2025-12-17, 21:02
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Jag har suttit där med fejkare. Men du får tro vad du vill...

Ja. Jag tror inte på dig.
Citera
2025-12-17, 22:34
Medlem
Det är väl läkare som beslutar om inläggning. Det finns inga psykiatriker som lägger in folk försatt de ”gjort slut med flickvännen” på psykiatrisk vårdplats. Problemet idag är nog snarare för få vårdplatser och för svårt att bli inlagd inom psykiatrin, inte tvärtom.

Denna läkare svamlar och vill ha rubriker.
Citera
2025-12-17, 23:12
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bangladesh
Det är väl läkare som beslutar om inläggning. Det finns inga psykiatriker som lägger in folk försatt de ”gjort slut med flickvännen” på psykiatrisk vårdplats. Problemet idag är nog snarare för få vårdplatser och för svårt att bli inlagd inom psykiatrin, inte tvärtom.

Denna läkare svamlar och vill ha rubriker.

Det som är så farligt är att andra läkare läser och tror på det. Läkare är sammansvetsade. Vet en läkargubbe som skrev att ångest egentligen inte finns, så om man tar benso (och ja, jag vet att det inte är skitbra att ta), så tror man att man har ångest när det egentligen är tabletten som går ur kroppen. Flera psykdoktorer körde sedan med detta mot sina patienter.

De tror rakt av på vad en annan läkare säger.
Citera
2025-12-18, 01:48
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Stefan Krakowski, som är läkare inom psykiatri, varnar för en oroande trend där allt fler kräver att få bo på psyket av ganska vardagliga skäl
Bör psykiatrin göra någon form av triage på sökande och skicka hem dem med småproblem; med rådet att ringa några vänner och kolla på en komedi i stället för att bli inlagda på psyk?
Det däe med att kolla på en komedi är ju ingen bra kommentar.
Visst finns det folk som upplever att de behöver vård och har allvarliga problem som samtidigt inte är av så allvarlig karaktär att de behöver läggas in.
de blir förbannade även om deras dolda behov är övernattning, trygghet, en go säng, lite mat och ngn sköterska som kan lyssna på vilken djävvla otur de har haft och hur motarbetade de varit i livet.
Det råkade jag ut för i janjuari med en vän på st görans psykakut
- men vart skall jag ta vägen då, jag har ingen bostad och får ingte bo hos min syster mer!
- detta är inget hotell
- jamen bla bla
Till slut efter mera tjat ordnade läkaren en plats på Huddinge psyk
Citera
2025-12-18, 02:16
Medlem
BewilderedHulders avatar
Åkte dit en gång självmant, förvirrad och psykotisk. Trodde jag höll på att ramla ur taxin på vägen dit.

Fick en plastad brits att vila på, då ramlade det in galen gubbe och började babbla, så jag satte utanför personalrummet hela natten och på morgonen åkte jag hem efter att jag hade smugit runt och kolla in varenda gren och sten utanför den lilla parkliknande entrén som ett psyko.

Toppklass hotell
Citera
2025-12-18, 02:18
Medlem
Följer några på TikTok som verkar kunna bli inlagda likt ett hotel typ pga hypomani? Verkar ju alltid gå att bli inlagd för dessa personer lite då och då i månaden typ. Någon har säkert sett dessa också tror en är snubbe som heter typ Jack Wester eller något
Citera
2025-12-18, 09:49
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlcesimusCicero
Följer några på TikTok som verkar kunna bli inlagda likt ett hotel typ pga hypomani? Verkar ju alltid gå att bli inlagd för dessa personer lite då och då i månaden typ. Någon har säkert sett dessa också tror en är snubbe som heter typ Jack Wester eller något

Det finns regioner som tillämpar "självvald inläggning". Det är en modell som tillkommit efter påtryckning från "brukarorganisationer". Och ja, då blir det bokstavligen ett hotell.

https://www.1177.se/Ostergotland/undersokning-behandling/behandlingar-vid-psykiska-sjukdomar-och-besvar/sjalvvald-inlaggning-vid-psykiska-besvar/
Citera
2025-12-18, 21:56
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camilla.kvartoft
Du kanske sitter tryggt och bekvämt och har svårt med sympati och empati för att förstå läget? Ingen kan väl må sämre än dig eller vara sämre rustade än vad du är? Marianne Antoinette där..
Det är Krakowski som påstår det, inte jag.

Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Precis så är det. Krakowski ljuger [...]

Men Krakowski är korkad och impulsiv och glömmer bort att tänka på hur sjukt det han säger är. Pga att den sjukliga jargongen/kulturen är så genomsyrad i honom att han glömt av att det kan vara bra att spela normal också.
Varför skulle Krakowski ljuga? Är han ökänd tidigare för det?

