Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-21, 01:55
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brummell
Om vi ska tro Engström själv i hans sista intervju, är det en revolver han haft ett tag för att skydda sig mot oväsen på kvällen på gatan. Ett eller två år kanske? Svårt att föreställa sig att han har haft den och kulor på kontoret i flera år.

Vilken intervju är det? Det måste jag ha missat.

Däremot säger han att mordet kunde vara ett dråp på grund av slump, som ett vådaskott under älgjakt.

Tänkte om han hade nåt i förrådet hemma hos sin mor, som införskaffats långt tidigare.

Men kulorna måste vara från 80-talet förstås.

P.S. Gjorde han inte ett enda uttalande 1987 och 1988?
Citera
2025-12-21, 06:05
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattlestarValhalla
Vart finns det källa till att båda testades? Bara nyfiken. Har endast sett uppgifter om att en revolver provsköts.

Sen är ju frågan kring varför och ens om WG skulle lämnat ut en revolver till SE. Hela denna hypotes känns högst spekulativt. Det är lika otroligt som troligt att det hade en sådan relation.

Jag har antagit det utifrån uppgifter i media. Till exempel:

https://www.expressen.se/nyheter/palmegruppen-har-fatt-svar-om-tva-revolvrar/

Den revolver som skjuter "nolla" är den vapensamlaren anskaffar redan 1955 och för syftet målskytte. Den registreras i fel kaliber och var i själva verket en .357. Det andra vapnet i samma kaliber och som kan antas vara provskjutet var ett samlarvapen. Ingendera finns med i den allmänna provskjutning av revolvrar av rätt typ som genomförs från 1989.

Samlingen var historisk och när WG etablerar den mot slutet av sjuttiotalet är Magnumrevolvrar en förhållandevis modern företeelse. Det femtiotal licenserade vapen han hade ger intryck av att i huvudsak vara kuriösa och historiska. Huvuddelen av samlingen utgjordes av äldre vapen, omkring 200 st, som inte var licenspliktiga.

Han innehade åtminstone tre revolvrar i kaliber .38 Spl, som alltså kan manipuleras för att kunna avskjuta kulor .357 och dessa är inte provskjutna. Vapensamlaren har givetvis inte borrat i sina historiska vapen och delat ut dessa efter ingreppet livsfarliga pjäser i bekantskapskretsen. Och även om jag inte känner till fabrikat osv på dem, så är varianten .38 Spl betydligt äldre än Magnum. Det är sannolikt att även hans samlingsexemplar är det och att deras bomdata inte överensstämmer med mordvapnet.

Det påstås i tråden att det finns andra typer av revolvrar som skulle kunna vara intressanta, men som är bortsorterade. Jag vet inte vad det skulle kunna röra sig om.

Ja, att samlaren alls skulle ha delat ut vapen i sin omgivning är från början försvinnande osannolikt givetvis.
Citera
2025-12-21, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag har antagit det utifrån uppgifter i media. Till exempel:

https://www.expressen.se/nyheter/palmegruppen-har-fatt-svar-om-tva-revolvrar/

Den revolver som skjuter "nolla" är den vapensamlaren anskaffar redan 1955 och för syftet målskytte. Den registreras i fel kaliber och var i själva verket en .357. Det andra vapnet i samma kaliber och som kan antas vara provskjutet var ett samlarvapen. Ingendera finns med i den allmänna provskjutning av revolvrar av rätt typ som genomförs från 1989.

Samlingen var historisk och när WG etablerar den mot slutet av sjuttiotalet är Magnumrevolvrar en förhållandevis modern företeelse. Det femtiotal licenserade vapen han hade ger intryck av att i huvudsak vara kuriösa och historiska. Huvuddelen av samlingen utgjordes av äldre vapen, omkring 200 st, som inte var licenspliktiga.

