Citat:
Ursprungligen postat av
BattlestarValhalla
Vart finns det källa till att båda testades? Bara nyfiken. Har endast sett uppgifter om att en revolver provsköts.
Sen är ju frågan kring varför och ens om WG skulle lämnat ut en revolver till SE. Hela denna hypotes känns högst spekulativt. Det är lika otroligt som troligt att det hade en sådan relation.
Jag har antagit det utifrån uppgifter i media. Till exempel:
https://www.expressen.se/nyheter/palmegruppen-har-fatt-svar-om-tva-revolvrar/
Den revolver som skjuter "nolla" är den vapensamlaren anskaffar redan 1955 och för syftet målskytte. Den registreras i fel kaliber och var i själva verket en .357. Det andra vapnet i samma kaliber och som kan antas vara provskjutet var ett samlarvapen. Ingendera finns med i den allmänna provskjutning av revolvrar av rätt typ som genomförs från 1989.
Samlingen var historisk och när WG etablerar den mot slutet av sjuttiotalet är Magnumrevolvrar en förhållandevis modern företeelse. Det femtiotal licenserade vapen han hade ger intryck av att i huvudsak vara kuriösa och historiska. Huvuddelen av samlingen utgjordes av äldre vapen, omkring 200 st, som inte var licenspliktiga.
Han innehade åtminstone tre revolvrar i kaliber .38 Spl, som alltså kan manipuleras för att kunna avskjuta kulor .357 och dessa är inte provskjutna. Vapensamlaren har givetvis inte borrat i sina historiska vapen och delat ut dessa efter ingreppet livsfarliga pjäser i bekantskapskretsen. Och även om jag inte känner till fabrikat osv på dem, så är varianten .38 Spl betydligt äldre än Magnum. Det är sannolikt att även hans samlingsexemplar är det och att deras bomdata inte överensstämmer med mordvapnet.
Det påstås i tråden att det finns andra typer av revolvrar som skulle kunna vara intressanta, men som är bortsorterade. Jag vet inte vad det skulle kunna röra sig om.
Ja, att samlaren alls skulle ha delat ut vapen i sin omgivning är från början försvinnande osannolikt givetvis.