Citat:
Ursprungligen postat av Asb3rger1337
Bättre om de fanns en mildare instans men där man betalar själv. Brukar kallas pub. Dit man kan gå for och hänga o glömma.
Att dricka öl på puben är inte en långsiktig lösning, och kan på sikt faktiskt göra problemen värre.
Citera
2025-12-18, 22:05
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyndigt-namn
Det största problemet vi har är invandrarbarn som är psyksjuka pga kassa föräldrar och de slängs in på psyket för att föräldrarna inte pallar ta hand om sina värdelösa avkomlingar. Det är sjukt
Åker de med barnen till psyk och säger "ta min unge!" när det blir för mycket bråk hemma eller hur går det till? Det är ju oroväckande om psyk tar emot barn bara för att föräldrarna vill ha psyket som någon slags barnvakt.

Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Snarare än problemet det motsatta. Dårhusen togs bort på grund av sparkrav. Alla människor skulle kunna sköta sig själva. Det låter ju fint i teorin, men nu har vi massvis med människor på vift som hade gjort bäst i att få sluten vård livet ut.
Om det nu är så, kan det då vara människor med stora vårdbehov som söker sig till psykakuten för att det är det enda som finns?

Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Ja, och han vet om det.
[...]
Det stämmer också men han förenklar allt...och får rubriker.
Vilka motiv har Krakowski att ljuga i så fall? Han är överläkare så pengar har han nog gott om redan.

Citat:
Ursprungligen postat av dayeso
Det är för att de istället lägger in enkla patienter som beskrivs i trådstarten.
Är det alltså en pinnjakt vi ser?
Citera
2025-12-18, 22:30
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Eller min erfarenhet är att dom som har ovanliga " spännande " diagnoser skrivs in.
Kul med lite omväxling tycker doktorn
Varför gör de så? Handlar det om att bredda sin kompetens eller är det lite som att psykiatriker samlar på diagnospatienter likt barn samlar på Pokemon?

Citat:
Ursprungligen postat av murder4hire
detta är nog det vanligaste i 99/100 kommuner. här där jag håller till räcker det inte att du är självmordsbenägen, utan psyk kräver aktiva, dokumenterade självmordsförsök i närtid för att du ska bli tagen på allvar.
Psykvården är väl regionernas ansvar?

Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare
Och för att inte tala om att du skyfflas från ena AT läkaren till nästa AT läkare. Fast du egentligen skall ha en fast vårdkontakt.
Varför bollas folk mellan AT-läkare? Är det hög personalomsättning inom primärvården?
Citera
2025-12-18, 22:35
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Att det har blivit så här tror jag beror på flera orsaker.

En orsak är att allt fler saknar ett eget socialt nätverk. I takt med att den terapeutiska välfärdsstaten har gjort familjen mindre viktig, och att folk har blivit mindre sociala sedan corona, så tror jag att allt fler söker professionell hjälp för sådana saker som tidigare sköttes inom familjen eller genom att man tog en fika med vännerna och ventilerade. Jag tror också att digitaliseringen av våra sociala liv har bidragit till detta, exempelvis att folk tror att man ska hitta kärleken på appar vilket uppenbarligen inte fungerar (i alla fall inte för män som blir ratade hela tiden).

En annan orsak tror jag är att stigmat kring att kontakta psykiatrin har blivit mycket mindre av en rad olika skäl. Detta hänger nog samman med ett allmänt mer liberalt samhällsklimat samt att Sex and the city hade återkommande inslag av att folk gick till en terapeut. Många idag är uppvuxna med att man kan ringa BRIS och att åka till BUP med mera. Psykisk ohälsa är socialt accepterat.

En ytterligare orsak som jag kan komma på är att man tycker att man vill nyttja psykvården när man ändå betalar för den. Framför allt stressade akademiker som jobbar mycket och har mycket ansvar känner nog att "psyk är ju till för oss som mår dåligt, det är det vi betalar skatt för".

En väldigt bidragande orsak som jag tycker framgår rätt tydligt är den knepiga bostadssituationen, svårt att ordna fram ett bra och billigt boende med kort varsel om man som 27-åringen gjort slut i en relation och inte har lust att bo med exet.

Men med det sagt så bör det ju finnas en lägstagräns för vad som anses vara behövliga skäl, det bör ju knappas räcka med att folk bara påstår att de mår dåligt och behöver nånstans att bo, då får man hänvisa till vanliga hotell.

Dock påhittigt att vända sig till psykiatrin för att slippa en hotellkostnad om man behöver nånstans att bo med kort varsel.
Citera
2025-12-18, 22:36
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det finns regioner som tillämpar "självvald inläggning". Det är en modell som tillkommit efter påtryckning från "brukarorganisationer". Och ja, då blir det bokstavligen ett hotell.

https://www.1177.se/Ostergotland/undersokning-behandling/behandlingar-vid-psykiska-sjukdomar-och-besvar/sjalvvald-inlaggning-vid-psykiska-besvar/

Bör ju som sagt vara självklart att det görs en medicinsk bedömning av personens hälsa och inte att det räcker med att personen bara behöver nånstans att bo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in