Han innehade åtminstone tre revolvrar i kaliber .38 Spl, som alltså kan manipuleras för att kunna avskjuta kulor .357 och dessa är inte provskjutna. Vapensamlaren har givetvis inte borrat i sina historiska vapen och delat ut dessa efter ingreppet livsfarliga pjäser i bekantskapskretsen. Och även om jag inte känner till fabrikat osv på dem, så är varianten .38 Spl betydligt äldre än Magnum. Det är sannolikt att även hans samlingsexemplar är det och att deras bomdata inte överensstämmer med mordvapnet.

Det påstås i tråden att det finns andra typer av revolvrar som skulle kunna vara intressanta, men som är bortsorterade. Jag vet inte vad det skulle kunna röra sig om.

Ja, att samlaren alls skulle ha delat ut vapen i sin omgivning är från början försvinnande osannolikt givetvis.

Ja varför skulle han dela ut vapen bara sådär...

Men om sin bästa vän frågar om han kan fixa vapen så kanske han kan ordna fram vapen med sina kontakter . Då blir ju inte det så osannolikt

Sen kan man också resonera att det är låg sannolikhet att man vill döda med sitt egna licensvapen.
Så om man enbart använder sannolikheter så dödar man ju alla teorier om ensam GM
Citera
2025-12-21, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Snarare naivt att tro på ännu en förvirrad perukstock.

Det senaste utlåtandet var baserat på en research i ett par månader.

Juristen är en nybörjare på området och resultatet blev därefter.

Befarar att SE-teorin fortsätter i oförminskad styrka.

De andra spåren har inte mycket att komma med.

Ottos Insight, som fokuserar på CA-spåret, råkade undersöka fel våningsplan där CA hade bott, blev utkastad av CA:s bror när han försökte ställa frågor och verkar inte inse att utredningen kring CA inte kommer återöppnas, eftersom CA inte lever.

Finns det något annat hett spår där GM kan förmodas vara i livet?

Ifråga om SE har vi i vart fall en misstänkt som definitivt var där, sprang i gränden och hade en väska.

Det är tre viktiga punkter som övriga misstänkta inte prickar in.
Ni får gärna fortsätta att tro på SE det var naivt av mig att tro att ett nytt beslut skulle få er att ändra åsikt.

Att SE inte ägde något vapen som CA bortser ni från...
Citera
2025-12-21, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Vilken intervju är det? Det måste jag ha missat.

Däremot säger han att mordet kunde vara ett dråp på grund av slump, som ett vådaskott under älgjakt.

Tänkte om han hade nåt i förrådet hemma hos sin mor, som införskaffats långt tidigare.

Men kulorna måste vara från 80-talet förstås.

P.S. Gjorde han inte ett enda uttalande 1987 och 1988?

Det var följande avsnitt i Skydd och Säkerhet jag tänkte på:

“Om då någon av oss också går omkring med ett vapen – så kanske vi tar till det vid ett sådant tillfälle.”
Citera
2025-12-21, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Ni får gärna fortsätta att tro på SE det var naivt av mig att tro att ett nytt beslut skulle få er att ändra åsikt.

Att SE inte ägde något vapen som CA bortser ni från...

Det stämmer att Engström inte ägde ett vapen med licens men det gör det ju inte omöjligt att han faktiskt ägde ett vapen

Tänk om man skulle vara lika barnslig tillbaka med att hävda att CA inte befann sig på Sveavägen på mordnatten men det bortser du ifrån ..

Fast så barnslig ska jag inte vara
Citera
2025-12-21, 09:10
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Ja varför skulle han dela ut vapen bara sådär...

Men om sin bästa vän frågar om han kan fixa vapen så kanske han kan ordna fram vapen med sina kontakter . Då blir ju inte det så osannolikt

Sen kan man också resonera att det är låg sannolikhet att man vill döda med sitt egna licensvapen.
Så om man enbart använder sannolikheter så dödar man ju alla teorier om ensam GM

Jag känner inte till några skäl till att anta att WG kan ha haft kriminella kontakter och som handlade med illegala vapen. Inte heller till att han själv skulle ha ägnat sig åt grov brottslighet.

