lilla uppmaning.
Härligt dock att en SD:are faktiskt inte håller med sin guru Jimmie, det var nog första gången jag hört det.
Citera
2025-12-20, 15:51
Medlem
Om privatvård och privatskolor inte fick ta del av skattemedel
SÅ skulle jag aldrig kritisera vinster. Fritt fram att tjäna pengar, absolut

Men så fort välfärden ska stå för privatföretags vinster
Så är jag direkt emot vinster i välfärden
Citera
2025-12-20, 15:57
Medlem
Hur kan man stoppa vinster i ett AB? Vad ens innebär det? Måste finnas 100 olika sätt att runda "vinstförbud". Påminner om miljardärsskatten. Ren okunnighet.
Citera
2025-12-20, 15:58
Medlem
Kommunala skolor har ofta höga hyror via kommunala bolag på så sätt blir enkelt att säga att det saknas pengar i skolan, som alla vill skall fungera.
Sedan har vi SBB som startades av en (Ilija Batljan, som fortfarande äger stor del och sitter i styrelsen) som tidigare hade hög position i S som fokuserar/de på offentliga byggnader och indirekt kan/kunde då (S bulvan(?)) se till hur bra kommunen går/gick.
Citera
2025-12-20, 16:02
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Om privatvård och privatskolor inte fick ta del av skattemedel
SÅ skulle jag aldrig kritisera vinster. Fritt fram att tjäna pengar, absolut

Men så fort välfärden ska stå för privatföretags vinster
Så är jag direkt emot vinster i välfärden
Väl talat! Jag röstar SD men håller inte med om allt.
Citera
2025-12-20, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Excenter32
Hur kan man stoppa vinster i ett AB? Vad ens innebär det? Måste finnas 100 olika sätt att runda "vinstförbud". Påminner om miljardärsskatten. Ren okunnighet.

Ja, en del skolor har lagt till fastighetsbolag, städbolag, restaurangbolag m.m för att inte gå med vinst. Bolag som sen fakturerar skolan högt. Ägarna är desamma......
Citera
2025-12-20, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem

Det här är en oerhört viktig fråga för våra barn och ungdomar och de lärare som jobbar i kommunala skolor. Och faktiskt också lärare i privata skolor som har lägre löner...
Citera
2025-12-20, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Bra om man ens kan definiera vad vinst innebär.

Om man istället spenderar bort eller festar bort hela "vinsten" varje december, men allt annat är samma är det plötsligt ok. Vad är skillnaden? Kostar myndigheterna lika mycket, skolan är precis detsamma, men det är ingen vinst.
Citera
2025-12-20, 16:11
Medlem
Fettsugnings avatar
Nu röstar jag inte SD men SD är ju ett globalistiskt sionistparti så det ligger ju helt i linje med vad de står för. Förstår inte varför du är förvånad?
Citera
2025-12-20, 16:13
Medlem
pn222jws avatar
Vad Åkesson menade var att vinstresultat som sådant inte innebär dålig utbildning. Det rätta sättet att komma åt pedagogiska brister är naturligtvis en detaljgranskning av elevernas prestationer och kunskaper - något som en del oberoende pensionerade lärare eller engagerade kunde göra. En certifiering och auktorisering som gick att återkalla vid allvarligt slarv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in