Om man bortser från det, kan man fråga sig varför han bestyckar bästisen med en så väldig pjäs just.

Jag har aldrig förstått på vilket vis det skulle vara otroligt att någon ensam förmåga använde ett eget registrerat vapen. Ska man skjuta någon får man väl ta det man har tillgång till. Vilket är just vad den här kategorin gör, man tar sitt eget vapen. I tillägg till det finns en subkategori av individer som på god grund kan tänkas ha gått runt beväpnade med eller haft tillgång till illegalt vapen, till exempel CP eller Mirko V.

Det är för övrigt inte så att det står namn och adress på utskjutna kulor. Man kan på dessa avläsa typ av vapen och sannolika fabrikat. Så länge polisen inte testat GM:s vapen, så är det enda GM avslöjar genom att använda eget registrerat vapen att han innehar rätt typ.

Man kan oavsett inte påstå att GM i fallet MOP på förhand verkar ha några mer utvecklade tankar på att kunna komma undan med tilltaget.
Citera
2025-12-21, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag känner inte till några skäl till att anta att WG kan ha haft kriminella kontakter och som handlade med illegala vapen. Inte heller till att han själv skulle ha ägnat sig åt grov brottslighet.

Om man bortser från det, kan man fråga sig varför han bestyckar bästisen med en så väldig pjäs just.

Jag har aldrig förstått på vilket vis det skulle vara otroligt att någon ensam förmåga använde ett eget registrerat vapen. Ska man skjuta någon får man väl ta det man har tillgång till. Vilket är just vad den här kategorin gör, man tar sitt eget vapen. I tillägg till det finns en subkategori av individer som på god grund kan tänkas ha gått runt beväpnade med eller haft tillgång till illegalt vapen, till exempel CP eller Mirko V.

Det är för övrigt inte så att det står namn och adress på utskjutna kulor. Man kan på dessa avläsa typ av vapen och sannolika fabrikat. Så länge polisen inte testat GM:s vapen, så är det enda GM avslöjar genom att använda eget registrerat vapen att han innehar rätt typ.

Man kan oavsett inte påstå att GM i fallet MOP på förhand verkar ha några mer utvecklade tankar på att kunna komma undan med tilltaget.

Ja fast det är väl osannolikt att en person ser Palme och går och hämtar sitt licensvapen och väntar på honom i två timmar och sen avrättar honom på öppen gata ...Alltså oavsett GM så är det ju en självklar osannolik grej att göra !

Att WG skulle kunna ha kontakter och förse Engström med ett vapen som skydd om kvällarna är inte i närheten så osannolik som att Engström skulle sen mörda Palme med vapnet...

Alltså om du förstod min poäng
Citera
2025-12-21, 09:27
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Ja fast det är väl osannolikt att en person ser Palme och går och hämtar sitt licensvapen och väntar på honom i två timmar och sen avrättar honom på öppen gata ...Alltså oavsett GM så är det ju en självklar osannolik grej att göra !
Inte alls,för Palmehataren är det en chans på miljonen,den missar man inte.
Citera
2025-12-21, 09:29
Medlem
Jan-As avatar
Har någon en teori om varför just en Magnumrevolver användes?
Om jag planerade att skjuta någon är det knappast ett sådant vapen jag skulle välja.
Tycker det är väldigt underligt.
Citera
2025-12-21, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buddy99
Inte alls,för Palmehataren är det en chans på miljonen,den missar man inte.

Jasså , galet att han blev över 60år då..

Många hatade ju Palme
Citera
2025-12-21, 09:31
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brummell
Om vi ska tro Engström själv i hans sista intervju, är det en revolver han haft ett tag för att skydda sig mot oväsen på kvällen på gatan. Ett eller två år kanske? Svårt att föreställa sig att han har haft den och kulor på kontoret i flera år.
Varför skulle han inte kunnat ha ett vapen inne på sitt konstant låsta kontot?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in